Handelsbanken är analytikernas mest ratade aktie, enligt dess rekommendationer. I andra änden av spektrumet är det tunnsått, men försvarskoncernen Saab är ett av undantagen i toppen.
Christopher Jungstedt
Text
Foto:TT/Alfa Laval
Artikeln är en del av vårt låsta innehåll. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa.
Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
Ta del av villkoren
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev
Betala som
Betalsätt
Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Dagens industri är en del av Bonnier News.
Ange ditt företags namn eller organisationsnummer för att hämta adressuppgifter. Hittar du inte ditt företag i sökresultatet? Vänligen ange uppgifterna manuellt.
Innehåll från CapgeminiAnnons
Betydande konkurrensfördelar för ”data masters” i framtiden
Anil Agarwal, vd för Capgemini i Norden och Rickard Sandberg, chef för forskningscentret Center for Data Analytics på Handelshögskolan i Stockholm.
Nordiska företags insikter kring AI, i kombination med studier och forskning, tecknar en tydlig bild av framtidens ”data masters”. För att inte bli omsprungen av konkurrenter som insett vikten av att arbeta datadrivet menar Anil Agarwal, vd för Capgemini i Norden, att det är dags att vakna till.
En omvärld med säkerhetspolitisk oro och efterdyningar av den globala pandemin ställer krav på dagens företag att snabbt kunna anpassa sig till plötsliga förändringar. Att arbeta strategiskt med data för att kunna vara proaktiv blir därför allt viktigare, och enligt Anil Agarwal har företag som på ett tydligt sätt använder data i sina affärer och affärsmodeller en stor fördel jämfört med de som inte gör det.
– Studier från Capgemini Research Institute har visat att dessa företag, så kallade ”data masters”, redovisar 22 procent högre lönsamhet jämfört med genomsnittet, vilket är ett kvitto på att det datadrivna arbetssättet är rätt väg att gå.
Från cloud till avancerad dataanalys
Capgemini arbetar med det senaste inom cloud, data och AI. Den 21 mars lanserar de boken The Future of Data – How Nordic companies scale and transform with data and AI, med syftet att bland annat visa fördelarna som kommer med en datastrategi som anpassas till affärsmålen.
– ”Data masters” är företag som har rätt datagrund och besitter den kompetens som behövs för att organisationen gemensamt ska kunna använda den information som deras data omvandlats till.
”Framtiden tillhör de som börjar nu”
I boken berättar elva nordiska företag, bland annat Northvolt, Essity och Telia Division X, om sina insikter kring data och AI och detta kombineras sedan med aktuell forskning. Rickard Sandberg, chef för forskningscentret Center for Data Analytics på Handelshögskolan i Stockholm, är en av medförfattarna. Han har granskat forskningen och även analyserat företagens insikter. Han konstaterar att framtiden tveklöst tillhör de som börjar nu och att resten riskerar att hamna efter.
– I dag lägger data och AI grunden till en total transformation och används till allt från att ta över repetitiva arbetsuppgifter och sänka kostnader till att kunna lägga ekonomiska framtidsprognoser, mäta hållbarhet eller höja säkerheten. Att det bara är ett av sex svenska företag som aktivt arbetar med det i dag är förvånansvärt.
Anil Agarwal menar att stora företag kanske har mest att tjäna på att komma igång med arbetet att bli ”data masters”, men att det också kan vara ett sätt för startups att nå snabb framgång.
– Våra insikter är tänkt att hjälpa företag att bli, och förbli, ”data masters”.