1515

USA-börser: Jobbrapporten höjer humöret

USA-börserna steg klart under fredagens inledande handel. Dagens statistikhöjdpunkt - jobbrapporten för april - tycktes falla marknaden i smaken.

Antalet sysselsatta utanför jordbrukssektorn i USA ökade med 223.000 under april månad, strax under analytikernas förväntningar på 228.000.

"Det här är precis rätt nivå för börsen", sade Darell Cronk, vd på Wells Fargo Investment Institute i New York. "Du vill ha en ekonomi som växer med norr om 200.000 jobb, men om siffran närmar sig 300.000 väcks spekulationer om inflationspåtryckningar och att ekonomin hettas upp alltför snabbt, så den här ökningen är optimal", fortsatte han.

Vidare sjönk arbetslösheten till 5,4 procent - den lägsta nivån på sju år. Utfallet låg i linje med marknadens förväntningar.

Dow Jones Industrial Average noterades klockan 16.45 upp 1,4 procent till indexnivån 18.180. S&P 500 steg med 1,2 till 2.113. Tekniktunga Nasdaq Composite klättrade 1,2 procent till nivån 5.003.

Omsättningen uppgick till 200 miljoner aktier på New York Stock Exchange och 540 miljoner på Nasdaq.

På bolagsfronten utmärkte sig Monsanto, säljare av bland annat bekämpningsmedel, som klättrade 3,2 procent. Detta efter att bolagets schweiziska konkurrent Syngenta avvisat ett bud från det amerikanska bolaget. Syngenta rusade 11,9 procent efter avslaget.

Internetbolaget AOL avancerade 10,4 procent efter att första kvartalets omsättning och resultat överträffat förväntningarna.

I botten av Nasdaq 100 hittades energidrycktillverkaren Monster och halvledarbolaget Nvidia efter att båda företagens rapporterade intäkter för årets första kvartal landat under marknadsförväntningarna. Monster föll 8,4 procent och Nvidia 6,1 procent.

En av de främsta aktierna i Dow Jones-indexet var McDonald's som steg drygt 2 procent. Hamburgerjättens försäljning sjönk med 0,6 procent i april, vilket var mindre än väntat. Indexets stora vinnare var emellertid Boeing och byggvaruhuskedjan Home Depot som klättrade 3 respektive 2,8 procent.

Samtliga aktier i Dow Jones steg.

Den amerikanska tioårsräntan backade 5 punkter till 2,13 procent.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?