1515

Räntor och valutor: Svagare krona efter ny besvikelse<br />

Europaräntorna stiger på bred front på förmiddagen. Svenska räntor går mot strömmen och sjönk tillbaka efter ett lägre KPI-utfall än väntat för april, vilket också fått kronan att tappa.

Konsumentpriserna var oförändrade i april jämfört med föregående månad, medan KPI-inflationen åter var negativ på -0,2 procent (+0,2 procent i mars). KPI-inflationen sjönk till 0,7 procent från 0,9 procent.

Enligt SME Direkts prognosenkät väntades +0,2 procent för KPI-inflationen och +0,9 procent för KPIF-inflationen. Riksbanken hade antagit +0,2 respektive +1,0 procent i sin senaste prognos.

Till månadsförändringen bidrog lägre priser på paketresor med 0,2 procentenheter, men även prissänkningar på räntekostnader och el med 0,1 procentenhet vardera. Högre priser på böcker, drivmedel, kläder och skor samt livsmedel bidrog med 0,1 procentenhet vardera.

Swedbank skriver i en kommentar att KPIF-inflationen exklusive energi sjönk till 1,0 procent från 1,3 procent i mars, vilket indikerar en brett baserad nedgång. Utfallet var 0,4 procentenheter under Riksbankens senaste prognos och stöttar Swedbanks syn om att ytterligare lättnader kan komma så snart som den 18 maj (vid nästa schemalagda direktionsmöte). En räntesänkning till -0,50 procent och mer obligationsköp är att vänta, enligt chefekonom Anna Felländer.

Handelsbanken noterade att deras prognosmiss var bred, och att KPI och KPIF nu är tillbaka på den bana som Riksbanken hade i februari. Nordea såg den största överraskningen från utrikes flygresor, som inte alls steg som väntat efter det låga marsutfallet. Även paketresor samt kläder och skor kom in lägre än väntat, vilket del vilket delvis balanserades av en uppgång i livsmedelspriserna.

"Riksbanken har uppgett att toleransen för låg inflation är begränsad. Därmed har sannolikheten för att Riksbanken ska agera uppenbarligen ökat. Nya åtgärder kan mycket väl komma före nästa penningpolitiska möte i juli. Vi ser en räntesänkning som det mest troliga alternativet", skriver Nordea i en kommentar.

Även SEB såg KPI som en överraskning som sätter ny press på Riksbanken att agera mer.

"De har varit tydliga med att även om de sett signaler på att inflationen och inflationsförväntningarna bottnat och är på väg upp är de inte helt säkra på det och om data kommer in som visar på något annat är de beredda att agera igen. Och det gör data nu", säger Johan Javeus på SEB till Direkt.

SEB räknar med en ny räntesänkning från Riksbanken, till -0,40 procent. Mest troligt kommer denna sänkning vid kommande räntemöte i början av juli, men man kan inte utesluta en ny mellanmötessänkning, även om det nog främst kan triggas av rörelser i marknaden.

Svenska räntor, som inledde upp i linje med övriga Europa, sjönk 3-4 punkter efter KPI. Kronan tappade cirka 7 öre till 9:32 mot euron, medan rörelsen mot dollarn var begränsad.

I protokollet från det senaste penningpolitiska mötet, som publicerades på tisdagen, konstaterade Stefan Ingves att inflationen varit låg länge och att penningpolitiken speglar att toleransen för låg inflation är mycket begränsad.

"Det finns därför en fortsatt hög beredskap att vid behov göra penningpolitiken ännu mer expansiv även mellan de ordinarie penningpolitiska mötena", sade han.

Vice riksbankschef Per Jansson konstaterade att Riksbankens expansiva policy haft effekt, men att det inte fanns utrymme för att slå sig till ro eftersom det finns flera risker mot inflationsutvecklingen.

Analytiker noterade att Riksbankens signaler i protokollet var mjuka, att alla direktionsledamöter indikerar en beredskap att göra mer och att kronan är en viktig faktor för agerande i närtid.

På tisdagen sade Per Jansson, enligt Bloomberg News, att Riksbanken inte kan tolerera många fler negativa överraskningar för inflationen, och upprepade att de har hög beredskap att agera igen vid behov. Till journalister sade han att KPI-utfallet för april inte var bra och att om den låga inflationen spiller över till inflationsförväntningarna kan det bli allvarligt. En snabb kronförstärkning kan utlösa nytt agerande.

Tyska räntor handlas 1-8 punkter upp på tisdagen, med tioåringen på 0,69 procent. Italienska och spanska räntor är något mer upp. Även USA-räntorna har fortsatt att stiga, med tioåringen på 2,32 procent.

På valutamarknaden har euron stärkts till 1:126 mot dollarn under förmiddagen, medan dollar/yen är stabilt runt 120-nivån. Pundet stärktes efter en oväntad uppgång i industriproduktionen i mars.

Eurogruppen välkomnade på måndagskvällen "de framsteg som gjorts hittills" i förhandlingarna med Grekland om ett reformprogram, men medgav samtidigt att mer tid och ansträngningar behövs för att överbrygga de återstående olösta frågorna.

Företrädare för det grekiska finansdepartementet uppgav att de har gett order att betala de 750 miljoner euro till IMF som förfaller på tisdagen. Men regeringen har använt cirka 650 miljoner euro av sina SDR-reserver på landets IMF-konto för att klara denna betalning, pengar som måste ersättas inom en månad.

På eftermiddagens USA-agenda märks NFIB:s småföretagarindex för april, klockan 15.00, samt JOLTS-data (lediga platser och omsättning på arbetsmarknaden) för mars, klockan 16.00.

Tisdag kl 11.10 (måndag kl 16.15)

USD/SEK 8:2790 (8:2740) Statsobl 2y -0,26 (-0,22)
EUR/SEK 9:3237 (9:2316) Statsobl 10y 0,83 (0,76)
EUR/USD 1:1262 (1:1158) Räntegap/ty 14 (18)
US obl 10y 2,32 (2,19) Tysk obl 10y 0,69 (0,58)


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?