1515

Stockholmsbörsen: Råvaror i topp <br />

På onsdagseftermiddagen stod Stockholmsbörsen något högre jämfört med förmiddagens noteringar. Viss optimism kunde skönjas inför Mario Draghis presskonferens som inleds efter räntebeskedet.

Nere på kontinenten utvecklades energibolag starkt i spåren av det stigande oljepriset vilket smittade av sig till Stockholm.

Bland indextungviktarna syntes tydliga uppgångar för Nokia, H&M samt Telia Sonera.

Strax efter klockan 14 var OMXS30-index vid nivån 1.713 motsvarande plus 0,7 procent. Omsättningen i Stockholm uppgick till 8 miljarder kronor. I övriga Europa var Euro Stoxx 50-index upp 0,6 procent och tyska DAX ökade 0,4 procent.

"I dag har OMXS30 brutit ovanför psykologiska 1700-nivån, vilket eldat på dagens uppgång. Fokus är annars riktat mot stundande rapportperiod. Jag tror vi kan se en stark rapportsäsong som dras i gång med SKF på fredag. I fjärde kvartalet fick vi se många positiva valutaeffekter tack vare dollarförstärkningen och effekterna väntas ge mer avtryck under första kvartalet. Det är viktigt att bolagen nu lever upp till förväntningarna. Efter april går vi också in i en svagare period på året fram till hösten", sade Erik Hansén, marknadsanalytiker vid IG, till Nyhetsbyrån Direkt.

Oljepriset fortsatte upp för femte dagen i följd efter att aktörer börjat hoppas på en sjunkande USA-produktion. Lundin Petroleum ökade 2,8 procent och råvarubolaget SSAB 4,7 procent och var således bäst presterande inom OMXS30-index.

På nyhetsfronten var Nokia i fokus efter ett bekräftat bud på konkurrerande telekomutrustningsjätten Alcatel-Lucent. Betalningen sker med Nokiaaktier och premien motsvarar 28 procents överkurs. Enligt Nokias finanschef är utdelningen inte hotad och bolaget kommer se över den sammanlagda verksamheten för att se om något kan avyttras. Vd, Rajeev Suri har uppgett att förvärvet kommer generera intäktssynergier.

Nokia bekräftar också att det överväger en försäljning av kart- och positioneringsverksamheten Here. Aktien steg 1 procent och fick viss draghjälp efter en höjd rekommendation från Sanford C Bernstein.

Även H&M bidrog till indexuppgången med plus 1,4 procent. Försäljningssiffrorna för mars översteg analytikernas förväntningar.

Telia Sonera, som har flera minusdagar i bagaget efter utdelningsavskiljningen, klättrade 1,4 procent vilket också hjälpte något.

AAK steg 4 procent vilket innebar nytt kursrekord. Danske Bank har höjt riktkursen.

Ratos, som har några svåra år bakom sig, har under 2015 vänt upp. Affärsvärlden rekommenderar köp av investeringsbolaget i det senaste numret. Det som lockar enligt tidningen med är bland annat kommande försäljningskandidater. På onsdagen ökade aktien 2,6 procent vilket betyder 36 procent sedan årsskiftet.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?