Riskkapitalisten Steve Jurvetson, som bland annat sitter i Teslas styrelse, pekade på en konferens i Silicon Valley ut självkörande bilar som en av de riktigt stora tekniska trenderna.
FinWire Social Media
Artikeln är en del av vårt låsta innehåll. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa.
Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 344 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
Ta del av villkoren
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev
Betala som
Betalsätt
Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Dagens industri är en del av Bonnier News.
Ange ditt företags namn eller organisationsnummer för att hämta adressuppgifter. Hittar du inte ditt företag i sökresultatet? Vänligen ange uppgifterna manuellt.
Innehåll från BAE SystemsAnnons
Digitaliserade stridsfordon för komplexa slagfält
BAE Systems Hägglunds är ett högteknologiskt företag inom försvarsindustrin som under lång tid utvecklat och producerat världsledande militära fordon som är vitala för totalförsvaret. Idag är de inne på femte generationen av stridsfordonet CV90 – ett digitaliserat fordon dominerande på det nätverksbaserade slagfältet.
BAE Systems Hägglunds har utvecklat några av världens mest avancerade, teknikledande lösningar inom försvar och säkerhet. Det handlar om internationellt välkända fordon som bandvagnen BvS10 och CV90, som går under benämningen Stridsfordon 90 i svenska armén.
– Kraven på stridsfordon är mycket höga. De måste tåla vibrationer, höga och låga temperaturer och extrema väder, samtidigt som fordonens avancerade elektronik inte får avslöja dess existens genom emitterade störningar, säger Johan Persson, chef på mjukvaruavdelning på BAE Systems Hägglunds.
Han berättar att de första fordonen företaget utvecklade på 90-talet var analoga. Sedan dess har de kontinuerligt utvecklat fordonen på alla plan och integrerat allt fler teknologiska lösningar utifrån världsläget och vilka förmågor som behöver hanteras i den aktuella eller väntade konflikten för att bättre kunna hantera de utmaningar som moderna slagfält innebär.
– För att vara kapabel i en miljö med fientliga stridsvagnar har vi till exempel nyligen tillfört en förmåga att avfyra pansarvärnsrobot. Stor fokus har lags vid att det nya vapnet ska vara en förlängning av befintliga förmågor. Det ställer krav på djupintegration där sensorer och förmågan blir tillgängliga för vagnens operatörer i ett enhetligt användargränssnitt.
En av många förmågor som digitaliseringen av CV90 erbjudit är den programmerbara ammunitionen som samtliga moderna CV90:s besitter – något som har halverat tiden det tar att avfyra ett vapen.
– Med programmerbar ammunition minskar knapptryckningarna från tolv tryck till endast ett. Datorn ställer in alltifrån avstånd och sikte till hur många skott som behöver avfyras, säger Anders Bergkvist, Chief Engineer på BAE Systems Hägglunds, och tillägger:
– Tack vare dagens teknologi kan stridsfordonen integrerat lösa uppgiften tillsammans med andra stridsfordon samt flyg och marina resurser. På så vis kan de smidigt dela information och samverka inom olika vapenslag, vilket är viktigt för att nå framgång i dagens världsläge.
Om Bae System: BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik utvecklar och producerar bandgående militära fordon som ligger i framkant när det kommer till innovativ försvarsteknologi för extrema och utmanande miljöer. I Örnsköldsvik finns i dag närmare 1 600 medarbetare och nästan hälften arbetar inom forskning och utveckling.