Moderaterna får ta ställning till ett förslag om ett nationellt förbud mot tiggeri på stämman i höst. Med stor majoritet har förbundsstämman för Moderaterna i Bohuslän bestämt sig för att kräva ett förbud.
Foto:Fredrik Sandberg/ TT
Artikeln är en del av vårt låsta innehåll. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa.
Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
Visa allt som ingår
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev
Betala som
Betalsätt
Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.
Innehåll från JungheinrichAnnons
Stor efterfrågan på ny batteriteknik
Jungheinrich ser ökade krav på intralogistik med mer fokus på hållbarhet, i kombination med effektivitet och lönsamhet. Allt fler företag väljer truckar med litiumjonbatterier som en del av företagets hållbarhetsarbete.
– De flesta räknar hem investeringen ekonomiskt direkt. Miljöaspekten och ökad säkerhet är också bidragande faktorer till omställningen, berättar Joakim Klintestam, försäljningsdirektör på Jungheinrich.
Vikten av effektiv och hållbar intralogistik har vuxit med digitaliseringens framfart då lokala producenter har fått ge vika för e-handelslösningar och megalager. Nya krav på effektiva logistiklösningar har lett till en enorm utveckling för batteritekniken i branschen.
– Dagens kunder ställer sig frågan om hur man kan driva ner kostnader och hitta hållbara, miljövänliga lösningar, säger Joakim Klintestam, försäljningsdirektör på intralogistikkoncernen Jungheinrich.
Maximerar effektiviteten
För att säkerställa effektiv utveckling av ny batteriteknik för en hållbar intralogistik har Jungheinrichs produktavdelning anställt en energiexpert. Han räknar ständigt på hur stora batterier och laddare som behövs för att kunna maximera effektiviteten hos kunderna, med minsta möjliga miljöpåverkan.
– Vi lägger stor vikt vid vårt hållbara arbete och har fått platinacertifikat för transparent hållbarhetsengagemang av kreditinstitutet EcoVadis. Det innebär att vi globalt tillhör den främsta procenten av alla företag inom detta. Vi tror väldigt mycket på litiumjontekniken som ett hållbart arbetssätt för branschen i framtiden och ser att de stora företagen helt och hållet går åt det hållet. Efterfrågan handlar i grunden om möjligheten att ta hand om energin på ett så bra sätt som möjligt. Vi kommer att fortsätta vårt arbete för att fortsätta göra intralogistikbranschen hållbar, utan att tumma på dess effektivitet, berättar Joakim Klintestam.
Pionjärer inom litiumjonteknik
Jungheinrich är pionjär inom litiumjonteknik och driver utvecklingen framåt genom att ständigt förbättra produktiviteten i lagret. För elva år sedan tog Jungheinrich fram sin första serietillverkade litiumjontruck. För fyra år sen släppte man även truckar med helt integrerat litiumjonbatteri. Det satte den nya standarden för branschen. En stor fördel med litiumjonbatterier är att man inte behöver bygga trucken runt batteriet utan kan anpassa och forma maskinen optimalt, vilket gör den mer säker. Litiumjonbatteriet är underhållsfritt, har lång batteritid och drar mindre ström. Det gör trucken tillgänglig dygnet runt tack vare snabba laddningstider. Samtidigt ger det högre prestanda för maximal arbetskapacitet och effektivitet i lagret.
– Det här är faktorer som vi ser blir allt viktigare för ekonomiskt medvetna och hållbarhetsfokuserade kunder. Vi har en stor bredd av truckar med integrerat litiumjonbatteri som vi kallar Powerline, där vi dessutom klimatkompenserar för koldioxidneutral produktion fram till leverans, förklarar Joakim Klintestam.
Om Jungheinrich Jungheinrich är en global koncern inom intralogistik med huvudkontor i Hamburg. I mer än 60 år har man hjälpt kunder till effektivare, säkrare och mer ergonomisk materialhantering.