Stockholmsbörsen: Kinaoron håller i sig<br />

På tisdagseftermiddagen fortsatte säljarna att dominera Stockholmsbörsen som noterades i rött.
Morgonens rejäla nedgångar på börserna i Kina drabbade främst råvaru- och verkstadsbolag, Boliden intog jumboplatsen.

På rapportfronten övertygade Biogaia och Precise Biometrics medan bland annat Hemtex togs emot med kalla handen.

Vid klockan 14.25 noterades storbolagsindexet OMXS30 0,5 procent lägre på indexnivån 1.583. Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick då till 6,5 miljarder kronor. På kontinenten sjönk Euro Stoxx 50 med 0,3 procent vilket även gällde för tyska DAX.

"Det är en ganska trist börsdag med få nyheter bortsett från turbulensen i Kina som sätter nerverna i dallring. Personligen tycker jag att minus 6% är en överreaktion, kinesiska myndigheter har fortfarande cirka 2.000 miljarder yuan att köpa för så det finns torrt krut", sade Jonas Olavi, allokeringschef vid Alfred Berg, till Nyhetsbyrån Direkt.

"Trots att den kinesiska ekonomin bromsat in växer den fortfarande och man får inte glömma att landet håller på att ställa om från industri till tjänsteekonomi vilket tar tid varför jag är optimist. Intresset för Fingerprint Cards och Precise Biometrics är forsatt högt men jag tycker att aktierna lämnat gravitationen så att säga. Det ligger mycket hausse i de aktiekurserna nu", fortsatte han.

Den senaste tidens stora kast på kinabörserna har fått myndigheter att stödköpa aktier i hopp om att mildra nedgångarna. Uppgiften att China Securities, i spåren av den minskade volatiliteten, ska minska sina aktieköp ledde till rejäla utförsäljningar och oro som fick viss påverkan på börserna i Europa.

Även råvarupriserna fick sig en törn och för svensk del märktes det extra tydligt i Boliden som med sina minus 3 procent nu backat över 10 procent på en vecka.

Även Lundin Petroluem hade det svårt i råvarubaissen med minus 2 procent och i samma sektor fast på de mindre börslistorna sjönk Enquest 1 procent och i Paris var Total SA ned 1,5 procent.

Omsättningen i sensorbolagen Fingerprint Cards och Precise var fortsatt hög med stigande aktiekurser och den sistnämnda upprepade i morgonens kvartalsrapport sitt mål om positivt rörelseresultat under årets sista kvartal. På torsdag är det upp till bevis för Fingerprint som då lämnar kvartalsrapport för det andra kvartalet.

Även aktieägarna i Lucara Diamond kunde glädjas åt kursuppgång för de fick se sin aktie rusa 7 procent efter den senaste tidens tapp. Enligt ett pressmeddelande har gruvbolaget utvunnit flera stora rådiamanter vid sin gruva i Botswana.

Vidare på rapportfronten ökade Biogaia 6,7 procent efter att probiotikabolaget nästan dubblat sitt resultat efter skatt.

Firefly, verksamma inom brandskydd, tog ett rejält kliv framåt under det första halvåret då rörelseresultatet steg till 9,1 miljoner kronor (2,8). Aktien rusade 20 procent på First North.

Hemtex var inte lika framgångsrika eftersom aktien höll sig på minus 3 procent. Heminredningskedjan mer eller mindre dubblade förlusten till -32,3 miljoner kronor i det andra kvartalet.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Eldriven tjänstebil – så funkar det i verkligheten

Längre räckvidd och fler laddmöjligheter.

Nu börjar renodlade elbilar framstå som ett allt starkare alternativ för den som väljer ny tjänstebil.

Dessutom växer utbudet av nya modeller kontinuerligt.

Läs mer om Mercedes-Benz EQ här 

En stor majoritet av alla tjänstebilar som rullar i Sverige är fortfarande bensin- eller dieseldrivna. Men andelen eldrivna fordon växer snabbt, visar statistik från branschorganisationen Bil Sweden. 

Många har redan upptäckt fördelen med att välja en laddhybrid som tjänstebil. Framför allt är det möjligheten att kunna använda elmotorn i vardagskörningen och förbränningsmotorn vid långa sträckor som lockar.

Men, nu är det allt fler som skaffar en renodlad elbil som tjänstebil. Det finns en rad förklaringar till utvecklingen.

• Klimatsmartare. Många företag och de anställda vill minska klimatavtrycken och då är eldrift ett bra alternativ. Allt fler företag tar också in rena elbilar i sitt utbud av valbara tjänstebilar.

• Förmånliga regler. Politiska beslut styr konsumenterna mot att välja el vilket gör valet av en elbil som tjänstebil mer förmånligt. Visserligen försvann den tillfälliga nedsättningen av förmånsvärdet för alla laddbara bilar vid årsskiftet, men det kompenseras av att klimatbonusen för bilar med nollutsläpp från 1 april höjs från 60 000 kr till 70 000 kr.

• Längre räckvidd. Elbilarna utvecklas i snabb takt och nu kan du exempelvis välja en elbil med en räckvidd på upp till 40 mil (den mellanstora suven Mercedes-Benz EQC), eller till och med upp till 70 mil (lyxsedanen Mercedes EQS som lanseras i slutet av 2021. 

• Snabbare laddning. Utvecklad teknik gör att det går att snabbladda EQC upp till 80 procent av kapaciteten på cirka 40 minuter och för EQS på cirka 20 minuter. Det är med andra ord inte längre nödvändigt att sitta vid en laddstation i flera timmar och vänta på att batteriet ska bli fulladdat.

• Fler laddstationer. Det finns i dagsläget nära 9 000 laddpunkter runt om i landet. Den som laddar ned appen Mercedes me och kopplar sin bil till Mercedes me Charge kan se var Europas alla laddstationer finns utplacerade. Dessutom visar appen den exakta positionen, aktuell tillgänglighet samt elpris på de olika laddstationerna som är anslutna till systemet. Ett väl utbyggt nät av laddstationer skapar både en trygghet och enkelhet att köra längre sträckor med en elbil. Du kan dessutom betala din laddning genom Mercedes me appen (Mercedes me charge) eller MBUX navigationssystem. Betalningen sker helt automatiskt enligt principen ett kontrakt – en faktura. Se här hur du registrerar Mercedes me Charge.

• Stort modellutbud. Snart finns det en elbil för varje behov. Mercedes-Benz har i dagsläget två elbilar i sitt utbud – suven EQC och familjebussen EQV. Men många fler är på gång. Redan i år kommer även den kompakta suven EQA (motsvarar i storlek dagens GLA) att presenteras, och lite senare också EQB (GLB) och den eldrivna lyxsedan EQS. Innan 2022 är slut räknar Mercedes-Benz med att ha tio elbilar på marknaden, allt för att det ska finnas en modell för varje behov.

Vill du provköra vår EQC? Boka den online redan idag.  

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?