Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 344 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
Ta del av villkoren
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev
Betala som
Betalsätt
Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Dagens industri är en del av Bonnier News.
Ange ditt företags namn eller organisationsnummer för att hämta adressuppgifter. Hittar du inte ditt företag i sökresultatet? Vänligen ange uppgifterna manuellt.
Innehåll från MastercardAnnons
Var femte svensk över 70 har aldrig handlat på nätet – så ska klyftan minskas
Sverige är ett av världens mest uppkopplade länder. Men det finns grupper som inte fullt ut tar del av den digitala vardagsekonomin. På Mastercard arbetar man i tätt samarbete med andra aktörer för att främja den digitala inkluderingen när det gäller betalningar.
– När vi hjälper äldre svenskar att komma igång med digitala betalningar bidrar vi till ett mer jämlikt och demokratiskt samhälle, och medverkar till ett mer dynamiskt näringsliv, säger Jessica Ståhlbom, nordisk marknads- och kommunikationschef på Mastercard.
För de flesta svenskar är det numera en självklarhet att betala sina räkningar via en internetbank, att kunna skicka pengar via mobilen till en kompis efter ett restaurangbesök eller att använda betalkort när man shoppar på nätet.
Även de äldre generationerna har omfamnat digitaliseringen. De flesta svenskar som är över 70 år använder digitala tjänster i sin vardag och så många som hälften sköter alla sina betalningar med hjälp av datorn eller mobilen, visar en undersökning genomförd på uppdrag av Mastercard.
Men trots framstegen finns det utmaningar att ta itu med. Enligt samma undersökning har var femte svensk över 70 år aldrig handlat på nätet. Och drygt fyra av tio i samma åldersgrupp är rädda för att göra fel när de betalat digitalt.
– Utvecklingen har gått så otroligt snabbt att vissa har halkat efter. Många har också hört om bedrägerier och känner sig därför otrygga med digitala betalningstjänster. Det här skapar en klyfta och ett utanförskap som många upplever kan vara svårt att ta sig ur, säger Jessica Ståhlbom.
Hon ser möjligheten att kunna betala som en grundläggande förutsättning för ett jämlikt samhälle. Som ett led i arbetet för att minska klyftorna och att öka den digitala inkluderingen bland äldre bildade Mastercard för några år sedan initiativet Betalningshjälpen tillsammans med SPF Seniorerna och några av Sveriges största banker.
– Vi bidrar genom att erbjuda information och utbildning så att alla åldersgrupper ska kunna känna sig säkrare i den digitala världen.
Jessica Ståhlbom, nordisk marknads- och kommunikationschef på Mastercard.
I dag är Betalningshjälpen en etablerad digital kunskapsplattform med konkreta verktyg och guider som hjälper och inspirerar äldre personer att sköta sin vardagsekonomi digitalt. Man kan till exempel lära sig att använda vanliga betaltjänster, internet- och mobilbanker, betala räkningar, handla varor, överföra pengar och att legitimera sig digitalt.
– Vi får väldigt fin respons och ser hur Betalningshjälpen har varit och är en stor hjälp och trygghet för många. Den fyller en viktig funktion. Fördelarna med den digitala vardagsekonomin är så många – inte minst för den som är begränsad i sin rörlighet. Alla transaktioner är också spårbara vilket faktiskt ger en ökad säkerhet, säger Jessica Stålhbom.
Hon konstaterar att ett digitalt utanförskap inte bara innebär svårigheter för individen, som isoleras eller begränsas i sina möjligheter. När en grupp hamnar utanför påverkar det också företag och samhället i stort.
– När vi hjälper äldre svenskar att komma igång med digitala betalningar bidrar vi till ett mer jämlikt och demokratiskt samhälle, och medverkar till ett mer dynamiskt näringsliv, säger hon.
Betalningshjälpens arbete fortsätter och Jessica Ståhlbom berättar att man sedan starten 2019 har inlett flera samarbeten som gör att man kan nå ut bredare.
– För att få ännu större genomslag vill vi gärna samarbeta med ännu fler företag och organisationer som har samma agenda som vi. Vi har identifierat den här samhällsutmaningen och hittat en plattform för att nå ut, och nu välkomnar alla som vill vara med. Ju fler vi är som kan jobba tillsammans, desto mer effektfullt blir arbetet.
Hon lyfter fram Betalningshjälpen som ett svenskt exempel på Mastercards globala och breda arbete för att ge fler människor världen över möjlighet att ta del av den digitala ekonomin.
– Vi har redan uppnått vårt första mål att en halv miljard människor världen över ska få tillgång till den globala ekonomin. Nu är målet att 1 miljard människor ska inkluderas fram till år 2025, säger Jessica Ståhlbom och fortsätter:
– Som ett stort internationellt bolag inom digitala betalningslösningar ser vi det som vårt ansvar att inkludera grupper som riskerar ett digitalt utanförskap. Med Betalningshjälpen har vi kunnat bidra till det och kunnat minska klyftan mellan generationerna.