1515

Råvaror: Oljan kraftigt upp<br />

Oljepriserna steg kraftigt på onsdagen, bland annat efter en rapport som visat på minskad produktion i USA och något mindre optimistiska tongångar kring förhandlingarna om Irans kärnteknikprogram. Även ädelmetaller och basmetaller klättrade högre, efter tisdagens nedgångar.

Vid klockan 20.35, strax efter golvhandelns stängning i New York, noterades WTI-oljan i första termin 2,28 dollar högre på 49,88 dollar per fat, medan Brent var upp 2,21 dollar på 57,32 dollar per fat.

Enligt en rapport från EIA sjönk den amerikanska produktionen av råolja från 9,42 till 9,39 miljoner fat per dag förra veckan.

"Vi har haft en rejäl nedgång i antalet aktiva riggar och det börjar synas i statistiken. Det finns inga tvivel på att den amerikanska oljeproduktionen kommer att minska", sa Rob Thummel, förvaltare på Tortoise Capital Advisors i Leawood, till Bloomberg News.

Förhandlingarna kring Irans kärnteknik fortsatte på onsdagen, och rapporter från förhandlingarna gav något tvetydiga bilder.

En av Vita husets talespersoner sa till Reuters att "det är dags att Iran visar om de är redo att bidra med ett seriöst engagemang eller inte", medan Federica Mogherini, chef för EU:s utrikespolitik, ska ha twittrat att "parterna jobbar hårt för att slutföra en uppgörelse", enligt Bloomberg News.

På London Metal Exchange steg kopparpriset 4 dollar till 6.036 dollar per ton, medan zink och aluminium steg 22 respektive backade 7 dollar.

Bland de ädla metallerna steg spotpriset på guld cirka 22 dollar till drygt 1.205 dollar per uns, medan silverpriset klättrade 0,32 dollar till 16,98 dollar per uns.

Statistik från ADP som visade att antalet sysselsatta i den privata sektorn i USA ökade med 189.000 personer i mars gav viss oro inför fredagens officiella statistik, då det var den svagaste ökningen sedan januari 2014 och klart lägre än förväntningarna på 225.000 personer.

"Vi lägger grunden för en negativ ton inför fredagens statistik. Vi har sett stora personalnedskärningar, särskilt inom energisektorn, och det kommer att börja synas i sysselsättningsdata nu. Det är därför vi ser ett lyft i guldet", kommenterade Mike Dragosits, råvarustrateg på TD Securities i Toronto, till Bloomberg News.

Dollarindexet, där dollarn jämförs mot en rad andra valutor, backade 0,22 till 98,14.

Noteringar kl 20.35
Råolja (pris/fat): 
31-dec
WTI, första termin  +2,28 USD 49,88  4,79% -9,24%
Brent, första termin  +2,21 USD 57,32  4,01% -4,82%




Basmetaller LME (pris/ton, tremånaderstermin)
Koppar  +4 USD 6.036  0,07% -4,05%
Zink  +22 USD 2.100  1,06% -3,44%
Aluminium  -7 USD 1.783  -0,39% -4,02%
Nickel  +310 USD 12.725  2,50% -16,14%
Bly  +34 USD 1.857  1,87% -0,22%
Tenn  -30 USD 16.550  -0,18% -14,56%




Ädelmetaller (pris/uns, spot)
Guld  +21,66 USD 1.205,34  1,83% 1,73%
Silver  +0,32 USD 16,98  1,94% 8,16%




Dollarindex  -0,22 98,14  -0,22% 8,72% (högre = starkare USD)


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?