1515

Stockholmsbörsen: Kinnevik och MTG storbolagsvinnare

Stockholmsbörsen handlades i fortsatt positiv ton tidig torsdagseftermiddag. Stenbeckbolagen MTG och Kinnevik parkerade i storbolagsindexets toppskikt. I verkstaden påverkade en sänkt helårsprognos från amerikanska Joy Global.

OMXS30 var omkring klockan 13.50 upp 0,6 procent till noteringen 1.674,7. Omsättningen i Stockholm uppgick till 7,5 miljarder kronor. I övriga Europa var Euro Stoxx 50 och DAX upp 0,8 procent medan FTSE100 handlades 0,4 procent högre.

Sandviks uppgång, på morgonens besked om andra fasen av bolagets sparprogram samt bolagets sparåtgärder med tanke på den svaga efterfrågan på olja och gas, mattades något efter den amerikanska konkurrenten Joy Global släppt sin kvartalsrapport.

Sandvik som vid 11.30-tiden noterades norr om 92 kronor handlades efter lunch till 90:60 kronor, upp 1,4 procent.

Joy Globals resultat för det första kvartalet var sämre än väntat och tillverkaren av maskiner till gruvindustrin sänkte sålunda både försäljnings- och vinstprognos för 2015.

Även Atlas Copco, upp 1,1 procent, tappade viss fart.

SAS redovisade resultatet för sitt räkenskapsårs första kvartal: en förlust på 836 miljoner kronor före skatt, vilket var ungefär i linje med vad analytikerna hade räknat med enligt SME Direkt. Flygbolaget upprepade att det finns förutsättningar för ett positivt resultat före skatt och engångsposter under det brutna räkenskapsåret 2014/2015. Aktien föll 6,0 procent.

Systemair, som initialt handlades ned på en rejäl resultatförsämring mot det tredje kvartalet föregående år, återhämtade sig och handlades upp en knapp procent.

För Kinneviks del kan uppgången på 2,3 procent härledas till ny statistik från bolagets delägda e-handelssajt Zalando som kom på morgonen, besked som alltså har tolkats positivt.

MTG steg 2,5 procent efter CTC Medias bokslut. Det ryska intressebolaget lämnar utdelning för det första kvartalet och meddelade att en försäljning av bolaget utvärderas. I pågående strategiarbete, inför den nya medielagen i Ryssland, kom också besked om att MTG:s vd och finanschef lämnar styrelsen.

Från Volvos kapitalmarknadsdag i Belgien kom besked om att lastbilstillverkaren ska fortsätta med nya, selektiva, förbättringsåtgärder efter 2015. Aktien steg 1,7 procent.

SSAB steg med 2,1 procent och Elekta avancerade 3,6 procent efter en höjd rekommendation från Carnegie. HSBC höjer också riktkursen för Elekta något, från 84 till 89 kronor.

På makrofronten lämnade ECB, helt i linje med förhandstipsen, styrräntan oförändrad. Än större fokus riktas dock mot den efterföljande presskonferensen med ECB-chefen Mario Draghi. Fler detaljer kan där vara att vänta om det aviserade programmet för så kallad quantitative easing (QE).


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?