1515

Räntor och valutor: Rapport stärker tron på höjning<br />

Ränteuppgången fortsatte på fredagen, men gröptes ur efter att oljepriserna fallit i spåren av höjt produktionstak från Opec. Euro/dollar gick sidledes.

Efter torsdagens ECB-besked skiftade fokus mot den amerikanska jobbrapporten, en av de sista kontrollstationerna inför FOMC-mötet 15-16 december. Det blev ännu ett "grönt ljus" för räntehöjning.

Antalet sysselsatta ökade med 211.000 personer i november, mer än väntade 200.000, samtidigt som september och oktober reviderades upp med totalt 35.000. Arbetslösheten låg som väntat kvar på 5,0 procent, medan timlönerna steg 2,3 procent i årstakt, även det som väntat. Andelen av befolkningen som ingår i arbetskraften steg till 62,5 från 62,4 procent, mer än väntade 62,4 procent.

Bedömare ansåg att rapporten gör Fed än mer bekväma att höja räntan i december. Fed funds-terminerna indikerar en sannolikhet på 76 procent, upp från 74 procent före rapporten.

"Med Fed-chefen Yellens kommentarer denna vecka så ser vi det som nästan helt säkert att Fed kommer att höja räntan 16 december. Vi tror att Fed kommer att höja räntan med 100 punkter nästa år, lite mer än de 60-65 punkter som för närvarande prisas in av marknaden", skrev Nordea.

Snittet för sysselsättningsökningen under året är +210.000 i månaden och Nordea ser det som tillräckligt för att uppfylla Feds villkor om förbättring på arbetsmarknaden. Lönerna ökar med 2,8 procent i beräknad årstakt, vilket bör stärka Feds företroende för att inflationen ska röra sig tillbaka till 2 procent.

Medan arbetslösheten låg kvar på 5 procent, nära vad Fed-ledamöterna ser som jämviktsnivå, steg det bredare måttet U6 (som många inklusive Janet Yellen ser som en bättre indikator på lediga resurser) visserligen med 0,2 procentenheter till 9,9 procent. Arbetslösheten väntas dock sjunka vidare till 4,5 procent i slutet av 2016 och U6 gå ned till 9 procent, förenligt med full sysselsättning.

"Mot denna bakgrund och med Yellens kommentarer denna vecka att hon ser de inhemska villkoren som tillräckligt starka för att börja höja räntan, så tycks sannolikheten för en 'liftoff' om bara två veckor mycket hög", skrev Nordea.

Deutsche Bank konstaterade att när nu en decemberhöjning är så gott som klappad och klar så blir frågan mer om takten i höjningarna nästa år.

"Om arbetsmarknaden fortsätter att förbättras i den nuvarande takten - det nuvarande tremånaderssnittet är 218.000 - så kan marknaden tvingas prissätta räntehöjningar för 2016 som ligger närmare Feds medianprognos (1,375 procent)", skrev Deutsche Bank.

USA-räntorna steg 4-5 punkter efter jobbrapporten, men sjönk därefter tillbaka efter att Opec vid sitt möte i Wien beslutat att höja produktionstaket till 31,5 miljoner fat per dag från tidigare 30 miljoner fat per dag, vilket även fick oljepriserna att falla 4 procent under fredagen.

Den tvååriga statobligationen, som på torsdagen varit nära 1 procent för första gången sedan april 2010, sjönk 2 punkter till 0,93 procent medan tioåringen vid svensk stängning var upp 2 punkter till 2,29 procent, från torsdag sammat tid.

Euron på torsdagen stärkts med drygt 4 procent till 1:0980 som högst, gick mer sidledes på fredagen, med handel runt 1:0930 vid svensk stängning.

Tyska räntor inledde svagt ned men fortsatte därefter resan uppåt och steg 1-2 punkter. Tioåringen steg till 0,68 procent, och inkluderat torsdagen är det en sammanlagd uppgång på 22 punkter.

"Marknaden letar fortsatt efter en ny jämviktsnivå. Jag tror att Draghi har ett problem nu. Hittills har alla lovordat hans sätt att kommunicera. Nu är osäkerheten större att ECB kan ha tappat greppet om vad marknaden tänker och förväntar sig", sade Daniel Lenz på DZ Bank till Bloomberg News.

Finansmarknaderna reagerade kraftig på torsdagen på ett QE-besked som de upplevde som ett brutet "löfte".

JP Morgan ansåg att en tolkning är att Mario Draghi ville göra mer, men att han inte lyckades få med sig ECB-rådet. En annan tolkning är att han fick exakt vad han ville, men att hans mål var mycket mer modest än marknaden trodde.

Esther Reichelt på Commerzbank noterade att hela eurostoryn nu har ändrats. Nedåtriskerna har minskat betydligt eftersom ECB på torsdagen indikerade att de inte längre kommer att försvaga euron ytterligare.

"Den framtida banan bestäms till stor del av Feds policy. För ytterligare nedåtrörelse i euro/dollar så måste Fed överraska marknaderna vad gäller räntebanan 2016", sade hon.

Den svenska industriproduktionen sjönk 1,1 procent i oktober jämfört med september, väntat var -0,8 procent. I årstakt steg produktionen 4,0 procent, ned från 6,5 procent i september. Orderingången sjönk 19,2 procent i oktober, en rekyl på starkt utfall (flygplan) i september.

Svenska räntor stiger i linje med tyska. Kronan har sammantaget stärkts ytterligare 7 öre till 8:48 mot dollarn men tappat 1 öre mer till 9:28 mot euron.

Swedbank noterade, liksom flera andra bedömare, att ECB:s besked på torsdagen var positivt för Riksbanken då det minskar trycket på kronan och därmed pressen på att ytterligare lätta på penningpolitiken. Konjunkturförstärkningen är också ett argument att avvakta, och inflationen utvecklas i linje med Riksbankens prognoser. Kronan utgör ändå alltjämt en joker.

"Vid en sammanvägd bedömning kvarstår vår syn att Riksbankens kommer att lämna penningpolitiken oförändrad den 15 december", skrev Swedbank i ett marknadsbrev.

Danske Bank ändrade efter ECB-beskedet sin prognos och tror nu att Riksbanken ligger still i december och agerar först i april nästa år, då de sänker med 10 punkter till -0,45 procent. Skälet är att de väntar sig en betydande avvikelse från Riksbankens KPIF-inflationsbana först i mars.


Innehåll från KIAAnnons

Så tjänar du på en eldriven tjänstebil

Miljön är det främsta skälet till att välja en eldriven tjänstebil, men det handlar också om ekonomi – både för företaget och föraren.

Dessutom behöver bilen ha de rätta egenskaperna vad gäller praktiska lösningar, komfort, säkerhet och prestanda.

Sist men inte minst: Den ska vara rolig att köra.

Kia EV6 – den nya generationens elbil

Utvecklingen har gått fort och nu finns helt eldrivna bilmodeller som lever upp till högt ställda förväntningar från tjänstebilsförarna. Förutom miljövinsterna, att släppa ut mindre koldioxid under körning, handlar det även om ekonomin, förmånsvärdet för en tjänstebil utgår numera till stor del från bilens utsläpp av koldioxid. Att ladda en elbil är dessutom generellt sett billigare än att tanka bensin eller diesel, såväl vid hemmaladdning för den dagliga körningen som snabbladdning på långresan.

Ett exempel på en ny modell som flyttar fram positionerna och tar död på myten om långsamladdande elbilar och räckviddsångest är Kia EV6 som nu lanseras i Sverige. Den är byggd på en helt ny plattform som utvecklats enbart för eldrift, som innebär lång räckvidd och möjlighet till ultrasnabb laddning.

Den nya plattformen innebär bland annat att axelavståndet är 2 900 mm vilket gör att innerutrymmena är jämförbara med en rymlig mellanklass-suv. Benutrymmet i baksätet är hela 99 centimeter – rena limousinen alltså.

Instrumenteringen består av två, högupplösta och välvda panoramaskärmar på 12,3 tum vardera. EV6 kan även utrustas med en head-up display, som projiceras i vindrutan med augmented reality för såväl varningsmeddelanden som anvisningar från navigationssystemet.

Ultrasnabb laddning och kraftfullt batteri

Med Highway Driving Assist 2.0 får föraren hjälp både att hålla avstånd till framförvarande fordon och att hålla den egna bilen centrerad i körfilen, samt kan även assistera vid körfältsbyten.

Ett kraftfullt batteri på 77,4 kilowattimmar borgar för lång räckvidd. Kia EV6 kan köras upp till 528 kilometer på en laddning. 800-voltstekniken medger att laddningen kan ske snabbt, med upp till 239 kilowatt.

Det gör att stoppen vid exempelvis långresor kan hållas korta. Om batteriets laddning sjunkit till 10 procent kan det som kortast ta endast 18 minuter att ladda upp till 80 procent. Perfekt för en vilopaus, och då kommer möjligheten att fälla framstolarna till nästan horisontellt läge till pass.

Två- och fyrhjulsdrift

Om man bara behöver toppa batteriet går det att få 100 kilometers räckvidd på 4,5 minuter. Men det mest väsentliga är givetvis att vardagsladdningen sker smidigt. Därför är EV6 även konstruerad för effektiv laddning vid bostaden, då bilen använder 400-voltsteknik. Med en laddbox (3-fas) på 11 kilowatt tar det mellan 5 och 7 timmar att ladda från 10 till 100 procent.

Kia EV6 finns både med två- och fyrhjulsdrift samt med olika motoreffekter (228, 325 eller 585 hästkrafter).

I sitt mest sportiga utförande – GT – har EV6, som lanseras i slutet av 2022, fartresurser som tidigare var förbehållna rena superbilar: 0–100 km/h på 3,5 sekunder och en toppfart på 260 km/h.

Mobil powerbank

Tack vare den kraftfulla drivlinan kan alla versioner av EV6 dra släp på upp till 1 600 kg.

Kia EV6 kan dessutom användas som en mobil powerbank, kallad vehicle-to-load-funktion (V2L).

Batteriet kan användas för att ladda en elcykel, en eldriven fritidspryl eller till och med en annan elbil.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?