1515

USA-börsen: Väntas inleda på lätt minus

USA-börsen, som handlas vid toppnivåer efter tre plusveckor, kan bryta mönstret på måndagen genom att öppna lätt på minus.

I fokus är uppgörelsen mellan Grekland och eurogruppen och handlarna inväntar nyheter gällande reformlistan som Grekland ska lämna in före midnatt. På statistikfronten väntar försäljning av befintliga bostäder i januari klockan 16.00.

Med knappt 30 minuter kvar till öppning noterades terminerna för Dow Jones Industrial Average, S&P 500 och teknikdominerade Nasdaq Composite till minus 0,2 procent.

"Aktieindexen ligger kring "all time high", Nasdaq är nära att bryta 5.000 och vi är i en miljö med mycket stimulanser. Det är svårt att se något slut på uppgången, nyheterna kring Grekland är positivt", sade Andreas Nigg, chefsstrateg över aktier och råvaror vid Vontobel Asset Management i Zürich, till Bloomberg.

Bland enskilda aktier kan Valeant få en positiv start på måndagen. Det kanadensiska specialistläkemedelsbolaget har köpt amerikanska Salix Pharma i en affär värd 14,5 miljarder dollar. Valeant klättrade 9,5 procent i förhandeln och Salix Pharma noterades till oförändrat.

Ett annat uppköp stod konglomeratet 3M för med förvärvet av Polypore International för 1 miljard dollar. Den förstnämnda var oförändrad i förhandeln medan den sistnämnda ökade 12 procent.

Apple ser ut att trotsa de röda terminerna då aktien var upp 0,2 procent inför öppningen i New York. Tungviktaren ska investera 1,7 miljarder euro i att bygga och driva två datacenter i Europa, varav en i Danmark och en i Irland.

Noteringar vid 15-tiden

(jämfört med nivån vid USA-stängning föregående handelsdag)

Terminen för Dow Jones -0,21%

Terminen för S&P 500 -0,16%

Terminen för Nasdaq +0,01%

2-åriga USA-räntan -0,0100 till 0,6221%

10-åriga USA-räntan -0,0211 till 2,0906%

Olja, US WTI -1:66 USD till 49:15 dollar/fat

Olja, Brent -1:63 USD till 58:59 dollar/fat

EUR/USD -0:0057 till 1:1325


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?