Annons

Detta händer onsdag 19 augusti<br />

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Vänligen notera att fr.o m 1 februari 2023 är det vårt koncernbolag Bonnier News AB som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter, vi uppdaterar då personuppgiftspolicyn och användarvillkoren.

Innehåll från AGFOAnnons

Nya spännande möten för framtidens matproduktion

Livsmedelsbranschen står inför många utmaningar och vägen framåt stavas samarbeten. –Vi vänder oss till alla delar av det svenska matsystemet, till alla företag och organisationer som verkligen är beredda att ta sig an frågorna. Genom oss skapas många nya spännande möten, säger Anna Björnstad, operativt ansvarig på affärsnätverket AGFO.

Mat är på allas läppar just nu, inte minst på grund av de ökande priserna. Ukrainakriget har satt fingret på sårbarheten inom självförsörjning/beredskap och branschen spelar också en mycket viktig roll för att vi ska kunna nå de globala klimatmålen.

– Hos AGFO möts människor från alla delar av livsmedelskedjan, från bönder och intresseorganisationer till stora distributörer, etablerade matförädlare och startups. Tanken är att inspirera till utveckling och till samarbeten - även mellan aktörer som vanligtvis inte har så många kontaktytor, fortsätter Anna.

Många viktiga frågor

Kompetensutveckling, diskussioner och nätverkande är grunden för AGFO verksamhet. Här kan man ta upp frågor som djurskydd, fossilfritt gödsel, transporter eller hur mat ska produceras i framtiden.

–Vi ser att det finns mycket idéer och innovationskraft i Sverige. Men det kan också leda till att traditionella strukturer kommer att förändras. I framtiden kan det ju till exempel bli så att köttproduktionen sker genom cellodling i laboratorier och då blir ju frågan vad köttbönderna ska fokusera på istället.

Fönster för startups att nå ut

Från bra idé till lönsamt företag är det ofta långt och kapital är något som alltid behövs. AGFO är ett forum där startups har möjlighet att knyta kontakter med aktörer som de vanligtvis inte träffar. Ett exempel är göteborgsbaserade mycelföretaget Mycorena vars första finansiär hittade dem via AGFO.

Konsortier och forskningsgrupper 

Lärosäten som KTH Innovation, inkubatorer som Krinova och forskningsprojekt som Finest finns också bland medlemmarna. Forskning och utveckling blir allt viktigare för framtidens matproduktion och många företag har egna framstående utvecklingsenheter. Ett antal konsortier och forskningsgrupper har skapats tack vare möten inom AGFO.

–Det är mycket spännande som händer på området nu. Cellodlat kaffe kan vara ett sätt att klimatsäkra framtida kaffeproduktion.  I tider av elbrist är det också allt fler bönder som satsar på biogas och solceller, säger Anders Engström, innehållsansvarig.

AGFO Talks 

Agfo Talks är återkommande events som bjuder på trendspaningar, panelsamtal och oväntade möten. Eventen kan följas på distans, men fysisk närvaro brukar vara det som genererar dynamik.

–Deltagarna har en tendens att dröja sig kvar och prata när dagens program är slut. Det här forumet är verkligen ett utmärkt sätt att knyta nya kontakter, fortsätter Anna.

Andra kanaler 

Varje månad skickas nyhetsbrevet AGFO Omvärldskoll ut och där är medlemsintervjuer särskilt populära. AGFO Trendkoll är ges ut 1-2 gånger per år; exempel är ”Trendspaning 2022” och ”Morgondagens dryck”. AGFO Confab är ett nytt exklusivt koncept med rundabords-samtal för medlemmar.

–Vi ser att det finns ett stort intresse att lära sig mer om andra delar av matsystemet än där man själv verkar. Så vi fyller verkligen en viktig funktion, inte minst för att vi tillsammans ska kunna skapa framtidens hållbara livsmedelsproduktion, avslutar Anders.

Om AGFO 

AGFO har funnits sedan 2017

Utmaningsdrivet nätverk för företag i svenska matsystemt sedan januari 2022

Vi erbjuder kunskap och relationer som konkret bidrar till att framtidssäkra matsystemet

151 medlemsföretag - företag och organisationer genom hela värdekedjan.

Nya medlemmar är Livsmedelsverket och Jordbruksverket

Ansök om medlemskap idag: agfo.se/medlem

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med AGFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera