Annons

Professor: EU visste att listan fanns

Utrikesdepartementet har fortfarande inte fått någon förklaring till varför åtta svenska medborgare, däribland flera moderata politiker, portats från Ryssland.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Ta del av villkoren

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.

Dagens industri är en del av Bonnier News.

Innehåll från Borås StadAnnons

Borås Nordens e- handelsnav kräver nästa generations logistik

Som Nordens ledande e-handelsnav är Borås en högattraktiv etableringsplats och ett logistiskt centrum. Under devisen Borås Connect tar Borås stad en proaktiv och samordnande roll i det logistiska arbetet och är en förebild inom HCT, high capacity transport.

Borås är känt som ett centrum för svensk textilindustri och har en hög andel familjeföretag med rötter i den omtalade knalleandan. Staden är idag ett av Nordens viktigaste nav för e-handel och logistik. Under devisen Borås Connect möter man näringslivets krav på miljösmarta logistiska kliv och bidrar till att säkerställa näringslivets expansion, flexibilitet och kontinuitet.

Borås stad säljer inte bara industrimark utan tillhandahåller också logistiklösningar. Verksamheterna i Borås expanderar starkt och vi satsar nu på flera nya företagsparker för att kunna möta den stora efterfrågan, berättar Sara Thiel, processledare Borås Connect och näringslivsutvecklare i Borås Stad.

Proaktiva insatser säkerställer högt ställda miljökrav

Borås erbjuder även påbyggda etableringslösningar med terminalytor och effektiviseringsprojekt i samverkan med andra företag. Staden arbetar aktivt för att säkerställa resurseffektiva och klimatsmarta/ hållbara transporter och logistikparker som lever upp till samhällets och näringslivets högt ställda miljökrav. Därigenom positionerar man e-handelsföretagen i framkant för miljösmarta lösningar. 

E-handelslogistiken innefattar en mängd olika typer av transporter varje dag med många lastbilar med containrar mellan Göteborgs Hamn och Viareds logistikpark i Borås. Vi som stad är en viktig spelare när det gäller att påskynda omställning som kräver samverkan och det är så vi jobbar med det vi kallar ”påbyggd infrastruktur” – terminaler, utvecklingsarbeten, effektiviseringsprojekt, fortsätter Sara Thiel.

En förebild för high capacity transport, HTC

Ett konkret exempel är forsknings- och utvecklingsprojektet Autofreight som genomförs tillsammans med Volvo, Vinnova och flera andra aktörer. 

– Det är ett projekt som handlar om att skapa effektivare transportsystem för regionala containertransporter och en för Europa unik testbädd fordonskombinationer med hög transportkapacitet, så kallade high capacity transport, HCT med fokus på ny teknik, nya logistikkoncept och nya affärsmodeller. 

– Ambitionen är att den högintensiva länken Göteborgs hamn till Viared i Borås ska bli en extremt miljöeffektiv transportsträcka. En viktig komponent är huruvida en omlastningsterminal i Viared kan möjliggöra en högpulserande trafik och erbjuda företagen jämnare flöden med uppställning och därigenom attrahera fler företag som vill dra nytta av HCT-transporter, fortsätter Sara.

De avancerade fordonen – de är upp till 32 meter långa och kräver därmed dispens från tillåtna gränsvärden – är extremt resurseffektiva och minskar bland annat bränsleförbrukningen med minst 35 procent vid varje transporttillfälle. Kapaciteten blir betydligt högre, transporteffektiviteten ökar och det blir färre lastbilar på vägarna.

– Branschen efterfrågar miljösmarta och mer effektiva transporter. Regeringsbeslutet att tillåta längre lastbilar på utpekade vägar var mycket välkommet. Vårt arbete ger resultat nationellt och det är ett kvitto på att våra satsningar är rätt. Borås stad är första pilotkommun för den här typen av transporter, säger Sara.

Dry port” och energisamverkan – två satsningar för framtiden

Inför framtiden tittar Borås Stad också på järnvägslösningar och möjligheten att bygga en så kallad ”dry port”. 

– I dagsläget är vägtransporter det enda alternativet för gods, men vi vill utreda förutsättningarna för att etablera en järnvägsansluten godsterminal med syftet att komplettera vägtransporterna. 

Energisamverkan är ett annat område som är högaktuellt i relation till logistikutvecklingen. 

– Vi stödjer logistik- och industriområdena i deras energiomställning för att öka energieffektiviteten, produktion, lagring och distribution av förnybar energi, avslutar Sara Thiel.  

Om Autofreight

Autofreight är ett FoU-projekt som Borås stad driver med projektägaren Volvo och partners. Syftet att utveckla teknik med fokus på energieffektivitet, förarstöd och trafiksäkerhet samt effektiv logistik för HCT. Borås ansvarar för logistikutvecklingen med Ellos, Kerry Logistics, NetonNet, Fristads, Bud-bolaget och GDL. Finansiär Vinnova.

Läs mer om möjligheterna i Borås Stad och sök på projektet Autofreight här. 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Borås Stad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera