1515

Europabörser: Stororder lyfter Airbus<br />

De ledande Europabörserna handlas ovan nollstrecket på måndagsförmiddagen. Marknaden håller fortsatt ögonen på arbetet med det tredje räddningspaketet till Grekland och de senaste valutajusteringarna i Kina.

Londonbörsen handlas oförändrad medan Frankfurt och Paris noteras upp 0,5 respektive 0,6 procent.

Eurogruppen antog i fredags det grekiska räddningsprogrammet på 86 miljarder euro. Programmet behöver nu godkännas av flera nationella parlament, däribland det tyska underhuset Bundestag som röstar på onsdag. Förbundskansler Angela Merkel upprepade på söndagen att vissa skuldlättnader för Grekland, som en förlängning av lånelöptiderna, kan övervägas. Hon har vid ett flertal tillfällen tidigare gjort gällande att skuldnedskrivningar för landet är otänkbara.

Internationella valutafondens chef Christine Lagarde välkomnar det nya räddningsprogrammet men uppmanar samtidigt till "betydande skuldlättnader" för att valutafonden ska kunna delta, rapporterar Dow Jones Newswires.

"Jag har fortsatt åsikten att Greklands skuld har blivit ohållbar och att landet inte kan återskapa skuldhållbarhet enkom genom sina egna handlingar", sa Lagarde i ett uttalande på fredagen.

Den kinesiska centralbanken PBOC fortsatte att justera valutan yuan på måndagen genom att, liksom i fredags, skriva upp riktvärdet för yuanen marginellt. Uppskrivningen för USD/CNY var i dag 0,01 procent till 6,3969. Under föregående vecka devalverades valutan tre dagar i rad. Banken uppgav samtidigt att man kan föra fler justeringar framöver.

Kreditvärderingsföretaget Standard & Poors ekonomer skriver i en kommentar till Kinas devalvering av yuanen att valutajusteringen kan leda till dominoeffekter som kan skapa nytt deflationstryck i Europa och därmed försvåra Europeiska centralbankens uppdrag under de kommande kvartalen.

Norska it-bolaget Evry har mot bakgrund av en otillfredsställande finansiell utveckling beslutat att kapa kostnaderna. På agendan står organisationsförändringar och personalneddragningar med 500-550 personer i Norge och Sverige. De årliga besparingarna kommer att uppgå till 400-500 miljoner norska kronor per år och kostnaden för programmet beräknas till 260-320 miljoner, vilket kommer att påverka tredje och fjärde kvartalet i år. Aktien handlas 0,7 procent högre på Oslobörsen.

Alstom stiger 5,6 procent på Parisbörsen efter uppgifter om att dess köpare General Electric inom kort kommer att säkra EU-godkännande för affären.

Franska Airbus stiger 1,1 procent på efter att indiska flygbolaget Indigo bekräftat köp av 250 flygplan av modellen A320.

Researrangören TUI, vars svenska varumärke är Fritidsresor, ökar 0,3 procent på Londonbörsen. Uppgifter i The Times pekar på att bolaget kan komma att avyttra sina verksamheter som är utanför kärnområdet, däribland varumärken som hotelbeds.com och Crystal Ski Holidays.

Private equity-aktörerna Altor och Bain Capital säljer fiskfoderproducenten Ewos till amerikanska Cargill. Ewos, med huvudkontor i Oslo, säljs för 1,35 miljarder euro.

På makroagendan inkom på förmiddagen statistik över handelsbalansen för EMU-länderna, EA19, som visade ett överskott på 26,4 miljarder euro i juni. I juni 2014 var överskottet 16,0 miljarder euro. Den icke-säsongsjusterade exporten var upp 12 procent i årstakt medan importen var upp 7 procent.

För EU redovisades ett överskott om 10,4 miljarder euro i juni, vilket kan jämföras med ett överskott om 2,0 miljarder euro för samma månad året före. Den icke-säsongsjusterade exporten var upp med 13 procent i årstakt medan importen var upp med 7 procent.

I eftermiddag släpper ECB veckostatistik över obligationsköpen.

Noteringar kl 11.15
Index  Marknad  Notering  I dag  I år





Stoxx 600  Europa  388 0,40% 13,20%
Stoxx 50  Europa  3.338  0,40% 11,10%





FTSE 100  London  6.551  0,00% -0,20%
DAX 30  Frankfurt  11.037  0,50% 12,60%
CAC 40  Paris  4.985  0,60% 16,70%





SMI  Zürich  9.379  0,40% 4,40%
IBEX 35  Madrid  10.937  0,50% 6,40%
FTSE MIB  Milano  23.328  0,30% 22,70%





SIX Nordic  Norden  121 0,30% 13,10%


Innehåll från Autolease DNBAnnons

Nu elektrifieras Coors fordonsflotta: ”En viktig del i vår ambition att bli hållbara på riktigt”

”Vår målsättning är att bli hållbara på riktigt och elektrifieringen av fordonsflottan är ett viktigt steg på vägen”, säger Magnus Wikström, vd Coor Sverige.
”Vår målsättning är att bli hållbara på riktigt och elektrifieringen av fordonsflottan är ett viktigt steg på vägen”, säger Magnus Wikström, vd Coor Sverige.

Serviceleverantören Coor ska halvera sitt klimatavtryck fram till 2025. Ett ambitiöst hållbarhetsmål, men inte utan utmaningar då företaget samtidigt är under stark tillväxt.

– Elektrifiering av bilparken är en nyckel för att lyckas, säger Kristina Olsson, hållbarhetschef hos Coor i Sverige, som i omställningsarbetet har stöd av billeasingbolaget Autolease.

Läs mer om Autolease produkter och tjänster

Som ledande leverantör inom Facility Management erbjuder Coor servicelösningar inom allt från underhåll och energioptimering av fastigheter till drift av personalmatsalar, konferensanläggningar och städtjänster.

– Vi är ett personalintensivt bolag och behöver bilar för att transportera såväl oss själva som våra produkter och utrustning till och från kunderna. Det innebär att hela fordonsflottan är en viktig del i vår ambition att bli ett hållbart företag på riktigt. Bilparken är ju en av de klimatpåverkare som vi själva har kontroll över och kan styra genom att regelbundet se över våra riktlinjer, säger Coors svenska hållbarhetschef Kristina Olsson och förklarar att resan mot en grönare vagnpark har pågått i flera år.

100 procent el vid nytt leasingavtal

Ett mellansteg inför att elektrifiera hela fordonsflottan var till exempel att förbereda alla servicebilar för förnybar och fossilfri diesel (HVO 100). Smart ruttplanering och högre nyttjandegrad av varje enskilt fordon ingår också i konkretiseringen av den ambitiösa hållbarhetsagendan.

– Vi har successivt skärpt vår policy, med starkt stöd hela vägen från koncernledningen som har fastställt vår strategi mot 2025 där vi ska växa verksamheten samtidigt som vi ska bli hållbara på riktigt. För att nå våra mål behöver vi komma snabbt framåt i hållbarhetsfrågorna. När det gäller våra förmåns- och tjänstebilar, som även används privat, är det redan i dag 100 procent el som gäller för den som står i begrepp att teckna nytt leasingavtal. Och nu har vi också börjat med det stora klustret av fordon som används dagligen i vår leverans, säger Kristina Olsson.

Kristina Olsson, hållbarhetschef Coor Sverige, och Mats Silfver, Sverigechef för Autolease.
Kristina Olsson, hållbarhetschef Coor Sverige, och Mats Silfver, Sverigechef för Autolease.

Dessa servicefordon, både personbilar och lätta lastbilar, utgör omkring 80 procent av Coors totala vagnpark som i dag består av runt 700 fordon. Övergången till eldrift sker steg för steg i takt med att befintliga leasingavtal löper ut, men möjligheten till effektiv laddning är avgörande för var i landet man går snabbast fram.

– I dag är ett 80-tal av våra servicefordon rena elbilar. Vi har beslutat att el ska vara förstahandsvalet vid alla nyanskaffningar och när vi ersätter bilar efter att leasingperioder går ut, men framöver kommer vi också att behöva vara mer aktiva i hanteringen av hela vår fordonspark och tänka mer flexibelt när det gäller inbyte av bilar, säger Kristina Olsson.

Hon får medhåll av Mats Silfver, Sverigechef för Autolease, som sedan många år bistått Coor med leasing, rådgivning och administration av vagnparken.

– Vi kan hjälpa till att strukturera om bland fordonen. Om en bil exempelvis löper ut i Norrland, där tillgången till laddning än så länge är mer begränsad, kan det vara bättre att beställa en elbil till Stockholm och sedan växla bilar mellan Coors olika enheter. På så sätt kan vi tillsammans jobba för att optimera den totala bilparken, säger Mats Silfver.

Räckvidden blir allt bättre

Han har sett intresset för eldrift växa explosionsartat på senare tid och tror inte det dröjer mer än något år innan förhållandet 80/20 kommer gälla, det vill säga att 80 procent av alla nya bilar som säljs kommer vara laddbara:

– Redan i dag har två tredjedelar av personbilarna som beställs på företagssidan ”en sladd”, och 30 procent av dem är rena elbilar. Men andelen ökar snabbt med de statliga styrmedel som ligger, samtidigt som teknikutveckling gör att räckvidden blir allt bättre och laddinfrastrukturen byggs ut. Utvecklingen av drivmedelspriserna på fossilt bränsle är också avgörande i sammanhanget, säger Mats Silfver och poängterar att allt detta sammantaget innebär en attraktiv totalkostnadskalkyl för den som väljer elbil, även om just leasingkostnaden ibland kan vara högre jämfört med motsvarande fossildriven bil.

För många företag handlar valet också om trovärdighet, att bygga varumärke och ta samhällsansvar. Och som i Coors fall – att se till att de totala koldioxidutsläppen minskar rejält för att nå upp till högt ställda klimatmål.

– För oss är det en ickefråga. Vi vill göra det här och vi ska göra det. Att vara hållbara är en viktig profileringsfråga för oss, där vi även samarbetar med våra kunder, säger Kristina Olsson.

Praktiskt handlar det till exempel om att tillsammans säkerställa att det finns laddplatser hos kunderna för Coors servicebilar. Intresset för eldrift märks också i kundernas kravställningar inför nya upphandlingar, där hållbarhetsfrågor får allt större utrymme. Eftersom företagen är en del av varandras värdekedjor finns en gemensam målbild att leva upp till.

– Om vi kan erbjuda kunderna en fossilfri transport av våra tjänster, så hjälper vi ju också dem i deras hållbarhetsarbete, säger Kristina Olsson och konstaterar att Coors samarbete med Autolease bygger på liknande principer.

Mats Silfver delar den bilden:

– Vi har samma mål och ambition – att vara en drivande kraft för en hållbar omställning.

Läs mer om Autolease produkter och tjänster

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?