1515

Börsen: Boliden som draglok<br />

På onsdagen vände Stockholmsbörsen uppåt och bland dragloken fanns bland andra Nokia och Boliden. Dollarn fortsatte att stärkas mot kronan, vilket hjälpte industribolagen, råvarubolagen och börsen i stort.

OMXS30 handlades upp 1,6 procent till 1.664 och stängde nära dagshögstanivån. Omsättningen stannade på cirka 16,1 miljarder kronor.

Ett utropstecken i den allmänna uppgången var Nokia, som lyfte 4,1 procent och gick bäst inom OMXS30-index. En bidragande orsak var morgonens nyhet att China Telecom, som Nokia är leverantör till, ska öka sitt kundintag inom 4G. Vid lunchtid aviserades också att Nokia köper företaget Eden Rock för att stärka sin ställning inom så kallade SON, self-organizing networks.

Bland verkstadsbolagen märktes köptryck i Sandvik och ABB. I den förstnämnda aktien har Industrivärden ställt ut köpoptioner till den nya styrelseordföranden Johan Molin.

Trots börsuppgången fanns det några aktier inom OMXS30-index som gick jämförelsevis svagare. Telia Sonera steg med måttliga 0,3 procent. Enligt medieuppgifter ska Telia ha gett bort miljarder kronor i mutor till Azerbajdzjans president och hans familj.

Nordea begränsade inledningsvis också indexuppgången genom att handlas ned. På onsdagens kapitalmarknadsdag i London presenterades bankens nya mål för avkastningen på eget kapital, som ska överträffa ett egenberäknat snitt för bankens nordiska konkurrenter.

Det nya avkastningsmålet togs inte odelat positivt emot av analytikerna. Exane BNP Paribas tolkade det som att Nordea mer eller mindre medger att banken inte kan nå de helsvenska bankernas nivå. Enligt Nordeas vd Christian Clausen är dock målet bättre än tidigare.

"Vi finns i många länder och i många segment och det är då bättre att ta ett genomsnitt. Varje år är det ett land eller ett segment som går bättre än andra och den bank som är störst där klarar sig då bättre, tack vare en bättre omgivning. Då vi finns i alla länder och segment och varje år ligger över snittet av konkurrenterna kommer vi att vara nummer ett", sade han till Nyhetsbyrån Direkt.

Nordea stärktes dock mot slutet av dagen och stängde 1,4 procent upp.

Att Sobi tappade 6,0 procent kan bero på att onsdagsmorgonens kallelse till årsstämman inte nämnde något om de preliminära buddiskussioner som specialistläkemedelsbolaget medgav att det befann sig i för en månad sedan. Den teorin framförde Carnegies hälsovårdsanalytiker Kristofer Liljeberg i en kommentar till Direkt.

Åt andra hållet gick Tobii som fortsatte upp 4,9 procent. Ögonsensorföretaget har sedan börsintroduktionen för en månad dubblat kursen. Häromdagen lanserade företaget sin första ögonsensor för datorspel, en produkt företaget ser stor potential i.

Ett mindre bolag som plussade var SJR, sedan Affärsvärlden tagit upp aktien till köp. Aktien steg 3,7 procent.

PA Resources fortsatte norrut med 18,8 procent, vilket betyder att det sargade oljebolaget har rusat 60 procent den senaste veckan. Precis efter börsens stängning kom bolaget också med ett pressmeddelande om att företagets rekonstruktion gör "betydande framsteg".


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?