1515
Annons

Råvaror: Rekyl i olja<br />

Priserna på råvaror utvecklades åt olika håll på torsdagsmorgonen, oljan rekylerade efter onsdagens ras medan bas- och ädelmetaller backade. Dollarindex, som mäter dollarns styrka mot en korg av valutor, stärktes vilket satte en generell press på sentimentet.

WTI-oljan stängde onsdagens session i New York drygt 6 procent lägre efter veckodata som visade på en kraftig uppbyggnad i lagren av råolja i USA.

Veckodata från EIA visade att lagren av råolja i USA steg med 10,9 miljoner fat under veckan som avslutades den 3 april. Utfallet var betydligt högre än förväntningarna, som enligt Bloomberg News var en uppgång på 3,3 miljoner fat.

"Vi är överösta med olja. Trots att det antalet minskade riggar gett effekt på produktionen, ser det ut att bara ha varit tillfälligt", sade Michael McCarthy, chefsstrateg vid CMC Markets i Sydney, till Bloomberg News.

Bland ädelmetallerna syntes minusnoteringar, guld inledde sin tredje nedgångsdag i följd. Onsdagkvällens Fed-protokoll visade på en ganska splittrad uppfattning kring när den första amerikanska räntehöjningen kan tänkas ske. Marknaden tolkade det hela som lite mer hökaktigt vilket var i favör för dollarn och pressande för ädelmetallerna som prissätts i dollar.

Noteringar klockan 07.50

Råolja (pris/fat):

31/12
WTI, första termin +0:58 USD 51:00 1,15% -7,21%
Brent, första termin +0:49 USD 56:04 0,88% -6,94%
Basmetaller LME (pris/ton,tremånaderstermin)
Koppar -18 USD 5.993 -0,29% -4,88%
Zink -13 USD 2.147 -0,58% -1,45%
Aluminium -4 USD 1.768 -0,20% -4,59%
Nickel +85 USD 12.660 0,68% -16,44%
Bly -1 USD 1.923 -0,03% 3,47%
Tenn -20 USD 16.680 -0,12% -14,02%
Ädelmetaller (pris/uns, spot)

Guld -7:26 USD 1.195:25 -0,60% 0,88%
Silver -0:22 USD 16:31 -1,33% 3,87%
Dollarindex(högre = starkare USD) +0.26 98.20 0,27% 8,79%

Innehåll från Schneider ElectricAnnons

Hållbar fastighetsautomation med människan i fokus

Allt fler fastighetsägare har idag ett stort fokus på hållbarhet. Med Schneider Electrics system för fastighetsautomation kan de enkelt övervaka och styra sina byggnader och snabbare uppnå hållbarhetsmålen.

Fastigheter står idag för omkring 30 procent av världens energianvändning och för nästan 40 procent av de årliga koldioxidutsläppen. För att uppnå målen i Parisavtalet och begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader, måste 3 procent av byggnadsbeståndet i Europa renoveras varje år. Idag ligger renoveringstakten på endast 1-1,5 procent årligen och det största hindret för att investera i hållbara byggnader är finansiering. Lösningen för att säkerställa mer träffsäkra investeringar är att använda sig av digital teknik.

- En av våra lösningar för fastighetsautomation är digital tvilling, en spegling av en verklig fastighet, med vilken man kan skapa datadrivna insikter för att optimera energianvändningen i sina fastigheter. Man får här data i realtid, kan simulera energiflöden och modellera förändringar innan de tillämpas live i anläggningen. Den digitala tvillingen skapar mervärde för fastighetsägaren, som kan ta rätt beslut för att optimera driften, säger Tomas Bäckstadi, Service and Business Development Director , Schneider Electric.

En öppen plattform för byggnadens olika system

80 procent av 2050 års byggnader uppskattas redan idag vara byggda, vilket innebär att både det befintliga fastighetsbeståndet såväl som kommande byggnader behöver kunna hanteras för att uppnå hållbarhetsmålen. 

Med Schneider Electrics fastighetsautomationssystem EcoStruxure™ Building Operation (EBO) möjliggörs enkel och flexibel styrning och övervakning av fastighetens olika system i en plattform. Med systemet skapas förutsättningarna för att samla, strukturera, analysera och agera på byggnadens data. För att möjliggöra dagens och framtidens allt mer uppkopplade byggnader har systemet inbyggt stöd för effektiv hantering och lagring av stora mängder data.

- Vi ser att fyra grundpelare driver utvecklingen av dagens och framtidens byggnader och därmed våra lösningar för fastighetsautomation– de behöver vara drift-och energieffektiva, motståndskraftiga, hållbara och utformade med människan i fokus. I och med att vi tillbringar uppåt 90 procent av våra liv inomhus blir det tydligt att de byggnader som vi vistas i har en stor påverkan på vårt välmående och hälsa. Luftkvalité, temperatur och belysning är exempel på parametrar som är viktiga att ha i åtanke. Med EcoStruxure™ Building Operation kan fastighetens olika system integreras sömlöst i en framtidssäkrad och flexibel plattform och bidra till att möjliggöra en mer produktiv och hälsosam inomhusmiljö för byggnadens nyttjare, säger Linnea Lunnbäck, Offer Manager, Schneider Electric. 

”Med en digital tvilling kan man skapa datadrivna insikter för att minska sin miljöpåverkan”

Läs mer om framtidens fastigheter

Mer från Schneider Electric

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Schneider Electric och ej en artikel av Dagens industri

Nya lagar: Konsumenträtten skärps – tuffare krav på handeln

Från den 1 september skärps en rad konsumenträttsliga regler. Företag som bryter mot reglerna riskerar saftiga sanktionsavgifter. Sofia Stigmar, jurist på Svensk Handel, reder ut åtta av de viktigaste förändringarna.

Från och med första september träder förändringarna i kraft.
Från och med första september träder förändringarna i kraft.Foto:TT, Erika Gerdemark

I princip påverkas alla företag som vänder sig till konsumenter av de omfattande lagändringarna som är en anpassning till EU-direktiv. 

”Det mesta är förändringar som vi välkomnar. Samtidigt är vi lite bekymrade över risken för att tillsynen av reglerna inte blir effektiv, så att det framför allt är seriösa handlare som anpassar sig och att oseriösa fortsätter bryta mot regelverken, säger Sofia Stigmar till Di.

Sofia Stigmar är jurist på Svensk Handel.
Sofia Stigmar är jurist på Svensk Handel.Foto:Svensk Handel

Här är åtta regler som träder i kraft den 1 september: 

1. Sanktionsavgifter införs
I likhet med GDPR-brott kommer företag att kunna straffas för överträdelser av vissa konsumentregler. Sanktionsavgiften kan som mest uppgå till en summa som motsvarar 4 procent av företagets årsomsättning. 

”Det är viktigt att sanktionerna är kännbara. I det långa loppet hoppas vi att de avskräcker oseriösa aktörer”, fortsätter Sofia Stigmar och tillägger:  

”Hur stor avgiften blir beror på överträdelsens art och hur länge den pågått. Om företaget kan visa att det vidtagit åtgärder ska avgiften begränsas. Likaså riskerar företag en större avgift om det gjort sig skyldig till liknande överträdelser tidigare.” 

2. Större transparens vid reor
Vid en prissänkning måste handlare informera kunderna om det tidigare lägsta priset som produkten ifråga haft de senaste 30 dagarna. Syftet är motverka bluffreor vid till kampanjer som Black Friday. 

Företag ska alltså inte kunna höja priserna dagarna före en kampanj för få rean att framstå som mer generös än den faktiskt är.

”Det är en regel som förbättrar tydligheten för konsumenterna och som kommer åt oseriösa aktörer”, betonar Sofia Stigmar. 

Varor som kan försämras snabbt, framför allt livsmedel och växter, är dock undantagna. 

”Där är det viktigt att snabbt kunna sänka priset för att minska svinnet, så det är ett bra undantag som vi i Sverige landat i”, fortsätter hon. 

3. Skärpt informationsplikt vid distansavtal
Ett annat krav gäller avtal som tecknas på distans. Innan avtalet tecknas är företaget bland annat skyldigt att informera om huruvida priset har personanpassats. 

”Det man försöker komma åt är den diskriminerande prissättning som förekommer, till exempel att priser sätts utifrån hur man har handlat tidigare”, säger Sofia Stigmar. 

4. Nya krav på marknadsplatser
Den som driver en marknadsplats ska framöver informera kunderna om säljarna är näringsidkare eller privatpersoner och om vilka regler som gäller vid ett köp. De konsumenträttsliga villkoren skiljer sig åt mellan de två säljartyperna, betonar Sofia Stigmar. 

”Handlar du från ett företag har du som konsument långtgående rättigheter. Detsamma gäller inte om säljaren är en privatperson. Därför behöver det framgå vem man handlar från.”

5. Undantag från ångerrätten
Vidare införs undantag från ångerrätten vid vissa typer av digitala tjänster. I de fall företag inhämtat ett korrekt samtycke, där kunden är införstådd med att ångerrätten inte gäller, ska det inte gå att ångra ett köp. 

”Det kan till exempel handla om ett köp av ett appspel eller en e-bok som kunden börjat använda eller börjat läsa. På det sättet skyddas företag mot kunder som försöker ångra tjänster de redan fått nytta av”, säger Sofia Stigmar.

6. Förbud mot att kopiera en annan produkt i reklam
Ytterligare en punkt i de nya reglerna är att det blir förbjudet att framställa en vara som identisk med en annan i marknadsföring. Framför allt rör det produkter inom livsmedel, till exempel läsk. 

7. Förbud mot fejkade kundrecensioner
Dessutom blir det förbjudet att skriva falska recensioner på sociala medier för att göra reklam för en vara eller tjänst. 

”För e-handeln blir korrekta omdömen allt viktigare för att bibehålla tilliten bland kunderna. Vi ser också regeln som ett sätt se till att konkurrensen sker på lika villkor”, säger Sofia Stigmar. 

8. Hårdare krav vid sökträffar
I likhet med sökmotorer kommer marknadsplatser behöva vara transparenta med sökträffarnas rankning. För konsumenterna ska det alltså bli tydligare om sökträffar listas högt för att säljarna har betalat för ökad synlighet. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera