1515
Annons

Net Entertainment: Jenny Rosberg till styrelsen<br />

Valberedningen hos Net Entertainment föreslår att Jenny Rosberg väljs till ny styrelseledamot. Därmed utökas styrelsen med en medlem.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från FordAnnons

Lyftet: Fler väljer eldrift efter pandemin

Kraftfulla och flexibla.

Klimatsmarta med ny teknik och lägre kostnader.

Nya helelektriska transportbilar markerar nu början på en ny era i segmentet.

– Efterfrågan på transportbilar har ökat i och med pandemin. Och speciellt då för eltransportbilar att köra inne i stan med, säger Martin Tenggren på Ford Sverige.

Läs mer om nya helt elektriska Ford E-Transit 

I takt med ökade drivmedelspriser har allt fler företag fått upp ögonen för eldrivna alternativ när det är dags att skaffa nya transportbilar. Och ett viktigt argument här är de lägre totalkostnaderna, jämfört med bensin- och dieseldrivna modeller. 

Inköpspriset på en helelektrisk transportbil är visserligen högre än motsvarande med fossildrift, men när man räknar in en miljöbonus på 70 000 kronor, lägre skatt, lägre servicekostnader – och betydligt lägre milkostnad – så ser kalkylen genast trevligare ut.

Glöm räckviddsångest

En oro som får många företag att tveka inför att ställa om till elektriskt är räckvidden. Men räckviddsångesten är idag obefogad, det finns nya modeller som klarar långa resor utan att man behöver stanna och ladda. Ett exempel är Fords nya E-Transit som kommer med en räckvidd på upp till 402 kilometer på en laddning*. Den kan också snabbladdas upp till 80 procent på 30 minuter.

– Ford E-Transit kommer långt på landsväg, men det är kanske inte det som är en eltransportbils verkliga styrka. Inne i stan och kortare leveranser över dagen – då är den perfekt, säger Martin Tenggren, påbyggnadsansvarig på Ford Sverige.

Mindre buller

Som företag gäller det är göra sin hemläxa. Hur långa sträckor kör vi idag? Hur många stopp gör vi? Kan vi planera våra körningar bättre? Var kan vi ladda?

För den som kan växla till eldrivna transporter har mycket att vinna. Exempelvis planerar många större städer att införa utsläppsfria zoner. Att fritt kunna köra in i dessa och utföra jobb är naturligtvis en konkurrensfördel gentemot de företag som håller fast vid fossildrift.

Dessutom får föraren en bättre arbetsmiljö med mindre buller, bättre acceleration och smidigare körning.

Utsläppsfria transporter

I business to business-sektorn ställer allt fler företag krav på sina underleverantörer att leva upp till striktare miljökrav. Att visa på att man tar sitt ansvar och satsar på utsläppsfria transporter kommer snart att vara ett minimikrav i många branscher.

Att få tag på rätt modell för specifika behov är naturligtvis också en viktig fråga. Och den svarar Ford E-Transit på med råge.

– Detta är en transportbil med en helt ny drivlina – och en mycket bra sådan. Sedan är chassit byggt så att du kan skräddarsy din transportbil utefter ditt behov. Flak, plåtskåp, kylbil för mat, flyttbil och mycket mer, säger Martin Tenggren på Ford Sverige.

Skåp med kyla

Modellen kommer i nio olika kombinationer, med två höjd- och två längdversioner. Den elektriska drivlinan med ett 68 kilowattimmar stort batteri har designats för att möjliggöra samma lastutrymme som för de dieseldrivna versionerna av modellen, det betyder en lastkapacitet på upp till 15,1 kubikmeter. Maxlasten är 1470 kilo.

– Tack vare chassit är Ford E-Transit en bil som passar de flesta. Du kan få den med skåp eller flak, ja variationerna är många. Det är en mångsidig produkt och är ett helt komplett sortiment i en och samma bil. 

– Mattransporter har ökat i Sverige de senaste åren och E-Transit kan även byggas med ett skåp med kyla för matleveranser, säger Martin Tenggren på Ford Sverige.

Dessutom går det att få Ford E-Transit med ett smart eluttag på 2,3kW/230V. ”Pro Power Onboard” gör det möjligt att använda elverktyg som en bordssåg eller en vinkelslip var man än befinner sig.

Så bra är nya eltransportbilen Ford E-Transit, läs mer här 

 

Mer från Ford

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ford och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?