1515
Annons

Försiktig handel på New York-börsen<br />

Torsdagens trevande handel på New York-börserna fortsatte på fredagen, med index pendlande kring nollstrecket i låg omsättning.

Dow Jones noterades strax före klockan 18.00 upp 0,2 procent till nivån 17.450, medan S&P 500 steg 0,1 procent till 2.086. Nasdaq Composite sjönk samtidigt 0,1 procent till 5.027.

Omsättningen var 230 miljoner aktier på New York Stock Exchange och 620 miljoner på Nasdaq.

På makronivån har fokus så sakteligen börjat skifta tillbaka från veckan huvudämne - Kina - till Federal Reserve och den amerikanska ekonomin. På fredagen gavs svagt positiva ekonomiska signaler, sedan producentpriserna i USA visat sig högre än väntat under juli samtidigt som industriproduktionen stigit mer än förmodat.

Enligt räntemarknadens prissättning som Bloomberg News kartlagt är sannolikheten för en räntehöjning från Federal Reserve i september nu uppe i 48 procent, från 40 procent i tisdags.

"Det är svårt att bestämma sig om en riktning för marknaden i nuläget. Ränteförväntningarna balanserar ut sig - å ena sidan finns det klara argument för en räntehöjning, å andra sidan är folk inte på det klara med i vilken utsträckning en svagare efterfrågan från Kina kommer att påverka den globala ekonomin", sade en strateg till Bloomberg.

Svenskbekanta King Digital Entertainment var ett av bolagen i centrum på fredagen. Trots högre omsättning och vinst än väntat tappade aktien 10 procent, tyngd av att order på andra spel än storsäljaren Candy Crush Saga minskat och att orderstocken som helhet för nästan kvartal spås minska.

Innehåll från Södertälje Science ParkAnnons

Viktigt med delad vision för hållbara leverantörskedjor: ”Hållbarhet nödvändigt ur ett affärsperspektiv”

Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.
Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.

Stora företag har börjat ställa allt högre krav på att hela leverantörskedjan är hållbar. Att jobba med hållbarhet är alltså nödvändigt ur ett affärsperspektiv.

– För oss är det helt avgörande att våra leverantörer delar vår vision om hållbara transportlösningar, förklarar Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.

Södertälje Science Park erbjuder flera affärsutvecklingsprogram för industriföretag

Inom en snar framtid kommer Scanias lastbilar och bussar inte längre ha avgasrör. Det betyder att mycket av de koldioxidutsläpp som bolaget traditionellt har haft försvinner – men också att nya typer av koldioxidutsläpp uppstår.

– De utsläppen kommer framför allt att komma från leverantörskedjan, vilket innebär att vi behöver fortsätta att ta steg mot ökad hållbarhet tillsammans med våra leverantörer. Tidigare har vi främst fokuserat på de leverantörer vi har direktkontakt med, men nu jobbar vi även med deras underleverantörer. På så vis kan vi hitta de ställen i vårt långa leverantörsled där det stora klimatavtrycket finns, berättar Andreas Follér.

”Vi kommer att arbeta hela vägen ner i gruvorna”

Framöver kommer Scania att fokusera på fyra ”hotspots” för utsläpp i sitt miljöarbete – batterier, stål, gjutjärn och aluminium – som de vill ska vara 100 procent gröna år 2030.

– Det här kommer vi att arbeta med hela vägen ner till gruvorna, till själva råvaran. Vi har en aktiv dialog med leverantörerna och tränar, stöttar och utbildar dem. Vi ser det som att vi gör det här tillsammans, säger Andreas Follér.

– Det är säkert så att vissa leverantörer kommer att falla bort de närmsta tio åren eftersom de inte delar våra hållbarhetsambitioner. Samtidigt arbetar de flesta av våra nyckelleverantörer åt samma håll som oss. Det handlar egentligen inte om att vi ställer de kraven, utan att hela världen gör det, tillägger han.

Eva Helén, utvecklingsstrateg vid Södertälje Science Park.
Eva Helén, utvecklingsstrateg vid Södertälje Science Park.

Hållbarhetsprogram för företag

Scania är, tillsammans med AstraZeneca, KTH och Södertälje kommun, huvudpartner till och grundare av Södertälje Science Park, som är en mötesplats för hållbar produktion. Bland annat driver Södertälje Science Park ett hållbarhetsprogram för små och medelstora företag.

– Många av de företag som deltar i programmet är underleverantörer till större företag. De vet att det är nödvändigt att jobba med omställningen mot en hållbar värld, men vet inte alltid i vilken ände de ska börja. Därför hjälper vi dem att göra en översyn av sitt företag och hur de kan jobba med hållbarhet kopplade till de globala målen, säger Eva Helén, utvecklingsstrateg vid Södertälje Science Park, och tillägger:

– Det är genom att ställa om till en mer hållbar produktion som de kan fortsätta vara relevanta på marknaden.

Läs mer om hållbarhetsprogrammet för små och medelstora företag 

Mer från Södertälje Science Park

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Södertälje Science Park och ej en artikel av Dagens industri

De gör utlandsresan från Sverige

Teknikbolaget Trustrace satsade tidigt på utlandsexpansion och har en rad investerare i ryggen. Men bolagets planer på att öppna kontor i Tyskland är tills vidare lagda på is.

”Gör en realistisk budget”, råder vd Shameek Ghosh entreprenörer som lockas av Europas största ekonomi. 

Trustcares fyra grundare: Madhava Venkatesh, Saravanan Parisutham, Shameek Ghosh och Hrishikesh Rajan.
Trustcares fyra grundare: Madhava Venkatesh, Saravanan Parisutham, Shameek Ghosh och Hrishikesh Rajan.Foto:Liisa Eelsoo

”Det är lätt att underskatta komplexiteten i en utlandsexpansion. I praktiken blir den sällan så rakt på sak som man planerat”, säger Shameek Ghosh, vd och medgrundare av teknikbolaget Trustrace som är vad han kallar ett ”born global-företag”.

Redan vid starten 2016 fanns en internationaliseringsresa i närsiktet. Vid sidan av hemmamarknaden Sverige hårdsatsar företaget i USA, Tyskland och Indien. 

Samtliga fyra i grundarteamet är från Indien – att ta sig an världens näst folkrikaste land parallellt med Sveriges, i jämförelse, pyttemarknad var därför ett naturligt steg när verksamheten kickade igång. 

”Vi har sett hur vissa produktionssätt påverkar miljön. I en del indiska städer som vi bott i är tanken på att köpa ren luft inte ett fiktivt scenario för framtiden”, fortsätter han och tillägger att deras arbete tillsammans började på gräsrotsnivå med syftet att rena floderna i Coimbatore – en stad i södra Indien med stor textilindustri.

Trustrace, som lockat flera kända investerare, är en hållbarhetsplattform som genom blockkedja- och Ai-teknik gör det möjligt för företag att spåra hela kedjan, från produkt till leverans. 

”Vi hjälper modeindustrin i deras hållbarhetsarbete. Det finns en stor mängd nya lagar och regleringar inom EU som företagen måste följa. I Indien och flera andra länder är liknande lagstiftning på gång”, säger Shameek Ghosh. 

För två år sedan blev Trustrace antaget till Startup Swedens program som riktar in sig på USA. Förra året blev det en ny etableringsresa, med samma arrangör men till ett nytt land: Tyskland. 

Adidas och Zalando fanns redan på kundlistan, vilket underlättade säljarbetet och öppnade dörren till nya kunder på den tyska marknaden, konstaterar han. 

”I ett globalt företag som Adidas fungerar engelska bra. I mindre och medelstora företag är språket mer utmanande, där har vi behövt anställa några tysktalande regionansvariga.”

En lärdom är att hålla i kostnaderna, betonar han. Planen att öppna kontor i Stuttgart, en viktig stad för textil- och modebranschen, är tills vidare skjuten på framtiden. 

”Det blev för dyrt. Ett kontor skulle ha kostat nästan en halv miljon kronor, så vi bestämde oss för att bygga marknaden från Sverige till att börja med.”

Vilket blir nästa steg i Tyskland?
”Vi behöver få igång affärerna ännu mer så att verksamheten kan växa till den storlek vi siktar på.”

Vad har du för råd till andra entreprenörer som vill etablera sig i landet?
”Gör en realistisk budget och var noga med research så att ni satsar på rätt region. Det är också kritiskt att sätta sig in i kulturen. Sverige är väldigt informellt, där skiljer vi oss åt från Tyskland.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera