1515

Stockholmsbörsen: Securitas mot strömmen

Stockholmsbörsen vände upp på torsdagen då oron över kinesiska policyförändringar gällande valutan avtog, trots att landets centralbank PBOC för tredje dagen i rad sänkte yuanens referenskurs mot dollarn - denna gång med 1,1 procent.

De svenska konsumentpriserna i juli kom in klart högre än väntat, vilket ansågs minska sannolikheten för att Riksbanken sänker räntan den närmaste tiden. Kronan stärktes följaktligen ordentligt mot både euron och dollarn.

Strax före klockan 12.20 hade OMXS30 stigit 1,4 procent till 1.598 och aktier för 4,5 miljarder kronor hade bytt ägare.

Bland bolagen i OMXS30 parkerade en klar majoritet på plus och starkast av storbolagen gick vid lunchtid Atlas Copco B som steg 3,3 procent. Ett av undantagen var Securitas, som fick en sänkt rekommendation till sälj av Goldman Sachs och tappade 1,6 procent.

Oriflames rapport för andra kvartalet visade ett underliggande rörelseresultat som var bättre än väntat, medan försäljningen i lokal valuta var sämre än väntat. Justerat för engångsposter uppgick rörelseresultat till 25,0 miljoner euro, att jämföra med förväntade 23,6 miljoner enligt SME Direkt.

Oriflames vd Magnus Brännström förklarar den negativa försäljningsutvecklingen på den enskilt största marknaden, Ryssland, med prishöjningar.

"Vi har ju ökat priserna rätt kraftigt under kvartalet, delvis för att kompensera oss för den valutaförändring som skedde mot slutet av förra året och det har lett till att folk valt att köpa andra, billigare produkter än vad våra är. Men på lång sikt tror vi att det är rätt strategi för oss", säger han till Nyhetsbyrån Direkt.

Marknaden gillade Oriflames rapport och handlade upp aktien 3,5 procent.

Kinnevikdelägda nätmodekedjan Zalando lämnade definitiv rapport för andra kvartalet, efter att ha kommit med preliminära siffror 21 juli. Bolaget höjde tillväxtprognosen för helåret till 28-31 procent, från tidigare 20-25 procent. Zalando steg nära 8 procent i Tyskland och Kinnevik var upp 1,8 procent.

Headsettillverkaren Invisios aktie steg hela 21,5 procent sedan bolaget genom partnern Marlborough Communications fått ett kontrakt för leveranser till brittiska försvarsdepartementet. Kontraktet löper över fyra år och gäller ett taktiskt kommunikations- och hörselskyddsystem. En första order väntas till ett värde av cirka 130 miljoner kronor.

Bilprovningsbolaget Opus har får koncession att bygga och driva bilprovning i Santiago i Chile. Kontraktet har en löptid på åtta år och väntas börja generera intäkter under andra halvan av 2016. Opus steg 2,9 procent.

Amerikanska FDA har godkänt University of Pennsylvania Treatment Research Centers (TRC) Investigational New Drug-ansökan för Sanionas läkemedelskandidat NS2359, vilket innebär att den kliniska prövningen kan inledas. TRC ansöker för närvarande om offentlig finansiering för att genomföra en fas 2-studie för NS2359 för behandling av kokainberoende. Aktietorgsnoterade Saniona steg 8,0 procent.

Bland förlorarna fanns HIQ, som fick en sänkt rekommendation av SEB till behåll från tidigare köp. Aktien backade 1,0 procent.

Bactiguard redovisade ett negativt rörelseresultat före räntor, skatter, nedskrivningar och avskrivningar på 10,0 miljoner för andra kvartalet, vilket fick aktien att falla 5,5 procent.


Innehåll från SJAnnons

Så reser du smartare – nya X 2000 ännu en anledning att stanna på marken

Sitt bekvämt, surfa tryggt med 5G-baserat wifi och se fram emot ännu mer driftsäkra tågresor.

I dagarna är det världspremiär för X 2000 – ett supermodernt, men återvunnet och återanvänt tåg som redan erövrat priser.

Nyfiken på nya X 2000? Läs mer här

Skulle Sveriges krokiga järnväg rätas ut? Eller var det kanske dags att bygga en ny typ av tåg som kunde köra snabbt även i kurvorna? På sent åttiotal var frågan högaktuell. 

Svaret blev X 2000 – och i medierna skapades genast svallvågor i samband med premiärturen. Expressen rapporterade att vagnarna följer med i kurvorna och att det inte var några ”krängningar att tala om”.

Sedan X 2000:s lansering 1990 har det gjorts cirka 200 miljoner unika resor, och tekniken har stadigt gått framåt – på alla fronter.

Nya prisbelönta X 2000 är ett supermodernt men återvunnet tåg där SJ sparat mer än 5 000 ton rostfritt stål genom att återanvända hela stålskalet från det befintliga tåget. 

– Vi har helt enkelt byggt ett helt nytt tåg inuti ett befintligt. Det visar att det går att skapa nytt, samtidigt som vi tar tillvara och återanvänder värdefullt material, säger Andrea Persson, ansvarig för förvaltningen av SJ:s X 2000-flotta.

Nya X 2000 får 110 datorer för att styra och övervaka tåget, att jämföra med 24 dessförinnan. 

– Tåget har ett avancerat system för självdiagnostik, vilket bland annat betyder att vi från distans har möjlighet att i realtid ta emot och övervaka en mängd signaler från tågets olika tekniska system och kan på så sätt agera förebyggande. Tågresan blir mer driftsäker tack vare alla nya tekniska system, säger Andrea Persson och tillägger:

– Ny styrning av innerdörrarna gör att det blir lättare att ta sig mellan vagnar och tydligare märkning av vagn och plats sparar tid vid av- och påstigningar.

Radiotransparenta fönsterglas

1990 kommenterade tidningen Expressen imponerat de tekniska innovationerna: ”X 2000 har telefon, fax, kopieringsapparat. Vid varje fåtölj kan man via freestylelurar lyssna på P3 och två interna kanaler.”

2021 har det skapats helt andra förutsättningar.

– En ny modern bistrokassa har installerats som ska göra betalningar snabbare och smidigare. Ett nytt 5G-baserat wifi-system gör det dessutom enklare att arbeta och koppla av under resan.

Nya X 2000 har radiotransparenta fönsterglas, en teknik som är helt ny i Sverige men som finns på de allra modernaste snabbtågen i Europa. 

– Det innebär att mobilsignaler från alla mobiloperatörer längs med spåren kommer in i tåget och dessutom kan metoder som snabbar på dataöverföring användas fullt ut. 

Även övrig teknik har fått en rejäl uppdatering. När de 12 996 nya stolarna monterats in har det krävts totalt 28 mil nya kablar. 

– De nya stolarna får en smart utformning. Stolarna ger bra svankstöd, har ett stort ryggbord, dubbla eluttag, avställningsytor och möjlighet till bra lutning på ryggstödet.

Uppgraderingen av X 2000 är ett enormt projekt som har tagit flera år. Att byta ut alla väsentliga delar i ett modernt tåg kan liknas vid en avancerad transplantation av hjärna, hjärta och centrala nervsystemet samtidigt. 

– Mycket arbete har lagts ner på att få de olika systemen att kommunicera och en rad tester har gjorts. Innan varje tågsätt sätts i trafik kommer det att ha provkörts minst 15 000 kilometer.

Testa nya X 2000. Här kan du köpa biljetter. 

 

Mer från SJ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SJ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?