1515
Annons

Stockholmsbörsen: <br />Röda siffror som omväxling<br />

Stockholmsbörsen, som har några uppgångsdagar i ryggen, inledde torsdagens handel lätt på minus men ovan den psykologiskt viktiga 1.700-nivån.

På onsdagen sade Mario Draghi att det nyligen sjösatta stimulansprogrammet börjat ge effekt vilket då hjälpte de europeiska aktieindexen.

Strax innan klockan 11 var OMXS30-index vid nivån 1.705 motsvarande minus 0,3 procent. Omsättningen i Stockholm uppgick till 4 miljarder kronor. I övriga Europa backade Euro Stoxx 50-index 0,5 procent och tyska DAX minskade 0,4 procent.

Inom OMXS30-index var Nokia det största sänket med minus 2 procent. Credit Suisse menar att riskerna överskuggar möjligheterna i Nokia efter onsdagens bekräftade köp av konkurrenten Alcatel-Lucent. Investmentbanken har sänkt sin rekommendation till neutral från tidigare outperform.

Stockholmsbörsens absoluta tungviktare H&M backade 1,1 procent vilket bidrog till pressen. Klädjätten gick starkt på onsdagen efter försäljningssiffror för mars som var bättre än väntat.

Sektorsvis fick bank en lite trist inledning på handelsdagen med minusnoteringar för samtliga fyra svenska storbanker, mest sjönk Handelsbanken med 0,7 procent.

Trots den röda indexnoteringen syntes flera aktier på plus, Kinnevik intog förstaplatsen med en ökning på 3 procent.

Kinnevikdelägda Zalandos preliminära försäljningssiffror och resultat för det första kvartalet översteg bolagets egna förväntningar, främst tack vare en stark start på vår- och sommarsäsongen. I Frankfurt rusade Zalando 13 procent vilket spillde över på Kinnevik.

Även Telia Sonera orkade hålla sig lätt på plus. Förra veckans utdelningsavskiljning pressade aktien lite mer än vad utdelningen motsvarade men nu har aktien stigit två dagar i följd.

Electrolux, som gått svagt sedan februari, klättrade 0,4 procent. Vitvaruleveranserna i USA, AHAM 6, steg med 1,4 procent i mars jämfört med föregående år vilket summerar uppgången hittills i år till 0,8 procent. Electrolux har så här långt bedömt att den amerikanska vitvarumarknaden ska växa med 3-5 procent i år.

Dagens ras stod Active Biotech för efter forskningsbakslaget kring bolagets flaggskeppsprodukt, tasquinimod, mot prostatacancer. Aktien föll 62 procent.

"Rimligtvis finns det bara två utvägar nu. Antingen gasar vi, vilket våra ägare knappast kommer förorda och då återstår bara att bromsa, så det bör rimligen innebära en kraftig personalminskning framöver. Men först måste vi presentera de exakta effekterna internt innan vi går ut externt", sade vd Tomas Leandersson, till Nyhetsbyrån Direkt.

Kappahls rörelseresultat på 9 miljoner kronor i det andra kvartalet (brutet) nådde inte riktigt upp till förväntansbilden (SME 13,2). Aktien tappade 1,4 procent.

Sobi har gått starkt i april och på torsdagen avancerade aktien 3 procent efter en höjd riktkurs från Swedbank som har starkt köp. Nyligen höjde också Nordea riktkursen för läkemedelsbolaget.

Styrelsen i NSP Holding råder aktieägarna att avvakta budet på 18 kronor per aktie från Danske Koncept eftersom det inte innehåller någon premie mot nuvarande aktiekurs. Aktien reagerade genom att stiga drygt 6 procent till kursen 19 kronor.

Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

De förvandlade familjegården till en spa-idyll

NÄRKES KIL. En gård som blev helt rätt i tiden när svemestern tog över svenskarnas sommarresande. Men egentligen var Annika Hübbinette Sundström och Robert Sundström långt före sin tid med lantlig naturturism vid Blå Bergens fot.

Annika Hübbinette Sundström och Robert Sundström driver Blåbergen Spa i Närke.
Annika Hübbinette Sundström och Robert Sundström driver Blåbergen Spa i Närke.Foto:Joey Abrait

På gården ute på Närkeslätten är lugnet påtagligt. 

De fem glampingtälten ligger utplacerade som diskreta, vita toppar med åkrarna framför sig, utanför spa-huset bubblar det varma vattnet i poolen och i bryggeriet ska det snart bryggas mer av gårdens egen öl. 

I sommarens aktivitetsutbud finns bland annat ”beer- & bubbelyoga”, målerikvällar med vin, och musikevenemang.

Annika Hübbinette Sundström och Robert Sundström träffades 1993. De bestämde sig så småningom för att köpa en gård i trakterna kring den lilla orten Närkes Kil utanför Örebro, där Robert är uppvuxen.

Redan från början hade paret en plan att använda gården på något sätt, drömmen var att i framtiden kunna livnära sig där.

”Vi visste från början att den var för liten att leva på med traditionellt lantbruk, men vi kände att vi ville skapa en levande gård ändå”, säger Robert Sundström.

Döttrarna Emma och Lisa föddes med ett par års mellanrum i början av det nya millenniet, och när Annika var mammaledig bestämde hon sig för att söka en tvåårig utbildning till hälsopedagog och massör.

”Under utbildningen väcktes idén om att skapa ett lant-spa i flygelbyggnaden på gården”, säger Annika Hübbinette Sundström.

2004 öppnades Blåbergen Spa. Det blev snabbt populärt. 

”Vi upptäckte att människorna som kom hit uppskattade det lilla. Man behövde inte ha de stora spa-komplexen för att koppla av. Här fanns ingen tv, ingen radio, bara lugnet och tystnaden.”

Efter några år byggde de även vinterbonade kåtor i trä där gäster kunde bo över. 

Parallellt med att spa:et drog igång köpte paret företaget Grogården, där Robert drev odling av ekologiska groddar. Det blev en verksamhet som växte – sex dagar i veckan kom det kylbilar till gården som körde groddarna till butiker som Ica och Coop. Den verksamheten drevs i nästan tio år innan de valde att sälja bolaget.

Kvar blev tomma livsmedelslokaler i en stor byggnad på gården.

”Då började ”vad gör vi nu?-” processen. Vi kände att det skulle vara kul att göra något som knöt ihop säcken lite med spa:et som fram till nu mest hade levt sitt eget liv”, säger Annika Hübbinette Sundström.

Det blev sommarpub och restaurang, och så kom idén om att även starta ett bryggeri för att utveckla verksamheten.

”Att brygga öl hade varit lite av en dröm för mig i många år. Jag började i liten skala, läste och läste, testade, testade och testade”, säger Robert Sundström.

Foto:Joey Abrait

Så föddes ölmärket Blåbergen, och i och med det nådde paret Hübbinette Sundström en ny målgrupp i sin gemensamma verksamhet.

”Med ölprovningar och bryggevent kom det betydligt fler män. Ja, även kvinnor som gillar öl förstås. Kombinationen med spa, boende och att få prova vårt egna öl blev snabbt populärt”, säger Robert Sundström.

Med åren har det blivit fler och fler ölsorter.

”Så långt det är möjligt använder jag självklart svenska råvaror. Det är fantastiskt vad man kan skapa med bara malt, humle, jäst och vatten! Kombinationerna är oändliga.”

Sedan ett par år tillbaka säljs sex sorter av Blåbergen öl även på Systembolaget lokalt i Örebro.

”Det blev faktiskt en följd av pandemin. Vi hade pratat om tidigare att göra ett försök med Systembolaget, och när pandemin slog till förstod vi snabbt att vi skulle tappa väldigt mycket på våra andra verksamheter”, säger Annika Hübbinette Sundström.

Åren innan hade varit fyllda med musikevenemang, pub- och restaurangkvällar, ölprovningar och spa-gäster som ofta kom i grupper.

”Jag förstod direkt att mycket skulle försvinna när coronan kom, så vi fattade snabbt beslutet att ta tag i försäljning på Systembolaget. Och så beställde jag ett glampingtält i april 2020, och ett till kort därpå”, säger Annika Hübbinette Sundström.

”Hade vi inte gjort de snabba förändringarna så vet jag inte hur det hade gått.”

Under de senaste två åren har glamping som koncept snarast exploderat i Sverige. Men vid pandemins början var det inte alls lika stort.

”Vi var väldigt tidigt ute, och det har gynnat oss. När tältet vi hade beställt anlände var vi snabba med att få upp det och inreda, ta bilder och ut i sociala medier. Det började bokas redan efter några timmar.”

Idag finns det fem glampingtält på gården, alla bekvämt inredda med riktiga sängar, sänglinne och handdukar, kylskåp, lampor med mera. Vid bokning kan paket med alltifrån spabehandlingar till ölprovning, spabad vid det egna tältet och måltider bokas in. 

Foto:Joey Abrait

Tälten ligger enskilt placerade med utsikt över åkrar och de blåskimrande Kilsbergen. 

”Glampingen föll in väldigt bra i vårt koncept, vi har ju alltid jobbat med lantliga upplevelser och naturturismen. Så det kändes som ett helrätt och naturligt steg.”

Ytterligare ett ben i företaget är att de hyr ut sin festvåning och pub till bröllop och andra fester.

”Nu känner vi att vi har ett brett koncept där de olika delarna kompletterar varandra. Det skulle halta utan någon del. Mixen är bra”, säger Annika Hübbinette Sundström.

Hon och en av de två övriga anställda leder även vattengympapass på universitetssjukhuset i Örebro flera gånger i veckan och utför massage åt företag. Robert Sundström har en entreprenadverksamhet med en grävmaskin, han utför avancerad trädfällning och även snöröjning på vintern.

Ölbryggningen är fortfarande på en nivå som gör att han kan sköta den på egen hand.

”Jag klarar av det som efterfrågas just nu. Vi håller oss lokalt än så länge. Skulle efterfrågan öka så får vi se över om vi vill investera och låta den delen växa. Men just nu känns det bra som det är”, säger Robert Sundström.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera