1515

Råvaror: Oljan pressas<br />

Det var spridda skurar på råvarumarknaden under onsdagen. Den stigande dollarkursen och en på flera håll fortsatt oro över tillgångsöverskott pressade dock priserna.

WTI-oljan i första termin minskade 0:46 dollar till 57:57 dollar per fat medan Brent föll med 1:65 dollar till ett månadslägsta på 62:07 dollar per fat.

Irak planerar att öka sina oljeexporter med 26 procent i juni, något som väckt farhågor om att Opec kraftigt kommer att höja lagernivåerna med syfte att säkra sina marknadsandelar.

"Ökande exporter från Irak förstärkte uppfattningen om att den fundamentala bilden inte har förändrats. Dollarn fortsätter att sätta press på oljepriserna", sade Gene McGillian, senior analytiker på Tradition Energy, till Bloomberg News.

Den stärkta amerikanska valutan tyngde även ädelmetallerna. Samtidigt som dollarn är på väg mot sitt längsta uppgångsrally på åtta veckor backade guldet under onsdagen med 0:29 dollar per uns till 1.187 dollar per uns; den lägsta nivån på två veckor. Fortsatt oro över en förestående räntehöjning höll också ned guldpriserna. Janet Yellen, ordförande för USA:s centralbank, har flaggat för att höjningen kommer ske någon gång detta år.

"Yellens kommentarer gällande normaliseringen och höjningen av räntorna håller guldet på defensiven. Det är svårt att förutspå vad som kommer ske härnäst", sade James Cordier, grundare av optionsellers.com, till Bloomberg News.

Silvret försvagades i tremånadersterminen med 0:07 dollar till 16:68 dollar per uns.

Bland basmetallerna uppvisade aluminium det mest dramatiska prisfallet då spekulationer om tillgångsöverskott triggat den största avyttringen på tre år. Aluminium sjönk med 14 dollar till 1.738 dollar per ton.

Koppar sjönk med en halv procent till 6.098 dollar per ton.

Övriga basmetaller klarade sig något bättre. Nickel steg med 1,2 procent till 12.850 dollar per ton medan zinkpriset ökade med 11 dollar till 2.188 dollar per ton.

Notering klockan 20:35
Råolja (pris/fat):


31/12
WTI, första termin -0:46 USD 57:57 -0,79% 2,33%
Brent, första termin -1:65 USD 62:07 -2,56% -0,02%
Basmetaller LME (pris/ton,tremånaderstermin)
Koppar -9 USD 6.098 -0,43% -3,48%
Zink +11 USD 2.188 0,41% 0,37%
Aluminium -14 USD 1.738 -0,80% -6,18%
Nickel +175 USD 12.850 1,18% -15,35%
Bly +13 USD 1.949 0,67% 4,90%
Tenn +200 USD 15.600 1,30% -19,59%
Ädelmetaller (pris/uns, spot)


Guld -0:29 USD 1.187:03 -0,02% 0,18%
Silver -0:07 USD 16:68 -0,45% 6,25%
Dollarindex (högre = starkare USD) +0.08 97.38 0,08% 7,88%


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?