1515

Börsen: Securitas i topp <br />

Stockholmsbörsen startade torsdagen med ganska slagig handel kring nollstrecket. Att ECB inte längre kommer att godta grekiska obligationer som säkerhet satte en viss press på sentimentet.

Flera rapporterande bolag stod för tydliga kursrörelser, Volvo, ABB och Astra Zeneca tyngde medan Securitas och Assa Abloy gick motströms.

Strax innan klockan 11.00 noterades OMXS30-index på 1.581, motsvarande en uppgång på 0,1 procent.

Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick till 5 miljarder kronor. På kontinenten var Euro Stoxx 50-index ned 0,5 procent och tyska DAX var oförändrad.

Volvos rapport var lite svårbedömd men att döma av marknadsreaktionen på minus 2,6 procent var bokslutet en besvikelse. Vinst och marginal var sämre än väntat medan orderingången överraskade vilket även prognosen avseende tunga lastbilar i Europa och Nordamerika gjorde.

ABB var också på fall, 1,5 procent backade aktien. Orderingång och resultat levde inte upp till förhandstipsen. På pluskontot var att automationsbolaget bjöd på en utdelningshöjning som även översteg förhandstipsen.

Astra Zeneca anslöt sig till de rapporterande bolagen som agerade sänken med ett tapp på 2,5 procent. Resultat var sämre än väntat och läkemedelsbolaget spår att intäkterna för 2015 kommer att sjunka något jämfört med 2014.

Motströms gick Securitas som blev torsdagens rapportvinnare efter en rusning på 10 procent. Säkerhetsbolagets vinst var högre än väntat, men det kanske största glädjeämnet för aktieägarna var att den organiska tillväxten låg på 5 procent under kvartalet - den högsta takten på väldig länge för bolaget och klart högre än vad analytikerna hade väntat sig.

Assa Abloys rapport var med undantag för Kina starkare än väntat på de flesta punkter vilket belönades med en uppgång på 2,7 procent.

Tele2 bidrog syntes också på plus, 6 procent avancerade aktien. Extrautdelningen om 4,5 miljarder kronor, efter försäljningen av sin norska verksamhet till Telia Sonera, motsvarar cirka 10 kronor per aktie.

Bland de mindre bolagen fick aktieägarna i Be Group en trist överraskning. Aktien som gått väldigt svagt de senaste åren rasade 23 procent. Rörelseresultatet blev -30 miljoner kronor och en nyemission på 250 miljoner kronor föreslås.

Mer glädje kunde Micro Systemation bjuda på som rusade 26 procent. Resultatet efter skatt blev 14,6 miljoner kronor (2,8) och en utdelning om 1 kronor per aktie (0:10) föreslås för helåret 2014.

Även Dedicare fick en bra start på torsdagen med en ökning på 12 procent. Bemanningsbolaget ökade resultatet rejält i det fjärde kvartalet och föreslår en utdelningshöjning.


Innehåll från WirelessCar SwedenAnnons

Mobilitetstjänster omformar fordonsindustrin

Tomas Carlfalk, chefsarkitekt och chef för cybersäkerhet på WirelessCar, och Natalie Lucca, produktägare för Data & Analytics.
Tomas Carlfalk, chefsarkitekt och chef för cybersäkerhet på WirelessCar, och Natalie Lucca, produktägare för Data & Analytics.

Uppkopplade bilar öppnar dörren till ny typ av mobilitet, och pushar fordonsindustrin mot en mjukvarucentrerad biltillverkning. För biltillverkare kommer tillgången till realtidsuppdaterade data bli helt avgörande framåt.

Molntjänster för bilar bidrar till en smartare, säkrare och mer hållbar mobilitet. Tomas Carlfalk, chefsarkitekt och chef för cybersäkerhet på WirelessCar, och Natalie Lucca, produktägare för Data & Analytics, berättar hur.

– Bilen kommer att bli en del i ett ekosystem. Nu ser vi den som något vi förflyttar oss med, men förutsättningar finns för att skapa nya tjänster, så som batteribuffert i elnätet, paketinlämning med mera. Vi ser också att den yngre generationen är öppna för att dela på bilarna som redan används, säger Natalie Lucca.

Ökad användningsgrad för mer hållbar mobilitet

Enligt studier står våra bilar still 96 procent av tiden. Om användningsgraden för redan producerade bilar skulle öka med en procent skulle det kunna göra stor skillnad för koldioxidutsläppen. Här kan uppkopplade tjänster spela en viktig roll.

– Genom att analysera stora mängder data som visar på faktiskt körmönster kan vi förutspå när bilen inte kommer användas och därmed på ett realistiskt sätt ha underlag till framtidens mobilitet, som car sharing, berättar Natalie Lucca.

Möjliggör nytt, digitalt arbetssätt

Med tillgång till realtidsdata kring förarnas rörelsemönster kan man också träna machine learning-modeller att förutspå var behovet av laddstolpar och verkstäder kommer att bli som störst framåt – värdefulla insikter för biltillverkaren. Datatillgången möjliggör också ett helt nytt arbetssätt.

– Historiskt har bilarna behövt komma in till verkstaden för att tillverkaren ska kunna lista ut vad som har gått fel. Med uppkopplade bilar som kontinuerligt skickar diagnostikinformation kan felen upptäckas tidigare, och framtida fel kan förebyggas redan i produktutvecklingen. Det här gör biltillverkarna betydligt mer agila än vad de har kunnat vara tidigare, konstaterar Tomas Carlfalk.

Stort behov av kompetens

Han och Natalie Lucca arbetar på WirelessCar som hjälper världens biljättar att ta klivet in i framtiden, genom att digitalisera fordonen med uppkopplade tjänster. Företagets devopsteam pushar biltillverkarna från en tillverkningsprocess där hårdvaran är i fokus, till en mer mjukvarucentrerad process. Och utvecklingen går mycket snabbt.

– För att bilindustrin ska kunna digitaliseras behövs mjukvaruingenjörer och utvecklare som vill vara med och förändra och bidra till att framtidens mobilitet blir hållbar, smart och säker. Hos oss på WirelessCar finns stora möjligheter att göra just detta. Vår utmaning framåt är att lyckas fylla det stora kompetensbehovet, det är viktigt för hela branschen, säger Tomas Carlfalk.

Om WirelessCar:

WirelessCar startade 1999 som ett samarbete mellan Volvo, Ericsson och Telia för att skapa en plattform för uppkopplade tjänster till fordonsindustrin. Sedan 2018 är WirelessCar ett eget bolag som ägs till cirka 75 procent av Volkswagen. WirelessCar hanterar i dag cirka åtta miljoner uppkopplade bilar för kunder som Volvo, Jaguar och Landrover. Företaget har cirka 600 medarbetare som jobbar med huvudkontoret i Göteborg som bas, samt på företagets kontor i USA och Kina. Läs mer om WirelessCar här! 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med WirelessCar Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?