1515

Stockholmsbörsen: Lätt plusöppning väntas

Stockholmsbörsen ser ut att få en lugn start på tisdagen efter måndagens tydliga uppgångar som kom efter nya Kinastimulanser.

USA-börserna avslutade med flaggan i topp med stöd av bolagsrapporter och en stark tekniksektor.

Asien hänger på USA och i Japan går banksektorn framåt. Handeln på råvarumarknaden är lugn, oljan backar marginellt inför onsdagens veckovisa lagersiffror.

På rapportfronten var både Telia Soneras och Tele2s resultat i linje med förhandstipsen.

Med knappt en halvtimme kvar till öppning stod Europaterminerna på plus 0,4 procent. IG indikerar plus 0,2 procent vid indexnivån 1.681.

Ur morgonens nyhetsflöde:

* Telia Soneras justerade ebitda-resultat var ungefär som väntat. Teleoperatören upprepar prognosen om att ebitda-resultat kommer bli omkring 2014 års nivå. Enligt vd, Johan Dennelind är konjunktur- och konkurrensläget fortsatt besvärligt i delar av Eurasien.

* Även Tele2 ebitda-resultat inkom i linje med förhandstipsen och teleoperatören upprepar sin prognos avseende bland annat omsättning och capex för helåret 2015.

* Billerud Korsnäs visade upp sitt bästa kvartalsresultat hittills på 698 miljoner kronor (SME 648). En svag svensk krona och avsaknad av underhållsstopp har gynnat bolaget enligt kvartalsrapporten, dock var volymtillväxten sämre. Första kvartalets stabila marknad väntas bestå under andra kvartalet och förpackningsbolaget överväger förvärv eller investeringar eftersom balansräkningen är stark.

* Qliro, tidigare CDON, ökade förlusten i det första kvartalet till -29,4 miljoner kronor (-4,2). Engångskostnader om -17,9 miljoner kronor rapporteras avseende lagerflytt.

* Transcom ökade sitt resultat efter skatt rejält i årets första kvartal, 5,3 miljoner euro blev facit (1,6)

* Lucara Diamond har utvunnit en exceptionell diamant samt meddelar att uppgraderingen av utrustningen vid gruvan i Botswana går enligt plan.

* Barclays har höjt riktkursen för Astra Zeneca till 625 kronor från tidigare 614 kronor.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?