1515

Följer efter Europa neråt<br />

Stockholmsbörsen hade strax efter lunch hämtat upp delar av nedgångarna från de inledande handelstimmarna, men noterades alltjämt på minus. Årets kursrusare Fingerprint gick mot strömmen med en drygt 10-procentig uppgång, och ser därmed ut att avsluta börsåret i samma positiva anda som omgärdat aktien under de senaste 12 månaderna.

Storbolagsindexet OMXS30 noterades vid klockan 13.30 ned 0,3 procent 1.448, vilket innebär ett årsfacit på minus 1,2 procent så här långt. Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick till 4,3 miljarder kronor, kring 20 procent under genomsnittsvolymen för den senaste månaden.

Även på Europabörserna var indexutvecklingen negativ. Regionens storbolagsindex Euro Stoxx 50 sjönk 0,6, medan FTSE i London, CAC 40 i Paris, och tyska DAX sjönk mellan 0,2 och 1,0 procent.

En viktig faktor i marknaden har på den senaste tiden varit det volatila oljepriset. Efter stark utveckling på tisdagen vände priserna brant ned igen sent på tisdagskvällen, efter att statistik från American Petroleum Institute indikerat att råoljelagren i USA stigit under föregående vecka. Tendensen fortsatte under onsdagen, med nedgångar för WTI och Brent på 2,7 respektive 2,2 procent.

Lundin Petroleum positionerade sig mot botten av OMXS30:s indexlista, med en nedgång på 1,4 procent. Bolaget meddelade under morgonen att det borrat torrt i en brunn i Barents Hav.

Bland Stockholmsbörsens mindre oljebolag hade Africa Oil och Tethys Oil båda backat med runt 1 procent.

Störst förlorare för dagen inom storbolagsindexet var dock MTG, som kommer att förlora sin plats i OMXS30 när handeln i Stockholm inleds nästa måndag. Aktien tappade 1,9 procent.

In i indexet kommer samtidigt årets snackisaktie Fingerprint Cards, som rörde sig kraftigt motströms under onsdagen. Aktien, som i sedvanlig ordning var dagens mest omsatta, stärktes 12 procent till kursnivån 586 kronor, och har därmed stigit 1.581 procent under året som helhet. Största nettoköpare under första halvan av dagen var Citigroup, medan Avanza var största nettosäljare.

En annan aktie som steg var Balder, stärkt av att Carnegie återupptagit bevakning av fastighetsbolaget med en köprekommendation och uppskruvad riktkurs till 275 kronor (225). Aktien stärktes 4,6 procent, till kursen 209 kronor.

Cybaero backade 1,8 procent, efter att på morgonen ha meddelat att leveransen av tre obemannade helikoptersystem till den kinesiska tullen senareläggs till i början av 2016. Leveransen skulle ha skett i slutet av 2015. Cybaeros vd Mikael Hult sade i en kommentar till Nyhetsbyrån Direkt att det nu, åtminstone, råder större förutsägbarhet nu kring leveransen av tre obemannade helikoptersystem till den kinesiska tullen än tidigare.

Även Anoto senarelägger sina leveranser enligt det stora kontrakt i Japan som meddelades i augusti och beräknar nu leverans tredje veckan i februari. Anotos förväntade intäkter under fjärde kvartalet 2015, exklusive 37-miljoner-leveransen, kommer att uppgå till omkring 46 miljoner kronor.

Anoto handlades ned 2,2 procent på beskedet.


Innehåll från KIAAnnons

Laddbara bilar – så kan fler tjäna på att välja rätt modell

Minskad klimatpåverkan.

Dessutom kan du köra utan varken buller eller onödigt höga bränslekostnader.

I takt med att nya modeller lanseras blir fördelarna med att välja en laddbar bil allt tydligare.

Så ska Kia lyckas ställa om till laddbara bilar till 2024 

Det första som slår en när man kör på el är vilken tyst och behaglig upplevelse det är.

Det andra är känslan av att slippa betala räkningarna för bensin eller diesel, att köra på eldrift ger en rejäl besparing i drivmedelskostnad jämfört med fossila bränslen.

Men hur trevliga dessa fördelar än är hamnar de i skuggan av den största och viktigaste vinsten med laddbara bilar: en minskad klimatpåverkan.

Låga CO2-utsläpp

Kia har målmedvetet utvecklat laddbara bilar av olika slag under en lång rad år.

Resultatet är slående: Det genomsnittliga utsläppet av koldioxid i Kias modellprogram är 46 gram per kilometer. Snitt för alla biltillverkare på den svenska marknaden är 92 gram (under perioden januari–oktober 2021).

För Kia har ambitionen länge varit att så många som möjligt ska få tillgång till laddbara alternativ. Bilarna utvecklas för många – inte bara några få. Denna filosofi ligger till grund för elektrifieringen av modellprogrammet, men finns också med i tankarna kring hur varje enskild bil utrustas med funktioner som underlättar, underhåller och skyddar.

Snabb laddning

Kia har ett brett utbud av både rena elbilar och laddhybrider. Lanseringen av Kia EV6, som baseras på en unik elbilsplattform (E-GMP) med 800-voltsteknik, är startskottet för en helt ny generation elbilar.

Vid en snabbladdare (250 kW) kan EV6 laddas från 10 till 80 procent på 18 minuter, och 100 kilometers räckvidd tar 4,5 minuter att ladda. För att laddningen ska vara smidig i alla avseenden ger Kia Charge tillgång till laddnätverket Ionity, som byggs ut i snabb takt över hela Europa.

I E-GMP-plattformen finns ett batteripaket integrerat i golvet, vilket ger väl tilltagna innerutrymmen och en låg tyngdpunkt som bidrar till trygga vägegenskaper.

Pendling med lägre utsläpp

Ett annat alternativ är att välja någon av Kias laddhybrider. Exempelvis den sjusitsiga, fyrhjulsdrivna SUV:en Kia Sorento Plug-In Hybrid, som har en räckvidd på el upp till 57 kilometer. Det gör att daglig pendling till och från arbetet kan ske på eldrift. Vid längre resor övergår bilen till effektiv hybriddrift.

Redan i dag är 77 procent av alla bilar som Kia säljer i Sverige laddbara. Det är en viktig del i förklaringen att Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet av de bästsäljande bilmärkena i Sverige, men målet är högre än så. År 2024 ska 100 procent av försäljningen på den svenska marknaden bestå av laddbara bilar.

Kia har dessutom förbundit sig att företagets hela globala kedja ska vara koldioxidneutral senast 2045, och ett delmål är att hela modellutbudet i Europa ska vara helelektriskt 2035.

Bjuder på hemladdning

I Sverige finns god tillgång till grön elektricitet. Kia har inlett samarbete med Boo Energi, som enbart levererar el från förnyelsebara energikällor som sol, vind, vatten och biobränsle.

Konkret går det till så att Kia bjuder på hemladdning för en körsträcka på upp till 4 200 mil, under tre år, när köparen tecknar ett elavtal med Boo Energi.

Från den första överraskningen när man hamnar bakom ratten i en laddbar bil – den omedelbara kraften, komforten och ljudnivån – till en vardag som blir både billigare, roligare och med mindre klimatpåverkan.

Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?