1515

Stockholmbörsen: Köp lyfte Björn Borg<br />

Stockholmsbörsen stängde kring nollstrecket på onsdagen. Börsen fortsatte därmed att släpa efter storbolagsindexen i Frankfurt, London och Paris som noterade en starkare utveckling.

Morgonen bjöd på inköpschefsindex. Och i Europa sågs större än väntade uppgångar för såväl EMU-området som helhet som regionens största ekonomi Tyskland.

USA:s inköpschefsindex på eftermiddagen inkom dock under förväntan.

Det svenska inköpschefsindexet för tillverkningssektorn var säsongsrensade 54,1 i mars, en uppgång från 53,3 i februari. Analytikerförväntningarna enligt SIX News sammanställning låg på 54,3.

SIX Generalindex var vid stängning upp 0,1 procent till 523 medan OMXS30-index ökade 0,1 procent till 1.669. Omsättningen var 16,8 miljarder kronor på Stockholmsbörsen och 24,2 miljarder inklusive de alternativa handelsplatserna Bats, Burgundy, Chi-X och Turquoise.

Från Asien rapporterades spretande inköpschefsindex från Kina - det officiella stärktes medan HSBC/Markit försvagades - och ett fallande utfall i Japan.

Nordea har inlett bevakning av försvarskoncernen Saab med köprekommendationen och riktkurs 280 kronor. Saab klättrade 1,3 procent till 233,60 kronor.

Fastighetsbolaget Balder har avtalat om att förvärva 21 procent av finländska fastighetsbolaget Sato för strax under 1,7 miljarder kronor. Aktien backade 1,5 procent.

Betsson har tilldelats en spellicens i Storbritannien och klättrade 0,5 procent.

Bactiguard, -4,3 procent, säger upp distributionsavtalet för Ryssland och utvärderar en alternativ försäljningsstrategi för Indien. Medicinteknikbolaget spår en negativ resultateffekt på cirka 24 miljoner kronor i första kvartalet. Därtill säljrekommenderades aktien av Dagens Industri.

Diamyd Medicals resultat efter finansnetto visade på nästan oförändrad förlustnivå och fortsatt obefintliga intäkter när det gäller bolagets andra kvartal, december-februari, ställt mot samma period i fjol. Aktien, som rusat och fallit enormt den senaste tiden, fick nu den lugnaste dagen på en vecka och backade 2,7 procent.

Tisdagen bjöd på galen handel i Aspiro, där aktien i musiktjänstbolaget som högst noterades mer än 1.000 procent över gällande bud trots att sista handelsdag är torsdag och att tvångsinlösen därefter är påkallad. På onsdagen stängde aktien på 1,10 kronor, över budkursen på 1,05 kronor.

Creades köper in en 74-procentig kapitalandel i datoråterförsäljaren Inet. SIX noterar att förvärvsmultiplarna i affären ligger mycket lägre än motsvarande värdering för Inets betydligt större branschkollega Dustin, som börsnoterades av Altor i höstas. Creades-aktien noterades 0,5 procent högre.

Affärsvärlden rekommenderade köp i Moberg Pharma, +3,7 procent, och AQ Group, +5,5 procent.

I Björn Borg har storägaren Martin Bjäringer ökat innehavet med 110.000 aktier till 850.000 aktier. Björn Borg steg 4,8 procent.

Teknikkonsulten Semcon steg 3,3 procent med bidrag från att Danske Bank plockat in aktien i sin Small Cap-portfölj.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?