1515

Räntor och valutor: Pundrally efter valöverraskning<br />

Brittiska valet verkar resultera i oväntat stora framgångar för premiärminister David Camerons Konservativa parti. Vallokalsundersökningar och tidiga resultat av rösträkningen tyder på att han kan fortsätta leda landet. Labour tycks samtidigt ha gjort ett betydligt sämre val än väntat, delvis beroende på att det Skotska Nationalistpartiet ser ut att göra nästan rent hus i Skottland.

Brittiska pund stärktes kraftigt mot andra valutor efter att uppgifter om valresultatet började släppas, marknadsaktörer hoppas slippa den osäkerhet som kan förknippas med en utdragen regeringsbildning. Mot USA-dollarn stärktes pundet från omkring 1:525 på torsdagskvällen till 1:550 som högst tidigt på fredagsmorgonen.

Svenska kronan försvagades med 8 öre mot pundet.

Daragh Maher, FX-strateg vid HSBC Holdings, sade till Bloomberg News att de initiala resultaten verkar bekräfta vallokalsundersökningen, men han ser också en möjlighet att det konservativa partiet kan nå en effektiv majoritet.

Det är positivt för pundet "baserat på att vi kan få mindre osäkerhet om de konservativa är nära full majoritet, men också eftersom pundet historiskt alltid stärks på en konservativ seger", sade han.

Amerikanska statspappersräntor har fortsatt nedåterekylen efter den svenska marknadens stängning på torsdagen, dollarn handlas samtidigt något högre mot såväl euron som japanska yen (men inte mot brittiska pund).

"Vi hade nått nivåer (i USA-räntorna) som utlöste bra köpande, Vi har troligen nu sett de högsta nivåerna för en tid", sade Thomas di Galoma, räntechef vid ED&F Man Capital Markets, till Bloomberg News.

I eftermiddag, klockan 14.30, riktas blickarna åter mot amerikansk arbetsmarknadsstatistik, nu månadsdata för april.

Marsdata blev en rejäl besvikelse, sysselsättningen ökade "bara" med 126.000 personer, efter att ha ökat med över 200.000 per månad (i flera fall långt över) tolv månader i rad.

Prognoserna pekar nu mot en återhämtning till 228.000 i april, och att arbetslösheten sjunker till 5,4 procent från 5,5 procent i mars, men ekonomer varnar samtidigt för att den senaste tidens "soft patch" i USA-ekonomin knappast har gått arbetsmarknaden förbi.

Prognoserna pekar vidare mot att timlönerna ska ha ökat 0,2 procent i april, efter +0,3 procent i mars.

Efter statistiken, klockan 15.15, talar Fedchefen i New York, William Dudley, men ämnet rör inte aktuell ekonomi och penningpolitik, och det är oklart om han kommer att kommentera jobbdata efter anförandet.

Asiatiska marknader utvecklas överlag positivt på fredagen, trots en ny svag rapport från Kina om utrikeshandeln i april. Marknadsaktörer talar om en viss lättnad efter att den tidigare kraftiga globala ränteuppgången åtminstone verkat ta en paus efter urblåsningen på torsdagsförmiddagen i Europa.

Överskottet i Kinas utrikeshandel ökade till 34,13 miljarder dollar i april, från 3,08 miljarder i mars. Det var något lägre än väntade 39,60 miljarder, men mer besvärande var att såväl exporten som importen åter utvecklades betydligt svagare än väntat - exporten sjönk 6,2 procent medan importen sjönk 16,1 procent.

Ekonomer noterar att förstärkningen i den kinesiska yuanen de senaste månaderna tycks ha hämmat exporten utan att samtidigt stödja importen. Det kan i sin tur öka trycket ytterligare på Peking att vidta åtgärder för att motverka en ytterligare försvagning i BNP-tillväxten.

Tysk industriproduktion i mars, klockan 8.00, står i fokus på fredagens Europaagenda. I Sverige ger SCB besked om hushållskonsumtionen och produktionen i näringslivet i mars samt om tjänstepriserna första kvartalet klockan 9.30, och samtidigt redovisar Riksgälden nettolånebehovet för april.

fredag 6.20 (torsdag kl 16.15)

USD/SEK 8:2985 (8:2750) EUR/USD 1:1214 (1:1243)
EUR/SEK 9:3059 (9:3073) USD/JPY 119:89 (119:39)
Jp obl 2 0,02 (0,03) Jp obl 10 0,43 (0,43)
Ty obl 2 -0,20 (-0,21) Ty obl 10 0,59 (0,59)
US obl 2 0,63 (0,64) US obl 10 2,16 (2,20)







Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?