1515

Råvaror: Fortsatt press på oljan<br />

Jämfört med måndagens stängning stod olja och ädelmetaller något lägre i pris på tisdagsmorgonen medan utvecklingen för basmetallerna var ganska blandad.

Bland oljeaktörerna var det fortsatt fokus på de pågående förhandlingarna mellan Iran och västmakterna gällande landets kärnteknikprogram. Enligt Reuters har förhandlingarna intensifierats inför den deadline som satts till utgången av tisdagen. Båda sidor uppger att det är avgörande att lösa meningsskiljaktigheter som kan förstöra ett avtal.

Bakgrunden till förhandlingarna är att västmakterna vill stoppa Iran från att utveckla kärnvapen i utbyte mot lättnader i de sanktioner som tyngt landets ekonomi. Minskade sanktioner skulle kunna leda till ökad oljeexport från Iran vilket handlarna menar skulle pressa råoljan ytterligare.

"Om parterna kommer överens kan det leda till ett högre utbud. Jag tycker att priset hållit sig ganska stabilt med tanke på den potentiella nedsidan", sa David Lennox, råvaruanalytiker vid Fat Prophets i Sydney, till Bloomberg News.

Bland ädelmetallerna noterade guld veckolägsta efter att dollarn stärkts och aktörerna trodde på ett högre ränteläge i USA.

"Den starkare dollarn har pressat guld den senaste tiden. Vi tror på hyfsad makrodata från USA framöver vilket kommer väga på guld ytterligare", skrev Australia & New Zealand Banking Group i en notering.

Noteringar kl 07.40
Råolja (pris/fat): 
31-dec
WTI, första termin  -0,68 USD 48,00  -1,40% -12,66%
Brent, första termin  -0,36 USD 55,93  -0,64% -7,12%




Basmetaller LME (pris/ton, tremånaderstermin)
Koppar  +6 USD 6.088  0,10% -3,37%
Zink  -7 USD 2.103  -0,31% -3,47%
Aluminium  -2 USD 1.796  -0,08% -3,05%
Nickel  -60 USD 12.820  -0,47% -15,38%
Bly  -1 USD 1.825  -0,03% -1,80%
Tenn  -325 USD 16.725  -1,91% -13,79%




Ädelmetaller (pris/uns, spot)
Guld  -2,50 USD 1.183,57  -0,21% -0,11%
Silver  -0,16 USD 16,57  -0,98% 5,52%




Dollarindex  +0,25 98,22  0,25% 8,81% (högre = starkare USD)


Innehåll från MousetrapperAnnons

Bespara dina anställda onödig smärta

En aktuell undersökning, genomförd av Kantar SIFO på uppdrag av Mousetrapper, visar att 46 % av alla bildskärmsarbetare arbetar hemifrån – vilket innebär ca 1700 000 personer. När vi ställde följdfrågan om smärtan uppkommit sedan de började arbeta hemifrån under pandemin blev vi överraskade. Hela 20 % av de som börjat jobba hemifrån under pandemin, eller drygt 230 000, har upplevt att de fått musarmsliknande besvär sedan den startade!

Musarm – eller Repetitive Strain Injury (RSI) som det egentligen heter – är ett samlingsnamn för flera olika tillstånd som uppkommer när man under lång tid arbetar med armar och händer i statiska positioner. Det kan leda till överansträngning i alla de muskler som omger nacke, axel, arm eller hand. En korrekt arbetsställning ökar chanserna att slippa, eller lindra, repetitiva belastningsskador/RSI – vilka annars riskerar att bli kroniska. 

Alla borde arbeta centrerat

Genom att arbeta centrerat, med händerna innanför axlarna, så får man en avslappnad arbetsställning och kan undvika problem som kan uppstå vid arbete med en traditionell datormus, när man inte längre behöver sträcka sig efter musen på skrivbordet. 

Om man inte behandlar sin musarm, utan bara biter ihop, riskerar man att få en livslång kronisk skada. Man kan lära sig att hitta andra vägar att arbeta, men återgår man till gamla vanor så kommer smärtan tillbaka. 

Genom att agera i tid är mycket vunnet, ur ett individperspektiv men också ur ett rent samhällsekonomiskt perspektiv. Många måste sjukskrivas i perioder och genomgå rehabiliterande åtgärder för att kunna återgå till arbetet. Vilket i de allra flesta fall hade kunnat undvikas med mer kunskap och bättre hjälpmedel.

Tre tips som hjälper

Sitter man hemma och arbetar så är det tre saker som är viktiga att tänka på om man vill undvika musarm:

1. Håll fötterna stadigt mot marken.
Ställ in stolen så att fötterna vilar stadigt på golvet, fötterna placeras något framför knäna. Använd vid behov ett fotstöd.

2. Håll armarna i linje med golvet.
Låt axlarna slappna av och håll armbågarna i ca 90° vinkel. Om du ändrar position, så försök att hålla dig inom ett intervall på mellan 70° och 135° – och växla gärna med att arbeta stående i intervaller.

3. Arbeta centrerat.
För att förhindra förslitningsskador är det avgörande att hålla händerna centrerade, innanför axlarna. En vanlig fälla är att sträcka ut armen för att nå musen bredvid tangentbordet. Genom att använda en ergonomisk mus, som Mousetrapper, får du en ergonomiskt sund ställning som håller armar och händer avslappnade. En centrerad mus ger, ofta efter bara ett par veckor, en märkbar förbättring.

4. Bonustips!
Placera skärmen i rätt höjd, dina ögon föredrar att titta nedåt. Placera skärmens övre del i ögonhöjd, eller något lägre. Om du arbetar på en bärbar dator, överväg ett laptop/tablet-stativ och ett fristående tangentbord för att kunna uppnå en korrekt, bekväm höjd.

Vill du ha fler råd och övningar för en förbättrad arbetssituation hemma, och en presentation av våra ergonomiska muslösningar – besök mousetrapper.com.

Läs mer om Kantar SIFO på uppdrag av Mousetrapper

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mousetrapper och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?