1515

Räntor och valutor: Oljelyft drog upp räntor

Oljan steg rejält på tisdagen, vilket drog upp börser världen över och fick statspappersräntor att stiga. På valutamarknaden stärktes dollarn mot euron och den svenska kronan fortsatte sin nyårsspurt, till en ny årshögsta notering enligt KIX-index.

Europaräntorna sjönk tillbaka i den långa änden efter svensk stängning på måndagskvällen, för att sedan dras upp igen av stigande börser och oljepris på tisdagen. Från måndagen steg den tyska tioåriga statsobligationsräntan 4 punkter till 0,64 procent. Svenska räntor hängde inte med upp utan tioårsräntan sjönk 1 punkt till 1,05 procent.

Efter att ha varit nere i 11-årslägsta nivåer tidigare i december steg oljepriset ordentligt på tisdag eftermiddag och handlades åter över 37 dollar per fat.

"Finansmarknaderna har haft en tendens i år att bara fokusera på en sak i taget, och för tillfället är det oljan. Det har kommit mycket nervositet från den fortsatta nedgången i oljepriset", sade Teis Khutsen, investeringschef vid Saxo Bank, till Bloombeg News.

Den svenska kronan fortsatte att gå starkt, även om den tappade lite mark mot dollarn under eftermiddagen. Mot euron nådde kronan den starkaste nivån sedan i mars på 9:16, 3 öre starkare än på måndagen. Mot dollarn var kronan i stort sett oförändrad till 8:37.

Det handelsviktade KIX-index sjönk till 108,49 vid tisdagens fixing, vilket innebär en ny toppnotering för kronan i år (ju lägre KIX desto starkare krona). Det är också klart starkare Riksbankens prognos för ett par veckor sedan att KIX skulle uppgå till 110,30 under det första kvartalet 2016.

"Varför kronan stärks just här och nu har mycket att göra med att marknaden omvärderar synen på Riksbanken. Vi har en hög tillväxt, inflationen på väg upp och dessutom migrationen", sade Martin Enlund, chefsstrateg vid Nordea, till Nyhetsbyrån Direkt.

Även om KIX-index nu är klart lägre än vad Riksbanken räknar tror han att det krävs ytterligare kronstyrka innan Riksbanken kan tänkas agera.

"Handelsviktat är kronan starkare än vad Riksbanken tänkt i dagsläget, men inte på ett sätt som gör att de omedelbart blir påtagligt oroliga och därmed får marknaden att börja tro på en mellanmötessänkning. Kronan måste nog gå 1 procent till innan marknaden drar i stoppen på grund av Riksbanksrädsla", sade han.

Som brukligt vid årsskiften kommer analyser som pekar ut kronan som den av de valutor som bör gå bäst kommande år. Tyska Die Welt gjorde en sådan sammanställning och noterade bland annat att UBS räknar med att kronan kan komma att stärkas till 7:80 mot euron i slutet av 2016. Så starkt har kronan aldrig handlats mot euron.

På en mellandagstunn dag bjöd SCB på statistik som visade på en fortsatt accelererande hushållsutlåning och ett oväntat underskott i handelsbalansen i november.

Handeln med varor visade ett underskott på 5,2 miljarder kronor, klart svagare än det överskott på 1,1 miljarder kronor som analytikerna i SME Direkts enkät hade räknat med. Bakom underskottet låg en kraftig ökning av importen, +10 procent i årstakt, medan exporten steg 5 procent.

Swedbanks seniorekonom Åke Gustavsson skrev i ett marknadsbrev att den ökningen av importen är ett tecken på en robust inhemsk efterfrågan.

Utlåningstillväxten till hushållen växlade upp till 7,3 procent i årstakt i november från 7,2 procent i oktober, lite under väntade 7,4 procent i SME Direkts enkät. Det som framför allt drar upp låneökningen är bolån, som ökade 8,2 procent i årstakt.

Tillväxttakten för lån till icke-finansiella företag steg likaså, till 4,2 procent från 3,3 procent. Även här är den starka bostadsmarknaden en viktig pusselbit. Lån med säkerhet i flerbostadshus står för den största andelen av de icke-finansiella företagens lån. Bostadsrättsföreningar räknas som icke-finansiella företag.

USA-räntorna steg på tisdagen, med tioårsräntan 4 punkter upp till 2,27 procent. Tvåårsräntan steg samtidigt 6 punkter till 1,08 procent, den högsta nivån sedan april 2010. Det högre oljepriset och de stigande börserna pekades ut som förklaringar till uppgången i den tunna mellandagshandeln.

De amerikanska hushållens konfidensindikator steg mer än väntat, till 96,5 i december från 92,6 i november.

Enligt S&P/Case-Shillers index steg huspriserna i USA med 5,54 procent i årstakt i november, en lit uppväxling från föregående månad.

Dollarn stärktes till 1:094 mot euron från 1:098 på måndagen. Mot yenen visade dollarn ganska små rörelser.

Råvaruvalutor som den norska kronan, Australiendollarn och den nya zeeländska dollarn gick starkt.


Innehåll från TransportföretagenAnnons

En hållbar transportsektor som investerar behöver grönt underhåll

När Transportföretagen pratar om hållbarhet och den framtida klimatsmarta transportnäringen får de ofta frågan om hur elektrifiering, automatisering och moderna transportfordon kommer att revolutionera branschen. De kan med stolthet säga att transportnäringen bidrar med en rad stora investeringar som kommer att leda till lägre utsläpp och fler klimatsmarta resor. Tyvärr håller det offentligas investeringar på det svenska vägnätet inte samma höga takt. Här måste man gemensamt hjälpas åt. 

Vi förstår att det inte är lika hett att prata om infrastrukturen på våra vägar, men sanningen är att vägnätet måste hålla en hög klass för att det övriga transportnätet ska fungera klimatsmart. Om inte vägnätet är hållbart kommer det att påverka hur mycket som investeras i smarta transportlösningar från dörr till dörr. Ska resenärer, varor och tjänster kunna transporteras och utföras måste varje pusselbit hänga ihop, idag ser vi att vissa pusselbitar är i mycket dåligt skick. Under många år har pengarna som går till vägunderhåll inte räckt till för att täcka behoven. Därför har vi en underhållsskuld. Risken finns att många lågtrafikerade vägar kommer att vara i sämre skick om tio år än vad de är idag. 

Mer än var tionde statlig väg är i mycket dåligt skick. Det visar en analys från Transportföretagen som låtit ta fram en rapport över det svenska vägnätet. 12,7 procent av landets statliga vägar är i mycket dåligt skick.

– Sveriges vägnät knakar i fogarna och vi måste kraftigt öka resurserna till vägunderhållet. Sverige är ett till ytan stort land som hålls samman av ett omfattande transportnätverk. En väl underhållen väginfrastruktur är viktig för att hela Sverige ska leva, för framkomlighet, tillgänglighet och för trafiksäkerheten, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Transportföretagen har låtit beräkna både dagens underhållsskuld och hur underhållsskulden beräknas växa till år 2030 om inte ytterligare medel tillförs vägnätet. I analysen definieras underhållsskulden som kostnaden för att åtgärda de vägar som är i mycket dåligt skick. Dagens underhållsskuld är 19,7 miljarder kronor. Om inte ökade resurser tilldelas vägunderhållet beräknas skulden växa till närmare 42 miljarder kronor 2030. 

Det svenska vägnätet består bland annat av 98 500 kilometer statlig väg som är uppbyggt sedan generationer tillbaka. Sverige växer och allt fler ska samsas om vårt gemensamma vägnät. 9 av 10 transporter sker på väg. En utvecklad och förbättrad väginfrastruktur står inte i kontrast med Sveriges möjligheter att nå klimatmålen. Även i en framtid där trafiken är tyst och utsläppsfri behövs det ett väl fungerande vägnät som knyter samman Sverige. 

– Med detta i åtanke, hjälp oss att slå ett slag för en klimatsmart transportnäring och ett vägnät som binder oss alla samman, för det är två sidor av samma mynt. 

Vill du veta mer om vår rapport eller vår kampanj för att ”Fixa vägen”? Läs mer här, begrunda och delta i dialogen: fixavagen.nu

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Transportföretagen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?