Annons

USA-börser: Oljebolag tappar

USA-börserna backade lätt under torsdagens inledningshandel. Sentimentet tyngdes av svag statistik, bland annat KPI och jobbsiffror. Dock var order på varaktiga varor en positiv överraskning.

"Sentimentet är ganska positivt i nuläget sett till uppgången förra veckan och sett över hela februari. Att uppgången är bred ger oss förtroende att vi kan nå ännu högre om kvartalsrapporterna fortsätter vara starka", sa Tim Dreiling, portföljförvaltare på U.S. Bank Wealth Management, till Bloomberg News.

Vid klockan 16.30 var storbolagsindexet Dow Jones Industrial Average ned 0,1 procent till indexnivån 18.202, medan det bredare S&P 500 tappade 0,2 procent till 2.109. Nasdaq Composite var oförändrat på 4.965.

Omsättningen uppgick till 140 miljoner aktier på New York Stock Exchange och 420 miljoner aktier på Nasdaq.

Torsdagens amerikanska makroagenda hade en hel del att erbjuda med ett sammanfattningsvis blandat utfall.

Konsumentpriserna i USA sjönk 0,7 procent i januari, jämfört med månaden före. Jämfört med samma månad 2014 sjönk KPI 0,1 procent. Sekventiellt räknade analytikerna med en nedgång på 0,6 procent, medan utfallet jämfört med i fjol var i linje med förväntningar.

I tisdags sade Fed-chefen Janet Yellen att inflationen och lönetillväxten i USA är för låg för att centralbanken ska kunna höja styrräntorna vid nästa möte.

Antalet nyanmälda sökande av arbetslöshetsunderstöd i USA ökade med 31.000 till 313.000 personer, under vecka åtta, jämfört med föregående vecka. Analytikerkåren hade räknat med en betydligt måttligare uppgång till 290.000 personer.

Dock var uppgången i order på varaktiga varor på 2,8 procent i januari bättre än förhandstipsen som låg på plus 1,6 procent.

Även tillväxten i bostadspriser för december var högre än väntat (+0,8 procent mot +0,5 procent), men Bloombergs konsumentförtroendeindex sjönk för andra veckan i rad.

Den amerikanska rapportsäsongen lider mot sitt slut men efter stängning så kommer H&M-konkurrenten Gap öppna räkenskapsboken. Aktien backade 0,2 procent under den tidiga börshandeln.

Energidryckstillverkaren Monster Beverage, som backade 0,5 procent, kvartalsrapporterar också efter stängning.

Bland bolagen i Dow Jones var nätverksbolaget Cisco starkaste aktien med en uppgång på 1,3 procent, följt av läkemedelsbolaget Merck som avancerade 0,7 procent.

Oljebolagen Chevron och Exxon sjönk 1,1 procent vardera. Oljepriset gick ned på torsdagen; med ett tapp kring 2 procent för WTI men en marginell nedgång för Brent. Därmed fortsätter spreaden mellan USA-oljan och Nordsjöoljan stiga.

På räntemarknaden var räntan på en tioårig amerikansk statsobligation oförändrad på 1,97 procent.

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera