Annons

Börsen: Öppning kring nollstrecket

Stockholmsbörsen ser ut att öppna torsdagen kring nollstrecket. Onsdagskvällens eurogruppsmöte kunde inte fatta något beslut om hur man ska hantera det skuldtyngda Grekland, detta lär vara i fokus på fredagen.

USA-börserna stängde onsdagens handel kring nollan, starka bokslut och den politiska situationen i Grekland tävlade om uppmärksamheten.

Aktieindexen i Kina är lätt på plus och en stark siffra över maskinorderingången i Japan lyfter Nikkei-index till sin högsta nivå sedan december 2007.

Drygt 20 minuter före öppningen var Euro Stoxx 50-terminen 0,1 procent lägre, och IG:s förhandel indikerar en lugn öppning för OMXS30 vid den oförändrade nivån 1.592.

Ur morgonens nyhets- och rapportflöde:

* Kinnevik kan komma att påverkas av att Zalando släppt preliminära siffror för det fjärde kvartalet som var klart högre än tidigare.

* Bolidens vinst var klart högre än väntat, vinsten från smältverket var en tydlig bidragsgivare.

* Skanska nådde inte riktigt hela vägen fram med ett rörelseresultat på 2.312 miljoner kronor (SME 2.370), dock var orderingången på det positiva planet.

* Inte heller Peab lyckades nå analytikernas resultatestimat, 499 miljoner kronor blev rörelseresultatet (SME 553). Den viktiga orderingången var i linje med förhandstipsen.

* Haldex var lite av ett glädjeämne, vinsten var marginellt bättre än väntat och fordonsunderleverantören föreslår en utdelningshöjning på 50 procent. Ur rapporten framgår att marknadsläget inte ser lika positivt ut framåt som för 2014.

* Mekonomens rörelseresultat var något under förhandstipsen men bilservicekedjan såg en viss ökning under det fjärde kvartalet och bolaget tror att förbättringen kommer att hålla i sig.

* Thule, som börsnoterades i slutet av november och som handlas kring rekordkurs, gjorde en förlust på 100 miljoner kronor i det fjärde kvartalet (-52). Omsättningen var också låg och enligt bolaget berodde det på svag försäljning av snökedjor beroende på begränsat snöfall i Mellaneuropa.

* Net Entertainments vinst var som väntat men en glad överraskning var den föreslagna utdelningen klart högre än analytikernas förväntningar.

* Enea ökade sitt resultat efter skatt till 23,5 miljoner kronor (SME 19,4). Programvarubolagets bedömning är att vinsten per aktie kommer att förbättras jämfört med 2014.

* It-bolaget BTS ökade vinsten rejält, 20,7 miljoner kronor uppgick den till (12,5).

På torsdagen är det så dags för Riksbanken att ge besked om de väljer att plocka upp något okonventionellt ur verktygslådan eller om de för tillfället nöjer sig med att ha sänkt reporäntan till noll.

Dessutom kommer SCB med arbetslöshetsstatistik för januari och Bank of England med inflationsrapport. På eftermiddagens USA-agenda står detaljhandel i januari.

Innehåll från Journey AgencyAnnons

Digital marknadsföring är avgörande för företagets tillväxt

Den stora digitala omställningen som har skett under de senaste åren gör att företag i dag måste möta sina kunder på nätet för att säkra sin tillväxt. Genom rätt digital marknadsföring kan du på ett effektivt sätt nå både nya och befintliga kunder och säkra din framtida tillväxt.

– Precis som med traditionell marknadsföring kräver digital marknadsföring att du jobbar efter en långsiktig strategi som gör att du syns genom bruset. Gör du det rätt så är digital marknadsföring det absolut mest träffsäkra och kostnadseffektiva sättet att stärka företagets varumärke och öka din försäljning, säger Fredrik Viktorsson, CEO på Journey Agency.

Journey Agency hjälper sina kunder med allt inom digital marknadsföring. Företaget har bland annat hjälpt Moderna djurförsäkringar att öka sin trafik med mer än 500 procent och vann även Svenska SEO-priset inom kategorin Djur 2022. Journey Agency har även hjälpt Haglöfs, som ökat sin organiska intäkt med 117 procent under pågående samarbete. 

– Vi har byggt upp en bred kompetens inom digital marknadsföring för både B2B- och B2C-företag och kan hjälpa våra kunder med långsiktiga helhetslösningar. Genom att utnyttja synergieffekter mellan alla kanaler, maximerar vi effekten av all marknadsföring, berättar Fredrik Viktorsson. 

SEM, SEO och Webbanalys

Genom smart sökmotormarknadsföring, sökmotoroptimering och webbanalys skapas de bästa förutsättningarna att synas på nätet. 

– Genom att mäta och utvärdera kvalitativa och kvantitativa data kan du snabbt förstärka eller förändra dina insatser och nå ett bättre resultat. Analyserna är även mycket viktiga för oss som byrå, för att bättre förstå våra kunders alltmer komplexa verksamheter. Därför gör vi dem för alla kunder, oavsett vilka tjänster de köper, förklarar Fredrik Viktorsson.

Journey Agency blev under 2022 certifierad som ”Great Place To Work”, vilket är viktigt för byrån. De är dessutom nominerade till Årets Byrå 2023.

– Våra kunder kan känna sig trygga i att vi verkligen brinner för våra kunder och för våra medarbetare. Att skapa morgondagens inkluderande och hybrida arbetsplats är ett sätt för oss att säkra spetskompetens och ligga i framkant ut mot våra kunder även framöver, avslutar Fredrik Viktorsson. 

Om Journey Agency

Vi är en prisbelönt digital byrå med kontor i Stockholm och Oslo. Vi designar, kodar, kommunicerar och marknadsför fantastiska varumärken och företag till världen. Vi är kreativa, datadrivna och resultatinriktade – och vi hjälper dig att växa. Kontakta oss via se.journeyagency.com för mer information.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Journey Agency och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera