Annons

Folkomröstning om Airbnb

San Francisco-borna gick på onsdagen till val för att avgöra framtiden för Airbnb och andra uthyrningstjänster i staden.
San Francisco.
San Francisco.Foto:Colourbox

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Artificial SolutionsAnnons

”Vår affär handlar inte om att samla in data som vi sedan delar med tredje part”

Samtidigt som AI effektiviserar och förenklar våra liv, har det uppstått en del etiska utmaningar med den nya tekniken och hantering av data. Till skillnad mot många av sina konkurrenter har det svenska AI-bolaget Artificial Solutions valt att ta en stark ståndpunkt i frågan redan från starten. 

– Vi varken behåller eller delar den data som vår plattform samlar in, säger bolagets COO Peter Roost. 

Lär dig mer om konversationell AI här 

I Netflix-dokumentären ”The social dilemma” berättar en av skaparna av Facebooks ”gilla”-knapp att dess ursprungliga syfte endast var att få människor att må bättre. Spolar vi fram till i dag står ett ”like” för så mycket mer. Genom att visa ett företag vad vi gillar, ger vi dem också inblick i vilka vi är – och den datan kan i sin tur användas för bland annat kommersiella syften. 

Peter Roost, Chief Operating Officer på Artificial Solutions som är världsledande inom konversationell AI, förklarar att deras etiska ståndpunkt när det kommer till hantering av data skiljer dem från deras konkurrenter.

– Många av de stora tech-bolagen utvecklar teknik inom vårt segment, men till skillnad från dem handlar inte vår affär om att samla in data som vi sedan delar med tredje part. Den data som våra kunder och partners lägger in i vår patenterade plattform Teneo är deras egen och vi har ingenting med den att göra. 

Arbetar med simulerad data

Teneo, som används av flera av världens största företag, bygger på så kallad konversationell AI – en artificiell intelligens som låter människor och teknik samtala på ett naturligt och intuitivt sätt. Artificial Solutions policy gällande sina kunders och partners data har varit densamma sedan bolaget grundades 2001. 

– En del av vår positionering är att vi är ganska nöjda om våra kunder väljer att ta hand om och administrera sin egen data. En fördel med Teneo är att vi inte behöver se kundernas data för att bygga nya applikationer till dem, utan vi arbetar istället med simulerad data, säger  Peter Roost och fortsätter:

– Som ett exempel har vi under många år haft två italienska banker som kunder, vars system vi inte har någon som helst tillgång till. Om en ny version av Teneo kommer ut, levererar vi den till dem via en luftsluss – det är så pass avskilda från oss de vill vara. 

Tror inte på självreglering

För några år sedan var det här med ägande av data inte alls ett lika hett ämne. Men Peter Roost berättar att det i dag kommer upp varje gång de träffar en potentiell kund. Något som till stor del har att göra med den nya dataskyddsförordningen (GDPR) som introducerades 2018.

– För oss handlade GDPR mest om att formalisera vad vi redan gjort under alla år. Enligt oss är datahantering ett högst relevant ämne som blir allt viktigare. Det enda sättet att hantera de etiska utmaningar som uppstår vid användandet av data är mer reglering. Jag tror dock inte på att låta stora kommersiella bolag självreglera när det kommer till AI, eftersom deras främsta syfte alltid är att generera pengar till aktieägarna. 

Ladda ner den perfekta guiden till chatbottar 2020 

Fakta: Artificial Solutions och Teneo 

Artificial Solutions är den ledande specialisten inom Conversational AI som är en form av artificiell intelligens som låter människor samtala med applikationer, webbplatser och uppkopplade teknikenheter med ett vardagligt och naturligt språk.

Bolagets patenterade AI-plattform Teneo låter företag på kort tid bygga sofistikerade applikationer för flera olika plattformar och kanaler. I dag används Teneo dagligen av miljontals människor på 35 språk över hela världen genom bland annat virtuella assistenter, chattbottar och talbaserade konversationsgränssnitt för uppkopplade teknikenheter.

Grundat: 2001 i Stockholm

Huvudkontor: Stockholm. Artificial Solutions har även kontor över Europa, i USA och i Asien och Sydamerika.

Marknadsplats: Listat på Nasdaq First North.

Kunder: Flera Fortune 500-företag använder Teneo och på kundlistan finns bland annat biltillverkare, banker, reseplattformar och energi-, underhållnings- och telekombolag.

Antal anställda: Drygt 100

Mer från Artificial Solutions

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Artificial Solutions och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?