1515

Stockholmsbörsen: Ericsson dagens förlorare<br />

Börsen fortsatte uppåt på fredagen och Stockholm slog därmed följe med de ledande Europabörserna, som samtliga steg. Stockholm gick dock svagare än Frankfurt och Paris.

USA-börserna steg på torsdagen efter ECB-chefen Mario Draghis duvaktiga uttalanden. Efter stängning i New York kom dessutom oväntat starka rapporter från flera av USA:s allra tyngsta bolag - Alphabet/Google, Amazon och Microsoft.

Fredagen i Sverige präglades av ett ymnigt rapportflöde från bolag som Ericsson, Volvo, Sandvik, Electrolux, Boliden och många flera.

Vid 13-tiden hade OMXS30 klättrat 1,1 procent till 1.500 och aktier för cirka 9,1 miljarder kronor hade bytt ägare.

Ericssons rapport för det tredje kvartalet innebar en hel del besvikelser och aktien svarade med att falla 6,6 procent. Bolaget lyckades inte hålla de marginalnivåer marknaden räknat med och även försäljningen var svagare. För jämförbara enheter minskade försäljningen 9 procent under kvartalet. Att försäljningen i Kina var lägre ser dock bolaget inte som något trendskifte.

"Det är inget trendskifte att de kinesiska operatörerna köper lite mindre under ett kvartal. I Kina är det fortfarande bara en viss del av marknaden som har 4g. Det är ett enormt land", sade Ericssons vd Hans Vestberg till Nyhetsbyrån Direkt.

Nokia drogs med nedåt av Ericssonrapporten och tappade nästan 2 procent.

Volvo överträffade däremot analytikernas förväntningar. Det var bland annat bussverksamheten som stod för en positiv överraskning under kvartalet. Aktien var upp 0,8 procent.

Sandviks justerade rörelseresultat blev 2.325 miljoner kronor, vilket var i linje med SME-förväntningarna. Affärsområdet Mining visade något bättre siffror än väntat, men den svaga olje- och gasmarknaden smittade av sig på Machining Solutions. Aktien lyckades dock stiga 2,3 procent med hjälp av ett starkt börssentiment.

Boliden rapporterade ett resultat före skatt på 829 miljoner kronor för kvartalet. Analytikerna hade i snitt räknat med 760 miljoner kronor, enligt SME Direkts sammanställning. Produktionen i Aitikgruvan hade bra halter men påverkades under kvartalet negativt av oplanerade stopp. Resultatet räckte för att marknaden skulle handla upp Boliden 1,5 procent.

Även Electrolux slog förhandsförväntningarna och kunde se aktien stiga 1,3 procent. Affärsområdet vitvaror Emea hade en rörelsemarginal under kvartalet som var bättre än i fjol och dessutom högre än SME Direkts konsensus. Electrolux upprepade också helårsutsikterna för 2015 om en något positiv totalefterfrågan på bolagets marknader.

Bilsäkerhetsbolaget Autoliv var dagens stora vinnare. Företaget visade en bättre organisk tillväxt än väntat för kvartalet och skruvade dessutom upp prognosen för den organiska tillväxten för helåret. Aktien reagerade positivt och lyfte nästan 5 procent.

Tre stora rapportförlorare var Byggmax, Sweco och Haldex. Byggmax ökade visserligen nettoresultatet under det gångna kvartalet, men marginalerna sjönk och aktien som gått mycket starkt det senaste året föll med över 10 procent.

Sweco gjorde sällskap med Byggmax och backade kraftigt efter svag utveckling i Norge. Rörelseresultatet i teknikkonsultbolaget var betydligt lägre än väntat. För Haldex del sjönk rörelsemarginalen och resultatet före skatt vändes till en förlust. Både Sweco och Haldex backade med över 7 procent.

Även Hexpol föll, med drygt 4 procent, efter en rapport som visade att den organiska försäljningstillväxten var minus 8 procent under tredje kvartalet.

Kinnevik har sålt hela sitt 31-procentiga innehav i ryska Blocket-kopian Avito för 846 miljoner dollar kontant. För Kinnevik innebär affären den första realiseringen av värde av de 20 miljarder kronor som investerats i konsumentfokuserade digitala tjänsteföretag sedan 2007. Kinnevik lyfte 4,8 procent. Vostok New Ventures, som också är delägare i Avito, följde med och steg 3,6 procent efter nyheten om Kinneviks försäljning.

Bioteknikbolaget Oasmia föll 19 procent till 12:55 kronor sedan priset och omfattningen på bolagets sekundärnotering i USA fastställts. Priset för ett depåbevis i den amerikanska noteringen, som ger rätt till tre Oasmia-aktier, blev 4:06 dollar. Räknat per aktie blev emissionskursen därmed runt 11:50 kronor.


Innehåll från KIAAnnons

Laddbara bilar – så kan fler tjäna på att välja rätt modell

Minskad klimatpåverkan.

Dessutom kan du köra utan varken buller eller onödigt höga bränslekostnader.

I takt med att nya modeller lanseras blir fördelarna med att välja en laddbar bil allt tydligare.

Så ska Kia lyckas ställa om till laddbara bilar till 2024 

Det första som slår en när man kör på el är vilken tyst och behaglig upplevelse det är.

Det andra är känslan av att slippa betala räkningarna för bensin eller diesel, att köra på eldrift ger en rejäl besparing i drivmedelskostnad jämfört med fossila bränslen.

Men hur trevliga dessa fördelar än är hamnar de i skuggan av den största och viktigaste vinsten med laddbara bilar: en minskad klimatpåverkan.

Låga CO2-utsläpp

Kia har målmedvetet utvecklat laddbara bilar av olika slag under en lång rad år.

Resultatet är slående: Det genomsnittliga utsläppet av koldioxid i Kias modellprogram är 46 gram per kilometer. Snitt för alla biltillverkare på den svenska marknaden är 92 gram (under perioden januari–oktober 2021).

För Kia har ambitionen länge varit att så många som möjligt ska få tillgång till laddbara alternativ. Bilarna utvecklas för många – inte bara några få. Denna filosofi ligger till grund för elektrifieringen av modellprogrammet, men finns också med i tankarna kring hur varje enskild bil utrustas med funktioner som underlättar, underhåller och skyddar.

Snabb laddning

Kia har ett brett utbud av både rena elbilar och laddhybrider. Lanseringen av Kia EV6, som baseras på en unik elbilsplattform (E-GMP) med 800-voltsteknik, är startskottet för en helt ny generation elbilar.

Vid en snabbladdare (250 kW) kan EV6 laddas från 10 till 80 procent på 18 minuter, och 100 kilometers räckvidd tar 4,5 minuter att ladda. För att laddningen ska vara smidig i alla avseenden ger Kia Charge tillgång till laddnätverket Ionity, som byggs ut i snabb takt över hela Europa.

I E-GMP-plattformen finns ett batteripaket integrerat i golvet, vilket ger väl tilltagna innerutrymmen och en låg tyngdpunkt som bidrar till trygga vägegenskaper.

Pendling med lägre utsläpp

Ett annat alternativ är att välja någon av Kias laddhybrider. Exempelvis den sjusitsiga, fyrhjulsdrivna SUV:en Kia Sorento Plug-In Hybrid, som har en räckvidd på el upp till 57 kilometer. Det gör att daglig pendling till och från arbetet kan ske på eldrift. Vid längre resor övergår bilen till effektiv hybriddrift.

Redan i dag är 77 procent av alla bilar som Kia säljer i Sverige laddbara. Det är en viktig del i förklaringen att Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet av de bästsäljande bilmärkena i Sverige, men målet är högre än så. År 2024 ska 100 procent av försäljningen på den svenska marknaden bestå av laddbara bilar.

Kia har dessutom förbundit sig att företagets hela globala kedja ska vara koldioxidneutral senast 2045, och ett delmål är att hela modellutbudet i Europa ska vara helelektriskt 2035.

Bjuder på hemladdning

I Sverige finns god tillgång till grön elektricitet. Kia har inlett samarbete med Boo Energi, som enbart levererar el från förnyelsebara energikällor som sol, vind, vatten och biobränsle.

Konkret går det till så att Kia bjuder på hemladdning för en körsträcka på upp till 4 200 mil, under tre år, när köparen tecknar ett elavtal med Boo Energi.

Från den första överraskningen när man hamnar bakom ratten i en laddbar bil – den omedelbara kraften, komforten och ljudnivån – till en vardag som blir både billigare, roligare och med mindre klimatpåverkan.

Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?