1515

Stockholmsbörsen: Oljeprisfall dämpar humöret<br />

Stockholmsbörsen, som inledde fredagen på plus, surnade till lite på eftermiddagen. Ett tapp i oljepriset pressade energibolag på kontinenten vilket påverkade Stockholm.

OMXS30-index var vid 14.40-tiden upp 0,1 procent till noteringen 1.663. Omsättningen i Stockholm uppgick då till 7,8 miljarder kronor. I övriga Europa var Euro Stoxx 50 ned 0,1 procent och tyska DAX-index backade 0,2 procent.

"Svenska börsen har de senaste dagarna studsat upp. Rent tekniskt har vi fått köpsignaler i form av Key reversal och Inside day som påminner oss om att "buy the dip" varit en framgångrik strategi senaste åren. Annars är mycket fokus på dollarförstärkningen som överlag gynnar börserna i Europa och agerar bromskloss i USA. Nu väntar vi med spänning på Fed-mötet nästa vecka, som kan ge ledtrådar om räntehöjningen lutar åt juni eller september", sade Erik Hansén, marknadsanalytiker på IG, till Nyhetsbyrån Direkt.

Tungviktaren Nordea, som rört sig sidledes under mars månad, var med minus 0,6 procent det största sänket inom OMXS30-index.

Även Elextrolux vägde på index sedan aktien backat 2 procent.

H&M och Sandvik behöll ställningarna från förmiddagen, vilket balanserade upp det lite tristare sentimentet. I fallet H&M har aktien tappat 7 procent under den senaste tiden, vilket föranledde en rekyl, och Sandvik har höjts till behåll från sälj.

En månadsrapport från amerikanska energimyndigheten visade bland annat på ökade oljelager, vilket främst fick WTI-oljan på fall.

I Stockholm backade Lundin Petroleum 0,8 procent och Africa Oil 6,8 procent medan Total SA föll 1,8 procent i Frankrike. I samma sektor föll guldbolaget Endomines 14 procent efter en reservuppdatering.

Aktieägarna i Seamless hade skäl att dra på smilbanden eftersom aktien steg 9,5 procent på nyheten om en produktlansering i Nederländerna. Längre tillbaka i tiden ser det inte lika roligt ut, aktien är ned 77 procent sett ett år tillbaka.

Vissa fastighetsbolag höll sig på plus, vilket innebar rekyl efter den senaste tidens utförslöpa. Hemfosa, som är ned drygt 9 procent sedan förra veckan, ökade 1,5 procent och Klövern, som tappat cirka 11 procent sedan förra veckan avancerade 3,4 procent.

Ett insidersälj från Partnertechs ordförande sänkte kontraktilstillverkaren 4 procent, medan ett insynsköp i Poolia höjde bemanningsbolagets aktie 7 procent.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?