Annons

Börsen: Getinge vinnare på slapp börs

På fredagseftermiddagen pendlade Stockholmsbörsen i ett snävt intervall kring nollstrecket vilket speglade förmiddagen ganska väl. Att det var sportlovsvecka märktes väl. Rörelserna för börserna på kontinenten var också minimala.

Strax innan klockan 14.30 noterades OMXS30-index på 1.684, vilket motsvarade oförändrat.

Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick till låga 6 miljarder kronor. På kontinenten var Euro Stoxx 50-index och tyska DAX oförändrade.

Den största bidragsgivaren på ovansidan var Handelsbanken som klättrade 1,5 procent, aktien har bara en minusdag i bagaget de senaste 16 handelsdagarna.

En annan medverkare var Getinge som också var den aktie som steg mest, 3,1 procent ökade medicinteknikbolaget. Bakom kursuppgången låg en analys från Danske Bank som menar att när väl Alex Myers beträder vd-tronen finns det utrymme för positiva överraskningar varför banken drar upp riktkursen rejält.

Många aktier syntes på minus men största sänket var en annan bank, Nordea som backade 0,8 procent. Annars var det mycket råvarurelaterat i botten, Sandvik, SSAB och Boliden var ned mellan 1 procent och 1,3 procent. Inom samma sektor fast utanför OMXS30-index minskade Lundin Mining 2,2 procent och Africa Oil 2,7 procent på en svag rapport.

På temat nedgångar fick Heliospectra en del uppmärksamhet efter ett ytterligare 6-procentigt tapp. Sedan torsdagens rapport har växtbelysningsbolaget rasat 20 procent.

Glädjeämnen fanns det gott om, Medivir höjdes 8,8 procent. Bioteknikbolaget ökade resultatet efter skatt kraftigt jämfört med motsvarande period i fjol samt levererade positiv förskrivningsstatistik.

Fingerprint fortsatte upp 6 procent efter torsdagens rapport som då höjde aktien 25 procent.

Lexington parkerade sig på plus 8,9 procent eller kursen 60:75 kronor sedan morgonens bokslut tagits emot väl. I samband med den nyligen genomförda börsnoteringen på 40 kronor har aktien rört sig mellan 50 och 60 kronor.

Bactiguard, som haft en trist kursutveckling sedan börsnoteringen i somras, avancerade 5 procent. Insynspersoner har köpt aktier bland annat styrelseledamoten Christian Kinch.

Senare under eftermiddagen kommer BNP-siffror från USA samt husköp för januari månad vilket eventuellt kan få indexen att röra på sig.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Så kan företag utveckla en lönsam affärsmodell trots lågkonjunktur

Den lågkonjunktur som följt pandemin har inneburit svåra tider för många aktörer inom detalj- och e-handeln, men branschen har tampats med motgångar även sedan tidigare. För att säkerställa sin lönsamhet krävs därför att företag utvecklar en långsiktigt hållbar affärsmodell – något som kan vara lättare sagt än gjort. 

Andelen som handlade på nätet steg kraftigt under pandemin, vilket resulterade i bråda dagar för e-handlarna. Efterhand som restriktionerna släppte vände dock utvecklingen; tillväxtkurvan började peka nedåt igen, till stor oro för många aktörer. 

För att skapa sig en utförligare översikt av hur detalj- och e-handlare har bemött de nya förutsättningarna genomförde digitala konsultbolaget Publicis Sapient en djuplodande studie under 2022, tillsammans med Salesforce och Ipsos. Studien – E-commerce Investments of Global Retailers – visade föga förvånande att många handlare anser att pandemin för alltid har förändrat detaljhandeln och förväntar sig fortsatt tillväxt även framöver. Ett mer överraskande resultat var att många e-handlare trots utvecklingen har haft problem med lönsamheten.

– Studien visar att aktörer med primärt fysisk närvaro hade det tufft under pandemin, men nu ser vi att även dedikerade e-handlare får det kämpigare. Butiker som kombinerar fysisk och digital närvaro har således en fördel, då de kan erbjuda bättre kundservice, berättar Björn Elmberg, Nordenansvarig för Retail och konsumentprodukter på Publicis Sapient.

Gap mellan vilja och leverans

9 av 10 beslutsfattare i studien säger sig veta vilka åtgärder som kommer att förbättra lönsamheten, men runt 50 procent brottas ändå med genomförandet.

– Förändring blir lätt både dyrt och krångligt och tar tid och energi från annat. Alla förändringar behöver också ha ett långsiktigt perspektiv och det kan därför vara svårt att veta var man ska börja. Det viktigaste är därmed att ta det första steget och sedermera ta nästa steg när man ser resultat från det första. Det finns ofta åtgärder som snabbt ger resultat utan att kräva stora insatser.

Björn belyser också insamling och användning av data som en avgörande faktor för att identifiera vad som är viktigt för kunderna och se vilka som är lönsamma – ett ofta komplext arbete som erfordrar omfattande kompetens. En erfaren partner kan därför vara nyckeln till ett framgångsrikt genomförande. Globala Publicis Sapient har lång erfarenhet av effektivisering för lönsamhet och samtidigt förbättra kundupplevelsen.

– Vår insikt i vad som driver lönsamhet och kundnöjdhet innebär att vi alltid kan rekommendera lämpligaste lösning som i slutänden hjälper våra klienter att nå högre tillväxt och säkerställa sin lönsamhet, avslutar Björn. 

Om Publicis Sapient

Publicis Sapient hjälper företag inom digital strategi och på̊ att förverkliga sömlösa kundupplevelser oavsett val av kanal. Vi har över 50 kontor världen över, inklusive Stockholm, Göteborg och Malmö, där vi arbetar tillsammans med till exempel Pandora, Clas Ohlson, Tetra Pak och Essity.

Läs mer på: www.publicissapient.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera