ANNONS:
Till Di.se
TORSDAG 19 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Opinion Ledare

Ledare: Spelministern måste våga kasta tärningen

  • FÖRHALNINGSTAKTIK? Civilminister Ardalan Shekarabi backade från höstens löfte att utreda ett licenssystem och hävdade att det saknas pengar sedan alliansbudgeten gått igenom. Foto: Oskar Omne

Efter år av politisk stiltje har det börjat blåsa kring den svenska spelregleringen. Det startade när EU-kommissionen i oktober återigen hotade att dra Sverige inför EU-domstolen. Samma dag meddelade civilminister Ardalan Shekarabi att regeringen vill utreda införandet av ett licenssystemsom skulle ge Svenska Spel legal konkurrens på en rad områden.

Det var i linje med en omsvängning S gjorde redan i opposition. Den betydde att det finns en bred riksdagsmajoritet (alla utom SD och V) för en ”omreglering” av spelmarknaden, liknande den som Danmark och många andra länder gjort som svar på utmaningen från nätspelande och gränsöverskridande aktörer.

Som hjälp på traven kom i förra veckan också finansdepartementets expertgrupp ESO med en rapport som gav många goda argument för att Sverige bör följa omvärldens exempel.

Men då hade Ardalan Shekarabi redan gjort ett märkligt lappkast, och förklarat att regeringen inte har råd att utreda frågan sedan alliansens budget gått igenom.

Det skorrar falskt på många sätt. Om ESO-utredaren David Sundén har någorlunda rätt blir det rena vinstaffären för staten att i tid byta spår. Minskad utdelning från Svenska Spel skulle vägas upp av licensavgifter från i dag nästan nollskattande bolag med säte i Malta och Gibraltar. För att mildra övergången föreslår han också att Svenska Spel ska få ge sig in på den hetaste marknaden, nätkasino, redan innan konkurrenterna släpps in.

Å andra sidan finns miljarder goda skäl för Ardalan Shekarabis departementschef Magdalena Andersson att sitta still i båten. De 4,7 miljarder kronor som Svenska spel delar ut för 2014 är ännu viktigare i ljuset av att Vattenfall slopar utdelningen för andra året och kassakon LKAB nästan helt har sinat.

Och det är pengar som kan stoppas in lite varstans när utgifter ska betalas krona för krona. Det är en omhuldad myt att spelvinsterna oavkortat skulle gå till idrottsrörelsen, som får 1,7 miljarder av staten.

Om det är så Magdalena Andersson resonerar går hon i Anders Borgs fotspår. Han satte en ära i att trotsa partibeslut, parera EU-attacker och placera utredningsförslag i byrålådan för att behålla ett lönsamt status quo.

En utredning som däremot både tillsatts och väntas komma inom en månad är den som ska försöka upprätthålla reklamförbudet för ”illegala” spel – som dock säljs från bolag med licens i sina hemländer.

Den är ett direkt svar på att Expressen och Aftonbladet fick rätt mot Lotteriinspektionen i HD och klartecken att behålla en allt viktigare intäktskälla.

Vid måndagens Di-konferens om spelmarknaden ansåg hela vd-panelen (efter viss vånda även Svenska Spels Lennart Käll) att tiden är mogen för ett licenssystem. Och misstron mot Shekarabis omsvängning var uppenbar när de halvt på skämt (?) erbjöd sig att bekosta en utredning, om det nu är pengarna som är problemet.

Ytterligare förhalning och slirigt dubbelspel är inte bara oansvarigt gentemot en stor mängd aktörer som förtjänar raka besked. Det underblåser en redan gryende misstro mot politikernas förmåga att våga ta i svåra frågor.

Spelmissbruket är ett reellt samhällsproblem, men det måste kunna bekämpas på nya sätt, som också är godtagbara i Bryssel och Luxemburg. Klart är att legitimiteten för den gamla ordningen sedan länge är undergrävd.

Det speglas i att börsens spelbolag har blivit så rumsrena att AP-fonderna är storägare och ordföranden i statliga Svensk Exportkredit samtidigt kan sitta i styrelsen för Betsson. Spel om pengar är dessutom bara en del av den spel- och underhållningsindustri där inte minst svenska it-företag visat framfötterna.

Men framför allt beror det på glappet mellan Svenska Spels stolta ord om ansvar och återhållsamhet och den krassa verkligheten, när bolaget möter konkurrensen med massiv reklam, produktutveckling och egna spelhålor, vid namn Casino Cosmopol.

Tyck till