1515
Annons

Citi höjer riktkursen för Volvo<br />

Citi Research höjer riktkursen för Volvo till 142 kronor, från tidigare 109 kronor. Rekommendationen är fortsatt köp. Banken adderar samtidigt Volvo till sin "Focus list Europe".

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från SileonAnnons

Svenska BNPL-bolaget i samarbete med betaljätten Visa – förutspår enorm marknad för sin SaaS-lösning

David Larsson, vd på Sileon.
David Larsson, vd på Sileon.

Digitala lösningar för BNPL, alltså Buy Now Pay Later, förutspås bli en enorm marknad, och här ligger det svenska techbolaget Sileon långt fram med sin SaaS-baserade lösning.

– Vi kan erbjuda teknisk funktionalitet för BNPL i eget varumärke. Det betyder att man äger kunddata och sin kundrelation och driver detta helt i egen hand. Det skiljer oss från alla andra aktörer på marknaden, säger David Larsson, vd på Sileon.

Betalningsjätten Visa tecknade nyligen ett avtal med Sileon för att kunna tillgängliggöra lösningen för sina kunder.  

Allt fler konsumenter upptäcker fördelarna med BNPL – att smidigt och enkelt kunna dela upp sina betalningar när man handlar online. Det uppsving som e-handeln fått under den pågående pandemin har också drivit på utvecklingen av BNPL. 

Ett skäl för handlare att erbjuda BNPL-lösningar är att konverteringsgraden, alltså försäljningen, ökar dramatiskt.

– Marknaden är enorm. BNPL fortsätter att växa och antas vara 10-15 gånger större inom tio år mätt i omsättningsvolym. Tillväxten sker globalt och Norden ligger i framkant, säger David Larsson.

Med sin molnbaserade BNPL-lösning vänder sig Sileon i första hand till banker, fintech-bolag och större handlare.

– Vår lösning integreras genom API:er, oavsett om man är en bank eller en handlare. Eftersom den är molnbaserad är den väldigt skalbar, driftsäker och enkel att implementera hos nya kunder, säger David Larsson.

BNPL från Sileon har många fördelar

För banker finns fördelar att välja en färdig lösning snarare än att utveckla den själv.

– Banker har ofta en komplex och historiskt tung IT-infrastruktur. Att bygga detta själv tar lång tid, kostar mycket pengar och medför stora risker, dels att man inte når i mål, dels att det blir dyrare än vad man tänkt sig, säger han.

För handlare gäller det att välja rätt BNPL-partner för att bevaka sina intressen kring kunderelationen och tillgången till kunddata.

– Sileon är unika i att erbjuda BNPL-funktionalitet där vår kund äger data, kundrelation, varumärke och själv kan orkestrera sin konsuments digitala upplevelse och krediterbjudande, säger David Larsson.

Fast kostnad för Sileons lösning 

Betalningsmodellen för Sileons BNPL-lösning bygger på en fast hyra, snarare än en andel på vinst eller omsättning.

– Det skiljer oss från de flesta andra aktörer på marknaden. Våra kunder vet på förhand vad kostnaden är och att den är linjär. När våra kunder växer med vår BNPL-lösning så är uppsidan deras, inte vår. Vi erbjuder bara teknologin, förklarar David Larsson.

Betalningsjätten Visa har gått in med drygt motsvarande 16 miljoner kronor i Sileon för att snabba på utvecklingen av lösningen.

– Efterfrågan och behoven för funktionalitet kring BNPL växer betydligt hela tiden just nu. Därför har Visa allierat sig med oss. De är en återförsäljare av vår plattform till sina kunder, säger David Larsson.

Sileon hette tidigare Paynova, och har sysslat med betallösningar i över 20 år. Namnbytet sker samtidigt som företaget transformerats till ett renodlat techbolag. 

Om Sileon

Sileon är ett globalt techbolag med skandinaviska rötter som levererar BNPL (Buy Now Pay Later) SaaS. Redan år 2000 lanserade vi digitala betalningslösningar, i dag erbjuder vi funktionalitet för andra att driva BNPL i egen regi och varumärke. Vi möjliggör för våra kunder att skapa positiva effekter på kundnöjdhet och lönsamhet.

Läs mer på sileon.com 

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?