Annons

New York-börsen: Teknikbolag i fokus

De ledande amerikanska aktieindexen inledde veckans sista handelsdag med noteringar kring nollstrecket. Sysselsättningsstatistik gav en ljus bild över den amerikanska arbetsmarknaden, samtidigt som en rad teknikbolags aktier rörde sig kraftigt i samband med kvartalsrapporter.

Vid klockan 16 var Dow Jones Industrial Average oförändrat på indexnivån 17.890, medan det bredare S&P 500 hade stigit 0,1 procent till 2.064. Tekniktunga Nasdaq Composite var oförändrat på 4.764.

Omsättningen uppgick till cirka 130 miljoner aktier på New York-börsen och 290 miljoner aktier på Nasdaq.

Dagens höjdpunkt på makroagendan var en rapport som visade att antalet sysselsatta utanför jordbrukssektorn ökade 257.000 personer i januari, högre än väntade +228.000. För de två föregående månaderna reviderades samtidigt sysselsättningen upp med sammanlagt 147.000 personer.

Vidare steg arbetslösheten till 5,7 procent, från 5,6 procent i november, till följd av ett kraftigt ökat arbetskraftsdeltagande, samtidigt som timlönerna steg 0,5 procent från föregående månad.

"Utfallet var verkligen enastående. Styrka över hela linjen. En del tidigare data hade gett investerare en anledning att ifrågasätta om det kunde hålla i sig, men tittar vi på - inte enbart huvudsiffran, utan även revideringen av november och december - ser vi en mycket stark bild", sade Eric Wiegand, portföljförvaltare på U.S. Bank Wealth Management i New York, till Bloomberg News.

En rad teknikbolag hamnade i stråkastarljuset efter att ha släppt sina kvartalsrapporter.

Twitters aktie rusade 14,2 procent i den inledande handeln efter att bolaget redovisat både vinst och intäkter över förväntan för det gångna kvartalet. Att företagets intäktsprognos för det kommande året var högre än väntat gav också stöd.

Nästan lika starkt gick affärsnätverket Linkedins aktie, sedan bolaget också lyckats slå förhandstipsen med sin rapport. Även här gavs en ljus prognos för 2015, då vinstprognosen för året slog analytikerkonsensus med cirka 8 procent, och aktien klättrade 11,2 procent.

Go Pro, utvecklare av bärbara kameror, lyckades dock inte charma investerarna med sitt bokslut. Även om resultatet för det gångna kvartalet tredubblades, jämfört med motsvarande kvartal föregående år, så nådde vinstprognosen för det innevarande kvartalet inte upp till förhandstipsen.

Bolaget meddelade dessutom att dess operativa chef, Nina Richardson, lämnar sig post från och med den 27 februari. Aktien föll 11,7 procent.

På obligationsmarknaden var räntan på amerikanskt tioårigt statspapper upp 8 punkter till 1,90 procent.

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera