1515

Börsen: Lätt uppgång väntas<br />

Stockholmsbörsen ser ut att starta onsdagens handel lätt på plus och väntas därmed trotsa den lite trista utvecklingen i Europa och USA föregående handelsdag. I Asien tar Kina täten på ytterligare stimulansförhoppningar.

Dagens höjdpunkt är eftermiddagens Fed-möte där aktörerna kommer att fokusera på om ordet "tålmodig" tas bort ur Yanet Yellens vokabulär vilket i sådant fall skulle kunna betyda att den första räntehöjningen sker i juni.

På råvarumarknaden är det lugnt bortsett från WTI-oljan som satte ett nytt sexårslägsta (-2 procent) på oro inför eftermiddagens amerikanska lagerdata.

Med omkring en halvtimme kvar till öppning stod Europaterminerna på omkring plus 0,2 procent. IG:s förhandel indikerade en lugn öppning för OMXS30 vid nivån 1.678 eller plus 0,1 procent.

Ur morgonens nyhetsflöde:

* MQ ökade vinsten till 19 miljoner kronor för det brutna räkenskapsårets andra kvartal (14). Både brutto- och rörelsemarginal var högre än motsvarande period året innan, samtidigt som den jämförbara försäljningen, inklusive e-handel, steg med måttliga 0,3 procent.

* Elektas strategichef Åsa Hedin kommer att lämna bolaget efter bara ett år på posten. Aktien har haft en svag utveckling de senaste kvartalen efter att bolaget gång på gång missat att infria sin prognos gällande den organiska försäljningstillväxten.

* Max Stenbeck, son till avlidne Jan Stenbeck och bror till Kinnevik-ordföranden Cristina Stenbeck, avled i New York i går av komplikationer från diabetes. Han blev 30 år gammal. Max Stenbeck var tillsamman med Cristina Stenbeck huvudägare till Kinnevik.

* Spanska Inditex, som bland annat äger klädkedjan Zara och konkurrerar med H&M, levererade ett bokslut som visade att vinst och försäljning var i linje med förhandstipsen.

* Goldman Sachs höjer SSAB till neutral från sälj.

* Hexagons Kinachef har nästan halverat sitt innehav. Flera ledande personer har under den senaste månaden sålt aktier i mätteknikbolaget, däribland vd Ola Rollén.

* Citi inleder bevakning av Getinge med rekommendationen sälj och riktkursen sätts till 208 kronor. Samma bank inleder bevakning av Elekta med rekommendationen sälj och riktkursen ligger ungefär 22 procent under senaste stängningskurs.

* Affärsvärlden lämnar fyra köprekommendationer i veckans nummer: H&M, NGM-noterade Kopparbergs Bryggerier, Consilium, som säljer säkerhetsprodukter till sjöfarten, och det First North-listade läkemedelsbolaget Medcap.

* Dannemora Mineral ansöker om konkurs av likviditetsskäl.


Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?