1515

Stockholmsbörsen: Väntas starta uppåt<br />

Stockholmsbörsen kan väntas inleda något upp efter långhelgen och tre nedgångsdagar på raken dessförinnan.

I New York rekylerade börserna upp i fredags efter nedgångar på torsdagen, och i Asien med Kina i spetsen har börserna stigit på måndagen. I Kina kom svag inköpschefsstatistik under natten som väckte nytt hopp om penningpolitiska stimulanser.

Euro Stoxx 50-terminen pekade med cirka 20 minuter kvar till öppning på lätta uppgångar, plus 0,06 procent, medan terminerna för DAX och CAC40 var upp 0,5 respektive 0,3 procent. Londonbörsen är liksom Tokyobörsen stängd på måndagen.

IG:s förhandel indikerade med cirka 50 minuter kvar till öppning en lugn öppning för OMXS30 på +0,2 procent vid 1.632, och morgonbrevet nämnde "förnyad optimism" efter förra veckans nedgångar från 1.720 till torsdagens stängning på 1.628.

Inga utdelningar avskiljs från OMXS30-bolag på måndagen. Preferensaktierna från Akelius, Oscar Properties och SAS handlas däremot utan rätt till utdelning.

Bland helgens nyheter märks att Africa Oil har sålt 12,4 procent av bolaget genom nya aktier för 100 miljoner dollar på kursen 2:31 kanadadollar, motsvarande 15:94 kronor, att jämföra med torsdagens stängningskurs 18:15 kronor. Den nya ägaren Stampede Natural Resources ägs av Afrikainrniktade Helios Investment Partners.

Någon ny vd för Industrivärden har i skrivande stund inte aviserats, efter att det i media spekulerades om IK Investment Partners Helena Stjernholm under helgen.

Morgonens bolagsnyheter:

* SCA:s styrelseledamot Rolf Börjesson avgår på egen begäran, knappt tre veckor efter den årsstämma där han omvaldes.

* Nordic Mines vd Thomas Cederborg ersätts per omgående av Eva Kaijser, med erfarenhet från Boliden och finanschefsbefattningen i Northland REsources.

* Mekonomen expanderar för första gången utanför Norden genom att börja sälja reservdelar i Sydkorea med hjälp av en distributör.

* Doro utökar sitt befintliga samarbete med Vodafone Group till att omfatta även den rumänska marknaden.

* Dataspelsbolaget Starbreezes vd köper sin brors del i det gemensamma Starbreeze-ägarbolaget Varvtre i samband med att brodern, före detta creative director i Starbreeze, har bestämt sig för att lämna bolaget men vara kvar som konsult under två år.

Rapporter:

* Fordonsunderleverantören Gränges var något bättre över hela linjen, till exempel ett nettoresultat på 111 miljoner kronor mot väntade 110 miljoner och fjolårets 85 miljoner. Bolaget tror på en tillväxttakt på fortsatta cirka 1 procent i världens bilproduktion under innevarande kvartal, och senare i år något högre.

* IT-konsulten Softronics omsättning och vinst steg under det första kvartalet, som präglades av stark efterfrågan och dito konkurrens.

* Nätdagligvaruhandlaren Mat.se, listat på First North, meddelar att försäljningen i april uppgick till 15,3 miljoner kronor (7,9).

* Dustin har förnyat ett ramavtal med den norska inköpsorganisationen Tradebrokers drygt 50 medlemsföretag.

Rekommendationsändringar:

* Sandvik höjs till köp från behåll av DNB efter att Johan Molin föreslagits till styrelseordförande.

* Hexagon höjs till köp från behåll av Nordea, med

riktkurs höjd till 372 från 346 kronor.

* Swedbank sänker riktkursen för Africa Oil till 28 från 30 kronor, men upprepar köprekommendationen.

* SSAB:s riktkurs höjs till 51 från 44 kronor av RBC, med upprepad "sector perform"-rekommendation.

* Dagens Industri: Indutrade förtjänar premie men är högt värderad och därmed dags att sälja.

* Börsveckan: Köp Duni, Nobia, SSAB, Sandvik och på sikt Fortnox.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?