1515
Annons

Råvaror: Oljan tyngdes av valutan<br />

En slaglig handel präglade oljepriset under måndagen. Stärkt dollar var ett tema som påverkade priserna på såväl guld som olja.

Klockan 20.35, strax efter golvhandelns stängning i New York, noterades WTI-oljan ned 0:21 dollar till 59:48 dollar per fat. Brentoljan uppvisade också en minskning och föll 0:53 dollar till 66:28 dollar per fat.

En delförklaring till oljans svaghet var att dollarn ökade:

"Dollarn visar äntligen styrka, vilket sätter press på oljepriset. Oljepriset har en stark omvänd korrelation med oljepriset och vi ser effekterna av det nu". Det uppgav Tom Finlon, direktör vid Energy Analytics Group, till Bloomberg News.

Spekulation kring att den amerikanska ekonomin kan komma att återhämta sig från det svaga första kvartalet agerade draglok för dollarn. En starkare ekonomi skulle kunna indikera att räntehöjningar kan vara närmare än tidigare trott.

Saudiarabiens oljeproduktion var på högsta nivåerna sedan åtminstone 2002, enligt statistik som presenterades på måndagen. Oron för ett ökat utbud av olja globalt bidrog till att hålla tillbaka priserna.

Guldpriset var nära oförändrat vid 1.225:62 dollar per uns, efter att ha stigit med 1:56 dollar.

Även om en starkare dollar borde vara negativt för guldpriset, finns det andra faktorer i den positiva vågskålen. Makrostatistik som indikerar att amerikanska ekonomin kan vara fortsatt svag framöver och uttalanden om att räntan kan hållas låg längre än tidigare trott kan räknas dit.

Basmetallerna handlades generellt sett kring noll. Kopparpriset minskade 0,6 procent till 6.381 dollar per ton.

Detta skedde trots svag makrostatistik från såväl USA som Kina. Konfidensindikatorer för amerikanska bostadssektorn försvagades, samtidigt som priset på nybyggda bostäder oväntat sjönk i Kina. Enligt Bloombergs källor står byggindustrin för cirka en tredjedel av kopparanvändningen.

"Det finns en påtaglig oro vad gäller efterfrågan från världens två största ekonomier. Vi behöver se konkreta åtgärder från den kinesiska regeringen som kan hjälpa till att lyfta efterfrågan på koppar". Det uppgav George Gero, strateg på RBC Capital, i en intervju med Bloomberg News.

Blypriset föll 0,6 procent till 1.964 dollar per uns. Tennpriset gick emot strömmen bland basmetallerna och lyfte 0,8 procent, till 15.950 dollar per ton.

Noteringar klockan 20:35

Råolja (pris/fat):


31/12
WTI, första termin -0:21 USD 59:48 -0,35% 6,88%
Brent, första termin -0:53 USD 66:28 -0,78% 6,75%
Basmetaller LME (pris/ton, tremånaderstermin)


Koppar -35 USD 6.381 -0,55% 1,27%
Zink -10 USD 2.282 -0,44% 4,73%
Aluminium -32 USD 1.819 -1,73% -1,70%
Nickel -230 USD 13.745 -1,65% -9,24%
Bly -11 USD 1.964 -0,56% 5,81%
Tenn +125 USD 15.950 0,79% -18,04%
Ädelmetaller (pris/uns, sp ot)



Guld +1:56 USD 1.225:62 0,13% 3,44%
Silver +0:19 USD 17:69 1,09% 12,67%
Dollarindex +1.05
94.18 1,12% 4,33%


Volvo först med fossilfritt stål i lastbilar

Efter att i fjol ha varit först att tillverka ett fordon i fossilfritt stål blir AB Volvo även först i världen med att använda det gröna stålet i serieproduktion av lastbilar.

Levererar gör svenska ståltillverkaren SSAB.

Jessica Sandström, globalt ansvarig för Volvo lastvagnars produktportfölj.
Jessica Sandström, globalt ansvarig för Volvo lastvagnars produktportfölj.

Nyligen öppnade lastbils- och anläggningsbolaget AB Volvo orderböckerna för sina tunga ellastbilar. Serieproduktion inleds under det tredje kvartalet i år. 

Volvo kommer då att börja använda fossilfritt stål från SSAB till ellastbilarnas rambalkar, det vill säga de längsgående balkarna i chassit, uppger Volvo för Di. Inslaget av fossilfritt stål är till en början begränsat på grund av utbudet, men ambitionen är att öka andelen fossilfritt stål.

”Än så länge är volymerna som SSAB kan leverera små och de räknar med att vara i full produktion 2026. Utöver tillgång på stål, behövs även flera olika kvaliteter på stålet för att kunna gå över helt till fossilfritt, men detta är definitivt den väg vi vill gå”, säger Jessica Sandström, globalt ansvarig för Volvo lastvagnars produktportfölj.

Enligt Jessica Sandström märker bolaget av ett stort intresse från kunder för lastbilar tillverkade av fossilfritt stål.

”Det är tydligt att våra kunder tittar på hela värdekedjan och då blir även tillverkningen av fordonen viktig. En lastbil består av omkring 60 procent stål så potentialen att minska utsläppen är stor. Det hjälper oss även att nå våra egna mål med nettonoll växthusgasutsläpp i värdekedjan senast 2040”, säger hon. 

I oktober i fjol presenterade Volvo det första fordonet i världen tillverkat i fossilfritt stål, en förarlös lastbärare avsedd för gruvdrift och stenbrytning.

”Att presentera det första fordonet i världen tillverkat av SSAB:s fossilfria stål är en riktig milstolpe. Vårt samarbete med Volvokoncernen visar att den gröna omställningen är möjlig och ger resultat”, sa SSAB:s vd Martin Lindqvist till Di då.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?