1515

Asien: Kinesiska rapporter överraskar negativt<br />

De asiatiska börserna noterades överlag på minus under onsdagsmorgonen, efter att investerarna tagit intryck av nedgångar i Europa och USA under tisdagseftermiddagen och kvällen.

Strax före klockan 8.00 hade det regionala indexet MSCI Asia Apex 50 backat runt 0,5 procent, medan råvarutunga Australia S&P/ASX200 letat sig 0,2 procent ned. I Tokyo noterades Nikkei-index samtidigt mot strömmen, upp 0,7 procent.

"Vi är fortfarande i en vänteperiod inför Federal Reserve. Vi har sett en hel del rapporter från USA och Japan och ekonomisk statistik från USA, men inget av detta ger finansmarknaderna någon tydlig riktning", sade Chiciro Ohta vid SMBC Nikko Securities, till Bloomberg News.

Mazda Motor och Canon hörde till de rapporterande bolag som fick bekänna färg på onsdagsmorgonen. Mazda lämnade ett högre halvårsresultat än väntat, och aktien steg 3,1 procent, medan Canons kvartalsresultat hamnat kort om förväntningarna. Canon-aktien tappade kring 3 procent.

På de kinesiska fastlandsbörserna steg index i Shanghai och Shenzhen 1,7 respektive 2,2 procent.

UBS har sänkt sin prognos för tillväxten i Kina 2016 till 6,2 procent från tidigare 6,5 procent. Banken menar att ett större stimulansprogram är osannolikt inom den närmaste tiden, och att mindre tillväxtåtgärder endast delvis kan kompensera för nedåtpressen på ekonomin under nästa år.

Bland enskilda aktier backade Tsingtao Brewery och Jiangxi Copper, efter att de båda bolagen lämnat resultat som var rejält lägre än föregående års.

"Bolagsrapporterna ser ganska svaga ut, särskilt i de traditionella verkstadssektorerna. Vi ser inte ut att få se någon upphämtning i resultaten i år, så investerarna fått ägna sig mer åt handplockning av mindre aktier", sade Wang Zheng, Shanghai-baserad investeringschef vid Jingxi Investment, till Bloomberg News.

Av de 88 bolag på Shanghai-börsen som Bloomberg News samlat in analytikerprognoser för har 69 procent missat resultatförväntningarna.

Marknadstemperatur klockan 07:50


kl 7:00 kl 7:30 Sedan 31/12
MSCI Asia Apex 50 -0,4% -0,5% -4,0%
Nikkei 225 +0,7% +0,7% +8,3%
Hongkong Hang Seng -0,5% -0,7% -2,6%
Kinas Shanghai Comp -0,6% -1,7% +4,4%
Kinas Shenzhen Comp -0,8% -2,2% +41,2%
Taiwan Taiex -0,4% -0,4% -6,9%
Sydkorea Kospi -0,2% -0,1% +6,6%
Indien BSE Sensex 30 -0,5% -0,6% -1,5%
Singapore Straits -0,2% -0,2% -9,4%
Australia S&P/ASX200 -0,2% -0,2% -1,4%


Innehåll från KIAAnnons

Målet: 100 procent laddbara bilar – redan 2024

Biltillverkaren Kia har fattat ett ambitiöst beslut – 2024 ska alla modeller som säljs i Sverige vara laddbara.

– I dag har Kia en laddbar försäljning på 77 procent, men vi nöjer oss inte med det. Vi fortsätter vår satsning på laddbart och år 2024 ska 100 procent av bilarna vi säljer i Sverige vara laddbara, säger Peter Himmer, vd Kia Sweden.

Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte med det. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

– Vi vill att så många som möjligt ska kunna köra elektrifierat och reducera CO2-utsläpp. Det är en målsättning vi har jobbat efter under lång tid, säger Peter Himmer, vd Kia Sweden.

Största bilmärket

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Under sommarmånaderna juli och augusti var laddhybriderna Kia Niro och Kia Ceed de mest registrerade bilarna i Sverige. Dessutom var Kia e-Niro den mest sålda elbilen i Sverige under samma period. I september var Kia det största bilmärket i Sverige, enligt statistik från BIL Sweden.

Lägst CO2-utsläpp

Många laddbara bilar har också inneburit att Kia kunnat sänka sina CO2-utsläpp och i dag har företaget det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet (46 gram CO2 per kilometer hittills i år) av de största bilmärkena i Sverige.

När det ändå pratas om miljö och minskad klimatpåverkan under körning så kan det betonas att inte mindre än 21 procent av den 10-åriga Kia-vagnparken i dag är laddbar. Och det har lett till att Kia har det lägsta CO2-snittet, 105 gram, av alla bilmärken från 2011 och framåt.

– Vi fortsätter vår satsning på laddbart med ett av marknadens bredaste modellprogram. Uppdaterade Kia Ceed Sportswagon är här och efterlängtade elbilen Kia EV6 lanseras inom kort. Under våren 2022 gör den populära suven Kia Sportage comeback som laddhybrid, fortsätter Peter Himmer, vd Kia Sweden.

Första av sju bilar

Nyheten Kia EV6 är den första av sju bilar som byggs på den specialutvecklade elbilsplattformen E-GMP. Denna ger möjligheten för ultrasnabb laddning – 10-80 procent på 18 minuter, och 4,5 minuters laddning ger en räckvidd på 100 km.

Elbilen, som nu lanseras i Sverige, har en räckvidd på upp till 528 km och släpps i fyra olika versioner: EV6, EV6 Plus, GT Line och GT. EV6 GT lanseras i slutet av 2022.

Så ska Kia lyckas ställa om till laddbara bilar till 2024 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?