1515

Räntor och valutor: Euroräntor sjunker<br />

Europeiska statspappersräntor sjunker tillbaka i förmiddagens handel på måndagen, efter att ha stigit något ytterligare efter svensk stängning på fredagen. Euron handlas samtidigt något högre mot dollarn.

Måndagen är startpunkt för ECB:s kvantitativa lättnader, det program där nationella centralbanker ska köpa obligationer för 1.100 miljarder euro, eller 60 miljarder euro per månad fram till september 2016 (eller så länge som det behövs).

ECB uppgavs på förmiddagen ha inlett köp av tyska statsobligationer.

Svenska statsobligationsräntor sjunker svagt på måndagsförmiddagen, euron handlades inledningsvis något starkare mot kronan men uppgången bromsades vid 9:2150-nivån.

SCB rapporterade på förmiddagen att produktionen i näringslivet ökade 2,6 procent i januari jämfört med januari 2014. Byggproduktionen fortsätter att gå starkast, +11,2 procent, medan tjänsteproduktionen ökade 2,8 procent och industriproduktionen sjönk 0,8 procent. Enligt industriproduktionsdata, som publicerades den 5 mars, steg industriproduktionen 0,8 procent i januari jämfört med januari 2014.

SCB rapporterade samtidigt att hushållskonsumtionen steg 2,9 procent i januari jämfört med januari 2014. Det var en uppväxling från +1,2 procent i december, och detta trots att varmt väder/lågt uppvärmningsbehov bidrog till att bostadsposten fortsatt ökade i en blygsam takt på 0,6 procent.

Almegas tjänsteindikator för första kvartalet antyder att tillväxten i tjänstesektorn kan bli omkring 3,4 procent i början av 2015, och kanske ännu något högre senare i vår. Men Almega varnar samtidigt för att jobbtillväxten bromsar in på grund av brist på personal med rätt kompetens.

Något som måste låta som ljuv musik för Riksbanken är samtidigt att Almegas prisindikator pekar på en vändning uppåt under första kvartalet. Efterfrågan ökar både i Sverige och internationellt, vilket ger möjligheter för prisökningar trots fortsatt hård internationell konkurrens.

Amerikanska statspappersräntor sjunker tillbaka något i den europeiska måndagshandeln, efter att ha stigit markant i fredags i spåren på en ny stark arbetsmarknadsrapport. Stora ränteskillnader mellan amerikanska och tyska statspapper frestar åter investerare, men samtidigt finns en tydlig oro över hur räntemarknaden kan komma att reagera om Federal Reserve väljer att slopa formuleringen om "tålmodig" (patient) i fråga om en förestående räntehöjning vid FOMC-mötet den 17-18 mars.

Kommande vecka bjuder inte på någon riktigt tung USA-statistik, men det kan vara värt att påminna om att USA skiftade till sommartid i helgen, vilket innebär att tidskillnaden mellan Sverige och USA:s östkust endast är 5 timmar till och med den 29 mars. USA-data publiceras därmed en timme tidigare än normalt.

Det betyder att det breda indexet över arbetsmarknadsförhållandena, LMCI, för februari publiceras redan klockan 15.00.

Senare i kväll ska också Fedledamöterna Narayana Kocherlakota och Loretta Mester tala.

måndag kl 10.10 (fredag kl 16.15)
USD/SEK 8:4618 (8:4695) Statsobl 2y -0,15 (-0,13)
EUR/SEK 9:2125 (9:1984) Statsobl 10y 0,82 (0,84)
EUR/USD 1:0888 (1:0861) Räntegap/ty 48 (47)
US obl 10y 2,22 (2,23) Tysk obl 10y 0,34 (0,37)


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?