Flyktinginvandring motsvarar bistånd

En forskare på Handels i Göteborg upplevde att folk kunde häva ur sig vilka kostnadskalkyler som helst i debatten om svensk flyktingpolitik — och satte sig ned för att räkna.
Hans nya studie visar att den årliga kostnaden för alla flyktingar som Sverige någonsin tagit emot motsvarar vad som läggs på bistånd varje år.
Foto:Adam Ihse / TT

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Capgemini InventAnnons

Så kan svenskt näringsliv nå klimatneutralitet

Ann Hellenius, Managing Director för Capgemini Invent i Sverige och Finland.
Ann Hellenius, Managing Director för Capgemini Invent i Sverige och Finland.

Ett av de viktigaste stegen som Europa kan ta för att nå sitt net-zero mål 2050 är snabb acceleration av rena teknologilösningar. I rapporten Fit for Net-Zero listas 55 tekniska initiativ som med ekonomisk skjuts kan generera kraftigt minskade utsläpp och ett hållbart näringsliv.

EU har som mål att bli klimatneutralt och nå nettonollutsläpp senast 2050. Hur detta ska gå till rent praktiskt kan nu ha blivit klarare, efter publiceringen av rapporten Fit for Net-Zero som tagits fram av Capgemini Invent på uppdrag av Breakthrough Energy och med hjälp från 100 ledande experter.

– Det som är unikt med Fit for Net-Zero är att den på ett konkret sätt kommer med förslag på hur olika branscher kan lösa sina klimatutmaningar. Vår rapport är väldigt specifik och inspirerar till handling, säger Ann Hellenius, Managing Director för Capgemini Invent i Sverige och Finland.

Konkreta lösningar på komplexa problem

Rapporten listar 55 tekniska initiativ, eller Tech Quests, som identifierats som avgörande för att nå klimatneutralitet senast 2050. Det handlar till exempel om produktion av cement och stål utan kol, eftermontering av förbättrade isolerings- och värmepumpar i byggnader och användning av alternativa bränslen för sjöfart.

Varje investerad krona inom dessa 55 initiativ beräknas ge nio tillbaka till 2050. Här finns potential att skapa 790 miljarder euro i bruttovärde till 2030 samt 12,7 miljoner hållbara jobb. Initiativen återfinns inom fem sektorer som i dagsläget står för merparten av näringslivets negativa klimatpåverkan – industri, transport, jordbruk och matproduktion, energi och byggindustri. 

– Investeringar inom dessa initiativ skulle kunna skapa större exportmöjligheter för företag och sätta svenskt näringsliv i en väldigt fördelaktig position, säger Kai Erspamer som är Innovation and Strategy Manager på Capgemini Invent och själv har arbetat med Fit for Net-Zero. 

Läs rapporten Fit for Net-Zero här. 

Erbjuder stöttning för att landa rätt i klimatomställningen

Capgemini Invent har länge haft hållbarhetsfrågor på agendan, och har anpassat sin erbjudandeportfölj för att fokusera på de tekniker som i rapporten föreslås som lösningar.

På så sätt kan man erbjuda konkret hjälp för företag som står inför de utmaningar som rapporten pekar på och vara en kraft som hjälper dem att nå sina hålbarhetsmål.

Ett exempel, av många, är samarbetet med Volvo Car Mobility. Där har Capgemini Invent gjort en studie för att undersöka hållbarhetseffekterna av bildelningstjänsten M. Volvo valde att kommunicera resultaten externt för att visa på potentialen med bildelning. Capgemini Invent har på uppdrag av regeringen även samlat in data kring svensk tågtrafik med syftet att öka attraktiviteten.

– De tekniska initiativen som presenteras i rapporten kommer bli svåra att nå utan att jobba datadrivet, och risken är då att man missar tekniksprånget som sker just nu. En viktig del i företagens överlevnad blir därför att samla in mätbara effekter av den egna verksamheten för att kunna driva hållbar förändring. Här kan vi hjälpa till, konstaterar Ann Hellenius.

Fakta om Capgemini Invent

Capgemini Invent är Capgeminis nya enhet för konsultering, digital innovation och transformation. Capgemini Invent kombinerar strategi, teknik, data och design för att lösa de mest komplexa utmaningarna inom näringslivet. 

 

Mer från Capgemini Invent

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Capgemini Invent och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?