1515
Annons

New York: Oljebolag går mot strömmen<br />

De amerikanska börserna klättrade högre på onsdagen, inför protokollet från FOMC-mötet i mars och Alcoas kvartalsrapport. Nedgångar i oljepriset tyngde dock energisektorn.

Vid klockan 17.20 var det breda S&P 500 upp 0,2 procent till indexnivån 2.081, och storbolagsindexet Dow Jones Industrial Average steg lika mycket till 17.919. Tekniktunga Nasdaq Composite klättrade 0,7 procent till 4.943.

Omsättningen uppgick till cirka 220 miljoner aktier på New York-börsen och 550 miljoner aktier på Nasdaq.

Klockan 20.00 svensk tid väntas protokollet från FOMC-mötet i mars. Enligt Fed-chefen i New York, William Dudley, har ekonomiska data i USA överraskat på nedsidan på senare tid, och om ekonomin växer långsammare kan Federal Reserves första räntehöjning senareläggas.

Aluminiumjätten Alcoa ådrog sig inte helt oväntat en del uppmärksamhet, inför bolagets kvartalsrapport som efter USA-börsernas stängning på onsdagen inofficiellt inleder den amerikanska rapportsäsongen. Aktien steg 1,3 procent.

Även elbilstillverkaren Tesla klättrade högre, upp 1,5 procent. Bolaget meddelade att det lägger ned produktionen av dess billigaste modell, Model S, och att dess billigaste modell framöver kommer att vara en fyrhjulsdriven version, Model S 70D, med ett utgångspris på cirka 75.000 dollar.

Twitter, som steg rejält på tisdagen i samband med nya uppköpsrykten, föll tillbaka 0,6 procent.

Nedgångar i oljepriset, bland annat efter en överraskande stor lageruppbyggnad i USA, tyngde energisektorn. Chevron och Exxon Mobil backade båda 1,3 procent.

Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Amerikansk ekonomi tar ny form efter klimatpaketet

USA:s president Joe Biden har haft en bra vecka.

Hans enorma klimat- och skattepaket med ekonomiska stimulansåtgärder har klubbats av kongressen efter en skakig resa.

Statsmakten går därmed in och reglerar stora ansvarsområden efter år av fri marknadsstyrning.

USA:s kongress klubbade igenom klimat- och skattepaketet i går kväll.
USA:s kongress klubbade igenom klimat- och skattepaketet i går kväll.Foto:AP

”Valet som vi står inför som amerikaner är om vi ska skydda dem som redan är starka eller hitta mod att skapa en framtid där alla har en möjlighet”, skrev president Biden på Twitter direkt efter omröstningen i representanthuset.

Senaten har tidigare, efter lång kamp och motsättningar även inom Demokraterna röstat igenom den så kallade lagen om minskning av inflationen (Inflation reduction act). 

I korthet går lagen, som Biden skriver under så fort han kan, ut på att investera över 370 miljarder dollar – motsvarande ofantliga 3 700 miljarder kronor – i klimat- och energiprogram.

Dessutom ska högkostnadsskydd för receptutskriven medicin förbättras och stöd för invånare att betala sjukförsäkringar ska öka. Insatser för att minska USA:s statsskuld görs samtidigt.

”I dag vann det amerikanska folket. Särintressen förlorade”, skriver president Joe Biden på Twitter, och tillägger att han ska underteckna lagen nästa vecka, vilket innebär att den träder i kraft.

Insatserna ska bekostas genom minimiskatter för storföretag och skatt på företag som återköper egna aktier. 

Därmed har Bidenregeringen fått igenom flera omfattande reform- och stimulanspaket – bland dem ett omfattande stöd under coronapandemin.

Men ännu mer anmärkningsvärt är att USA:s styre går från en nyliberal ekonomisk modell som har Nobelpristagaren Milton Friedman som grundfilosof, och som omfamnades av både tidigare republikanske presidenten Ronald Reagan och demokraten Bill Clinton.

”Den senaste av flera lagar kommer att få konsekvenser för USA i decennier”, skriver tidningen The New York Times i en analys.

”Genom de två lagar som kongressen beslutat om de senaste veckorna så har den federala regeringen lämnat ett avtryck på stora delar av USA:s ekonomi (inom datorindustrin, energi och hälsa) och därmed begravt idéer i Washington om att marknaden ska lämnas ifred, utan inblandning från regeringen”, skriver finanstidningen Wall Street Journal i sin analys.

Anledningen, enligt den amerikanska finanstidningen, är tydlig: 20 år av ekonomiska kriser, ökande extrempopulism, ekonomisk rivalitet med Kina och farliga klimatförändringar.

”Den marknadsdrivna ekonomin har visat sig vara mycket mer turbulent och ojämn än vad många människor väntade sig för ett kvarts sekel sedan”, skriver Wall Street Journal.

Ledande republikaner röstar emot – och förkastar – den politiska vindkantringen:

”Att höja skatter under en recession är ingen bra idé”, skriver kongressledamoten Jim Jordan direkt efter omröstningen.

Demokraterna är djupt splittrade i hur mycket regeringen ska agera, där vänsterflygeln är besviken på urvattnade insatser.

Men Republikanerna, som är i politisk opposition, letar efter en färdriktning som kan vinna val – och där förre presidenten Donald Trump ifrågasätts av delar av partiet.

Under de 18 månader som Biden suttit som president i Vita huset har han fått igenom ett stöd på 19 000 miljarder kronor under coronapandemin, 10 000 miljarder kronor i infrastruktursatsningar, 2 800 miljarder till datorindustrin samt en lag om skärpta regler för vapeninnehav.

Tillsammans med den senaste lagen har den erfarne, 79-årige politikern Joe Biden redan skapat ett politiskt arv efter sig.

Men hans opinionssiffror är usla: Knappt 37 procent enligt en sammanställning av Real Clear Politics. Och anledningen till de usla förtroendesiffrorna tros vara inflationen.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera