Hoppa till innehållet

Annons

Skoformat plan är Hondas trumfkort

Hondas exklusiva privatjet är ute på marknaden efter 30 års arbete. Flygplanet ska likna en damsko och kostar 4,5 miljoner dollar, cirka 38 miljoner kronor.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 459kr/mån

spara
1180 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 344 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Ta del av villkoren

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.

Dagens industri är en del av Bonnier News.

Innehåll från Svea BankAnnons

Mer än 140 år av entreprenörskap ligger bakom deras prisbelönta design

Från tillverkning av liar och värjor till designprinsen Sigvard Bernadottes berömda kaffekanna – fram till dagens moderna köksprodukter av rostfritt stål. Intra Scandinavian Design har djupa rötter, och vill förvalta sitt arv genom att låta hållbarhetstanken prägla allt från utveckling till ekonomi.

– Våra produkter utvecklas och tillverkas i Sverige. Det gör oss unika, säger Jan Adolfsson på Intra.

Fakturaköp – sälj era fakturor och få betalt direkt 

Intra har belönats i flera internationella design- och innovationstävlingar för sina moderna produkter i rostfritt stål. Men historien bakom bolaget och de prisbelönta diskbänkarna tar egentligen sin början flera hundra år tillbaka i tiden, med en spiksmedja i västmanländska Mölntorp som först ägdes av Gustav Vasa.

År 1871 bildades Mölntorps Smidesfabrik som senare kom att bli Intra. På 1920-talet inleddes tillverkningen av rostfria produkter med bland annat hinkar och restaurang- och sjukhuskärl. 1969 såldes företaget och flera framgångsrika år följde, med en högkonjunktur för diskbänkar och tillverkning av bland annat Sigvard Bernadottes berömda kaffekanna i rostfritt stål.

Innovativt och hållbart

Intra är ett nordiskt bolag och sedan 2007 en del av Teka Industrial, som är en internationell industrikoncern med verksamhet i 125 länder. Men ännu har den svenska verksamheten sitt säte i lilla Mölntorp strax söder om Hallstahammar. 

– Våra rostfria produkter utvecklas och tillverkas i Sverige i klassisk och stilren skandinavisk design. Det gör oss unika och har gjort oss kända för våra kvalitetsprodukter som har både hög funktion och innovativ design, säger Jan Adolfsson som är marknads- och försäljningschef på Intra. 

Även internationellt har Intras produktkvalitet uppmärksammats. 2015 vann diskbänken IntraEligo en design- och innovationstävling för främsta designkvalitet och för sina nytänkande egenskaper, såsom touchknappar för att styra funktioner, en flexibel mellanvägg som skapar två diskhoar utifrån behov, och sina olika smarta tillbehör. 

– Men frågar du någon på gatan är det nog inte så många som känner till oss eftersom vi säljer våra produkter till kökstillverkare och återförsäljare – inte till slutkonsumenten, säger Jan Adolfsson.

Medvetna val minskar avtrycket

En viktig del i Intras kvalitetstänk är företagets hållbarhetsfokus. Bolaget jobbar kontinuerligt med att minska företagets miljöpåverkan genom att göra medvetna val i designen av nya produkter och genom att använda förnybar energi genom hela tillverkningsledet i Mölntorpfabriken, berättar Jan Adolfsson.

I fabriken i Mölntorp är hela tillverkningskedjan lokal och i tillverkningen används 90 procent återvunnet rostfritt material. Dessutom tar Intra tillvara på skrot från tillverkningsprocessen och återanvänder det till tillbehörsprodukter.

– Med vår nya diskbänksserie har vi ett hållbarhetsfokus i samtliga processer – från framtagning av råvaror, till produktion och transport till kund, säger han.

Lösningen ger ett jämnt kassaflöde 

Design och utveckling är vitalt för Intra, men även ekonomin ska vara hållbar. För att få ett jämnare kassaflöde använder sig Intra av fakturaköp från Svea Bank. Det innebär att fakturor från vissa utvalda kunder säljs och att Intra på så vis får pengar in i kassan redan innan kunderna genomför sina betalningar.

– Det fungerar väldigt bra och ger oss en stabil likviditet. Vi jobbar ofta med stora företag med långa betalningstider och då är det här ett viktigt instrument för att hålla igång kassaflödet. Svea är över huvud taget mycket enkla att ha att göra med. Svarar snabbt på frågor och löser alltid våra eventuella problem, säger Soltanat Gadzhieva som är ekonomiassistent på Intra.

– Det känns bra att vi kan hjälpa företag att säkerställa rörelsekapital och på så sätt få bättre likviditet. Intra är ett företag där vi ser att vi kan göra skillnad tillsammans och hjälpa dem att utveckla sin verksamhet, säger Ulrika Fornander, affärsområdeschef, Svea Bank.

Fakturaköp – sälj era fakturor och få betalt direkt 

 

Mer från Svea Bank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Svea Bank och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera