1515

Börsen: Uppgångssviten bruten

Det blev ingen åttonde vecka med börsuppgång. Vid stängning på fredagen var OMXS30 ned 0,4 procent, och för veckan blev nedgången 1,3 procent.

Stockholmsbörsen stängde strax under nollan på fredagseftermiddagen och när veckan summeras är det första gången på åtta veckor som veckan inte slutade på plus. Storbolagsindexet OMXS30 var ner 0,42 procent för dagen vid börsstängning, och för veckan blev nedgången 1,32 procent.

MTG utvecklades starkast inom OMXS30, följt av SSAB och Sandvik, medan bland andra Skanska och Swedish Match tyngde.

OMXS30 stängde 0,4 procent lägre på 1.662,5. För veckan gav det en nedgång på 1,7 procent. Omsättningen i Stockholm uppgick till drygt 16 miljarder kronor på fredagen.

På kontinenten steg Euro Stoxx 50 med 0,1 procent medan tyska DAX ökade 0,5 procent. Londons FTSE100 sjönk 0,7 procent.

Överraskande stark sysselsättningsstatistik i USA gav bränsle till spekulationerna om att en räntehöjning från Federal Reserve kan komma tidigare än vad investerare hoppats.

Antalet sysselsatta utanför jordbrukssektorn i USA ökade med 295.000 personer i februari och arbetslösheten var 5,5 procent, jämfört med oreviderade 5,6 procent månaden före.

Analytiker hade räknat med att sysselsättningen skulle ha stigit med 235.000 personer och att arbetslösheten skulle uppgå till 5,6 procent, enligt Bloomberg News konsensus.

Mediebolaget MTG fortsatte upp 3,5 procent på fredagen i spåren av det ryska intressebolaget CTC Medias bokslut och drygt 8-procentiga lyft på Nasdaq på torsdagskvällen.

Medieuppgifter om EU kommer att införa importtullar på rostfritt, kallvalsat stål från Kina och Taiwan fick framför allt fart på finska Outokumpu. SSAB, som har begränsad exponering mot rostfritt stål, avancerade 2,6 procent.

Sandvik stängde 1,1 procent högre efter att ha fått en köprekommendation av SEB och riktkursen höjd av Barclays. På torsdagen lanserade bolaget nästa fas i sin besparingsplan.

I andra änden av storbolagsindex återfanns Swedish Match, vars andel av den svenska marknaden sjönk till rekordlåga 68,7 procent under fyraveckorsperioden fram till 22 februari. Aktien förlorade 1,4 procent.

Skanska var en annan förlorare, sedan byggbolaget fått en USA-order avbokad. Att detta var den tredje ordern som annullerats på ett halvår ska dock mest ses som en olycklig slump och inte en trend, sade en talesman för bolaget till Nyhetsbyrån Direkt. Aktien backade 1,7 procent.

På minus handlades också Tele2, efter en rekommendationssänkning till underperform från Credit Suisse. Tele2:s B-aktie stängde 1,8 procent lägre.

Sektorkollegan Telia Sonera tappade 1,1 procent.

Volvo, som på torsdagen höll en enligt analytiker relativt nyhetsfattig kapitalmarknadsdag, sjönk 1,5 procent.

Den talrika fastighetssektorn, som utvecklats starkt på senare tid, tog ett brett kliv nedåt. Klöverns B-aktie stängde ned 6,1 procent, Kungsleden sjönk 5,3 procent och Hemfosa tappade 4,0 procent. Andra större fastighetsaktier, som Fabege, Balder och Castellum, backade med mellan 3 och 4 procent.


Innehåll från VerizonAnnons

Nya tider, nya krav: Att byta till nätverk som tjänst

Företag som migrerar till en tjänstebaserad modell lägger grunden till ett dynamiskt och flexibelt nätverk som bäddar för en lyckad digitalisering. 

Läs mer om framtidens företagsnätverk  

Digitaliseringen medför ständigt tuffare krav på nätverken och gör det viktigt att de är redo för den snabba utvecklingen. 

Kraven på att automatisera processer, oavsett om det gäller robotar, IoT-applikationer eller distansarbete, förutsätter bättre flexibilitet och högre kapacitet. Det medför i sin tur att det blir allt vanligare för företag att hantera sina nätverk som en molnbaserad tjänst. 

Med en modell baserad på manuella och hårdvarubaserade processer går det inte längre att hantera förändringar tillräckligt snabbt för att matcha de ökande kraven på låg latens som konkurrensutsatta verksamheter har. Istället behövs en tjänstebaserad modell i form av Network-as-a-Service (NaaS). I likhet med andra molnbaserade tjänster gör NaaS det möjligt för leverantörer att hantera nätverksfunktioner med hjälp av mjukvara, vilket medför att kunderna inte längre behöver skapa egna nätverk. 

– Virtualisering av nätverk har fått ett stort genomslag, där styrningen separeras alltmer från den fysiska utrustningen, säger Fredrik Hallenborg på Verizon Business i Sverige. Molnet ger bättre kundupplevelser, och tack vare den virtuella miljön kan verksamheter flytta applikationer till det yttersta nätverkslagret. 

En virtuell nätverksinfrastruktur ger en helhetslösning för hantering, överblick och styrning i varje lager. Regler för trafikdirigering och nätverksoptimering kan hanteras i molnet, vilket ger en snabbrörlig, robust och sömlös tjänst oavsett trafikvolym och antalet ändpunkter.  

Virtuell infrastruktur

Verizon NaaS är ett naturligt steg efter Verizons Virtual Network Services (VNS), som lanserades för fyra år sedan, och som gjorde det möjligt för verksamheter att flytta till en virtuell infrastruktur.   

– Verizon investerade i den globala arkitekturen VNS, och sedan dess har vi virtualiserat olika tjänster i den arkitekturen, exempelvis brandväggar, Kubernetes och sessionsgränser, säger Fredrik Hallenborg. Vi lägger löpande till fler mikrotjänster som kan användas inom nya områden i takt med att de utvecklas. 

Att flytta till en modell med nätverk som tjänst medför flera kundfördelar, inklusive att de slipper stora kapitalinvesteringar. Därigenom kan det bli mer ekonomiskt att stödja nya affärsmodeller eller att göra det möjligt att lägga till eller ta bort platser på ett smidigt sätt. Kapaciteten kan snabbt skalas upp med funktioner som bandwidth-on-demand och IT-miljön kan hanteras och optimeras via molnet. 

Slipper inlåsningseffekt

Verizons tjänst är utformad för att vara oberoende av vilken typ av enhet som används. Tjänsten kan integreras med alla större molnleverantörer och ITSM-plattformar, vilket förenklar förändringsarbetet och gör att företag kan välja bland flera olika möjligheter. Med virtualisering ser företag även till att positionera sig väl för att kunna hänga med i teknikutvecklingen även fortsättningsvis och de slipper inlåsningseffekter.

– Alla utrustningsleverantörer jobbar hårt med att utveckla de bästa tjänsterna, oavsett om det handlar om routing, säkerhet eller IoT, säger David Bailey, Global Solutions Executive, Verizon Business. Olika delar av företaget har olika behov och därför fungerar det inte att arbeta med en enda leverantör längre. Den här plattformen är särskilt bra på att koppla samman olika tekniker. Jag har arbetat i branschen i många år och förändringsbehovet av hur nätverkstjänster levereras har aldrig varit större än nu.  

När det blivit allt vanligare att anställda arbetar från olika platser, och en mängd olika typer av enheter ska kunna komma åt nätverket via molnet, är det också avgörande med en heltäckande säkerhetslösning.  

– Säkerhet kommer alltmer att sammanflätas med nätverket, säger Antony Tompkins, Associate Director, Verizon Business, Global Integrated Solutions. Vi kan erbjuda mjukvarudefinierad edge med edge-säkerhet. Allt kopplas samman till en helhet så att kunder kan komma direkt från sin webbplats, direkt till internet och direkt till molnet med bibehållen säkerhet. 

Hjälper till med hela processen

– För verksamheter med äldre system kan bristande kännedom kring den egna applikationsmiljön och befintliga kontrakt göra det komplicerat att byta till en NaaS-modell. Det fungerar inte att sälja en ny produkt till en kund och tvinga kunden att själv byta ut den gamla. Du måste hjälpa dem med hela bytesprocessen, säger Anthony Tompkins.

Verizon har hjälpt flera stora företag att byta till Verizons managed services, inklusive Bayer och Walgreens, vilka äger läkemedels- och detaljhandelsföretaget Boots i Storbritannien.

Förra året hjälpte Verizon också den globala livsmedeltillverkaren Tate & Lyles att byta ut en äldre nätverksinfrastruktur. Då infördes ett SD-WAN som tjänst i 28 olika länder, inklusive fjärrstyrda kretsar på 100 platser, där några platser var så avlägset belägna som den brasilianska djungeln. Resultatet blev förbättrad prestanda och betydande besparingar tack vare att trafiken dirigerades optimalt utifrån nätverkets kvalitet och applikationernas förutsättningar. Ett centralt dashboard ger en överblick av hela nätverket. 

I en teknikmiljö som utvecklas snabbt är Network-as-a-Service det logiska valet för verksamheter som vill vara så snabbrörliga som möjligt. 

Så kan ditt företag utvecklas digitalt. 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?