1515

Råvaror: Oljepriset fortsätter stiga<br />

Priserna på såväl metaller som råolja fortsatte upp på onsdagsförmiddagen och nådde i flera fall de högsta nivåerna på två veckor.

Bland basmetallerna steg kopparterminen 1,4 procent till 5.257 dollar per ton, sedan statistik visat att lagernivåerna minskade för åttonde dagen i följd. Priserna på zink och nickel, som fallit mer än koppar tidigare under året, steg drygt 2,5 procent.

Morgan Stanley argumenterar i en färsk analys för att vinden kan ha vänt för gruvsektorn, med högre metallpriser och bolagsvärderingar framöver.

Även råoljan fortsatte alltså upp efter tisdagseftermiddagens plötsliga prisrally. Uppgången tog fart sedan det amerikanska energidepartementet höjt sin prognos för den globala efterfrågan på olja för både 2015 och 2016. Därtill har American Petroleum Institute rapporterat om krympande oljelager i Cushing.

Officiella veckodata över oljelagren väntas på eftermiddagen, klockan 16.30.

Brentoljan handlades vid 14-tiden i första termin till 52,89 dollar, upp nästan 2 procent för dagen. En uppgång i samma storlek noterades för WTI-kontraktet.

På börserna följde både gruv- och oljebolag med råvarorna uppåt. I London steg en rad bolag i storleksordningen 5-10 procent.

Noteringar kl 13.50
Råolja (pris/fat): 
31-dec
WTI, första termin  +0,79 USD 49,32  1,63% -16,11%
Brent, första termin  +0,97 USD 52,89  1,85% -18,38%




Basmetaller LME (pris/ton, tremånaderstermin)
Koppar  +72 USD 5.257  1,39% -16,56%
Zink  +42 USD 1.699  2,50% -22,02%
Aluminium  +28 USD 1.581  1,77% -14,68%
Nickel  +300 USD 10.260  3,06% -32,24%
Bly  +40 USD 1.668  2,43% -10,23%
Tenn  +300 USD 16.000  1,91% -17,53%




Ädelmetaller (pris/uns, spot)
Guld  +3,77 USD 1.151,01  0,33% -2,86%
Silver  +0,07 USD 15,97  0,47% 1,70%




Dollarindex  -0,07 95,38  -0,08% 5,66% (högre = starkare USD)


Innehåll från SJAnnons

Så reser du smartare – nya X 2000 ännu en anledning att stanna på marken

Sitt bekvämt, surfa tryggt med 5G-baserat wifi och se fram emot ännu mer driftsäkra tågresor.

I dagarna är det världspremiär för X 2000 – ett supermodernt, men återvunnet och återanvänt tåg som redan erövrat priser.

Nyfiken på nya X 2000? Läs mer här

Skulle Sveriges krokiga järnväg rätas ut? Eller var det kanske dags att bygga en ny typ av tåg som kunde köra snabbt även i kurvorna? På sent åttiotal var frågan högaktuell. 

Svaret blev X 2000 – och i medierna skapades genast svallvågor i samband med premiärturen. Expressen rapporterade att vagnarna följer med i kurvorna och att det inte var några ”krängningar att tala om”.

Sedan X 2000:s lansering 1990 har det gjorts cirka 200 miljoner unika resor, och tekniken har stadigt gått framåt – på alla fronter.

Nya prisbelönta X 2000 är ett supermodernt men återvunnet tåg där SJ sparat mer än 5 000 ton rostfritt stål genom att återanvända hela stålskalet från det befintliga tåget. 

– Vi har helt enkelt byggt ett helt nytt tåg inuti ett befintligt. Det visar att det går att skapa nytt, samtidigt som vi tar tillvara och återanvänder värdefullt material, säger Andrea Persson, ansvarig för förvaltningen av SJ:s X 2000-flotta.

Nya X 2000 får 110 datorer för att styra och övervaka tåget, att jämföra med 24 dessförinnan. 

– Tåget har ett avancerat system för självdiagnostik, vilket bland annat betyder att vi från distans har möjlighet att i realtid ta emot och övervaka en mängd signaler från tågets olika tekniska system och kan på så sätt agera förebyggande. Tågresan blir mer driftsäker tack vare alla nya tekniska system, säger Andrea Persson och tillägger:

– Ny styrning av innerdörrarna gör att det blir lättare att ta sig mellan vagnar och tydligare märkning av vagn och plats sparar tid vid av- och påstigningar.

Radiotransparenta fönsterglas

1990 kommenterade tidningen Expressen imponerat de tekniska innovationerna: ”X 2000 har telefon, fax, kopieringsapparat. Vid varje fåtölj kan man via freestylelurar lyssna på P3 och två interna kanaler.”

2021 har det skapats helt andra förutsättningar.

– En ny modern bistrokassa har installerats som ska göra betalningar snabbare och smidigare. Ett nytt 5G-baserat wifi-system gör det dessutom enklare att arbeta och koppla av under resan.

Nya X 2000 har radiotransparenta fönsterglas, en teknik som är helt ny i Sverige men som finns på de allra modernaste snabbtågen i Europa. 

– Det innebär att mobilsignaler från alla mobiloperatörer längs med spåren kommer in i tåget och dessutom kan metoder som snabbar på dataöverföring användas fullt ut. 

Även övrig teknik har fått en rejäl uppdatering. När de 12 996 nya stolarna monterats in har det krävts totalt 28 mil nya kablar. 

– De nya stolarna får en smart utformning. Stolarna ger bra svankstöd, har ett stort ryggbord, dubbla eluttag, avställningsytor och möjlighet till bra lutning på ryggstödet.

Uppgraderingen av X 2000 är ett enormt projekt som har tagit flera år. Att byta ut alla väsentliga delar i ett modernt tåg kan liknas vid en avancerad transplantation av hjärna, hjärta och centrala nervsystemet samtidigt. 

– Mycket arbete har lagts ner på att få de olika systemen att kommunicera och en rad tester har gjorts. Innan varje tågsätt sätts i trafik kommer det att ha provkörts minst 15 000 kilometer.

Testa nya X 2000. Här kan du köpa biljetter. 

 

Mer från SJ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SJ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?