Därför har det aldrig varit billigare att bo i Stockholm

Strunta i prisrallyt på Stockholms bostadsmarknad. Det är rekordbilligt att bo i huvudstaden tack vare de låga räntorna, enligt experterna.
Foto:Colourbox

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från HPE SverigeAnnons

Snabbare digitalisering ställer krav på IT-infrastrukturen

Trots att det senaste året har sett en explosiv utveckling inom digitaliseringslösningar och transformationsarbete, kommer digitaliseringen aldrig igen att gå så långsamt som den gör  just nu. Det kommer alltså att krävas stor flexibilitet och snabbrörlighet för att hänga med i den framtida utvecklingen som bara kommer gå snabbare och snabbare. 

– Förmågan att agera snabbt på förändringar kommer att vara viktigare än någonsin, men detta kräver ett nytt sätt att tänka, inte bara när det gäller tekniken i sig, säger Stephan Andersson, Sverigechef för hybrid IT på HPE.

I grunden kräver all form av digitalisering, oavsett om det gäller smarta tv-apparater, bilar eller stora datacenter, tre huvudsakliga komponenter: beräkningskraft, en fysisk plats att lagra datan och ett sätt att flytta den. I praktiken innebär det servrar, lagringsutrustning och nätverk. 

– Allt färre vill investera i att äga sin infrastruktur, utan föredrar att konsumera såväl servrar som lagring och nätverk – digitalisering as-a-service, konstaterar Stephan Andersson.

Lanserar ny servergeneration

As-a-service-trenden har snabbt blivit populär inom det digitala transformeringsarbetet, inte minst eftersom den kraftigt ökar företags flexibilitet och därtill ger möjlighet att både skala upp och ner, och anpassa över tid. Förmågan att kravställa sina digitala tjänster och ständigt hålla sig à jour med teknikens framsteg med bara en enkel månadskostnad lockar allt fler, i synnerhet eftersom allt fler inser att de behöver vara mer digitaliserade genom hela kedjan, hela vägen ut till kund. 

– Ökade digitaliseringsbehov ställer höga krav på den underliggande infrastrukturen. Därför ska HPE nu i dagarna lansera en ny servergeneration baserad på ny processorkraft från Intel, som är både snabbare, säkrare och bättre. Därmed kan företag göra mer för mindre och ägna sin tid åt att ställa nya frågor istället för att vänta på svar. Resultatet blir ökad kostnadseffektivitet, högre intäkter, snabbare time-to-market och bättre kundservice.

Förändring av processer och beteenden

Då HPE står för hela 40 procent av den svenska servermarknaden och därmed är den största leverantören av IT-infrastrukturlösningar i hela Sverige innebär detta en betydande uppväxling för många verksamheter. Stephan betonar dock att det inte enbart är tekniken som spelar roll för de företag som vill driva sin transformering framåt; ett tydligt förändringsfokus inom både processer och beteenden är minst lika viktigt. 

– Är ny teknik eller nya system inte förankrade i verksamheten är risken att de fallerar. Det gäller därför att hålla ögonen på bollen om man väljer att göra den här typen av investeringar och tänka på konkreta följder: kommer det att effektivisera de interna processerna, och än viktigare – kommer det att medföra en förbättring för slutkunderna?

Förankra genom hela leveranskedjan

Här menar Stephan att det finns enkla grepp att ta till för att bättre förankra nya IT-satsningar. Ett första steg är att lyfta blicken till användarna och deras behov. En annan åtgärd, som blir allt vanligare, är att etablera styrgrupper – som också inkluderar slutkunder.

– Detta skulle emellertid fler behöva göra. Till syvende och sist handlar det om att utforma ett upplägg där tekniken nyttiggörs och användarna är nöjda, samtidigt som man lägger en stabil grund och förbereder för eventuella hinder i framtiden. Vi fick kämpa hårt när Covid-19 slog till och vi vet inte hur morgondagen ser ut; därför blir flexibiliteten hos as-a-service-leverantörer med den senaste tekniken, även levererad som tjänst, en allt större affärsfördel, avslutar Stephan. 

HPE driver nästa våg av digital transformation

Vill du veta mer? Då ska du anmäla dig till Compute day! 

Mer från HPE Sverige

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med HPE Sverige och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?