1515

Svenska räntor upp efter Migrationsverkets prognos

De svenska obligationsräntorna fortsätter på torsdagsmorgonen de senaste dagarnas uppgång efter att Migrationsverket har presenterat sina reviderade prognoser. Differensen till den tyska tioårsräntan har därmed utökats till -0,20 procent, efter att ha inlett veckan vid -0,07 procent. Räntemarknaderna i övrigt är oförändrade inför eftermiddagens höjdpunkt.

"ECB-mötet blir ankaret till dagens ränterörelser. Långa räntor tros påverkas av signaler om utökade obligationsköp medan korta räntor reagerar på signaler om att ännu en sänkning av inlåningsräntan", skriver Nordea.

På valutamarknaden har den svenska kronan sammantaget försvagats något, medan dollarn har stärkts mot euron.

På morgonen presenterades Migrationsverkets uppdaterade prognos, där antalet asylsökande skrevs upp till ett huvudscenario på 160.000 personer under 2015 - upp från 74.000 personer vid prognosen i juli. Migrationskostnaderna beräknas öka med uppemot 28,8 miljarder kronor nästa år och med ca 37,5 miljarder år 2017.

Swedbank bedömer att statens nettolånebehov kommer att öka med cirka 25 miljarder kronor i år och 30 miljarder nästa år, inräknat en viss avräkning mot biståndsbudgeten.

"Osäkerheten är dock betydande vilket inte minst illustreras av Migrationsverkets intervall. Samtidigt ska man komma ihåg att aktivitetsnivån i ekonomin och sysselsättning påverkas positivt när flyktingströmmen ska omhändertas vilket i viss mån ger ökade skatteinkomster", skriver Swedbank.

Riksgälden meddelade i veckan att de senarelagt sin publicering av prognosen för statens budgetsaldo och upplåning för att invänta Migrationsverkets nya prognos, vilket inledde uppgången i de svenska obligationsräntorna.

"Vi räknar med att Riksgälden kommer att öka emissionsvolymerna per auktion från 4 miljarder kronor till 5 miljarder motsvarande drygt 20 miljarder kronor per år. Vi bedömer marknadseffekten som ränta upp under kurvbrantning", fortsätter Swedbank.

Kinas president Xi Jinping sade vid statsbesöket i Storbritannien under onsdagen att landet kommer att undvika en hårdlandning, men att det finns ett visst nedåttryck på ekonomin.

Enligt Xi har tillväxtekonomierna fortfarande gynnsamma ekonomiska grundförutsättningar, och den kinesiska ekonomin är i nuläget "överlag stabil". Framsteg har gjorts i strävan efter att stabilisera tillväxten, enligt presidenten.

Morgonens statistik visade att förtroendet i den franska tillverkningsindustrin sjönk till 103 i oktober jämfört med 104 månaden innan, vilket även var den väntade nivån.

Näst på tur står detaljhandelsstatistik från Storbritannien. Under eftermiddagen presenteras ECB:s penningpolitiska besked, där analytikerna inte förväntar sig några ytterligare åtgärder.

"Internationellt är siktet inställt på ECB. Vi väntar mjuka tongångar men ingen action denna gång. Med endast en tredjedel av QE-programmet avverkat är det för tidigt för en utvidgning", resonerar Danske Bank.

Efter veckans relativa stiltje inkommer även flera amerikanska statistikpunkter, däribland försäljning av befintliga hus i september och veckostatistik över nya arbetssökande.

USD/SEK 8:3249 (8:3275) Statsobl 2y -0,42 (-0,43)
EUR/SEK 9:4170 (9:4475) Statsobl 10y 0,77 (0,74)
EUR/USD 1:1312 (1:1345) Räntegap/ty 20 (16)
US obl 10y 2,03 (2,03) Tysk obl 10y 0,57 (0,58)

 


Innehåll från KIAAnnons

Ny teknik och ultrasnabb laddning – nu lanseras Kia EV6 i Sverige

Kia EV6 har kallats för en av årets mest efterlängtade modeller.

Det gäller inte minst här i Sverige när bilen nu lanseras.

Här är detaljerna som förklarar varför elbilen Kia EV6 väcker sådan uppmärksamhet.

Kia EV6 – den nya generationens elbil

EV6 är Kias första elbil som är baserad på den nya elbilsplattformen E-GMP (Electric Global Modular Platform). Denna har stöd för 800 volts-teknik, vilket gör det möjligt med ultrasnabb laddning. Vid en laddstation med minst 240 kW kan batteriet snabbladdas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter eller så kan du på endast 4,5 minuters laddning uppnå en räckvidd på 100 km.

Samtliga modeller på den svenska marknaden kommer med det stora batteriet på 77,4 kWh, och batteriets placering i golvet skapar rymlighet i kupén och ett platt golv för bästa komfort.

Lång räckvidd

Elbilen, som lanseras hos de svenska Kia-återförsäljarna helgen 13-14 november, släpps först i tre olika versioner: EV6, EV6 Plus och GT Line. Kia EV6 och EV6 Plus finns med bakhjulsdrift, EV6 Plus går även att få med fyrhjulsdrift och GT Line finns endast med fyrhjulsdrift. EV6 Plus och EV6 GT Line med fyrhjulsdrift, det vill säga med dubbla elmotorer – en på fram- och en på bakaxeln – har sammanlagt 325 hästkrafter. EV6 med bakhjulsdrift har en räckvidd på upp till 528 kilometer på en laddning, enligt WLTP.

I slutet av nästa år kommer en fjärde version – toppmodellen Kia EV6 GT. Den är också fyrhjulsdriven med dubbla elmotorer – en på fram- och en på bakaxeln. Kia EV6 GT har sammanlagt 585 hästkrafter. 0 till 100 km/h klaras av på 3,5 sekunder och topphastigheten anges till 260 km/h.

Stolar av återvunna PET-flaskor

När det kommer till interiören hos Kia EV6 är det första man ser en dubbel panoramaskärm (dubbla 12,3-tumsskärmar) med intuitiva menyer och ett användarvänligt gränssnitt.

Intill förarplatsen finns en rejäl mittkonsol som rymmer växelväljaren, plats för mobiltelefonen och touchknappar för bland annat stol- och rattvärme.

Med en AR head-up display projiceras viktig information på vindrutan så att föraren lätt kan hålla koll och få guidning till sin destination.

Stolarna i nya EV6 är utformade med komfort i fokus och är klädda i veganskt läder eller mockaimitation, som tillverkats av återvunna PET-flaskor. I sätena, som går att fälla som vilostolar, är det enkelt och bekvämt att ta igen sig en liten stund medan batterierna laddas.

Dragkapacitet på 1600 kilo

Det är inte bara räckvidden, den ultrasnabba laddningen och de dubbla panoramaskärmarna som gör att Kia EV6 sticker ut.

Här finns en mängd tekniska funktioner som assisterar i vardagen, såsom döda-vinkel-varnare, varning för bakomvarande trafik, värmepumpsystem för effektiv uppvärmning/nedkylning av kupén, adaptiv farthållare med stop and go, parkeringssensorer fram och bak och elmanövrerad baklucka.

Oavsett version stoltserar Kia EV6 dessutom med dragkapaciteten på 1600 kg.

Kia EV6 kan även fungera som en mobil powerbank. Den är utrustad med en vehicle-to-load-funktion (V2L) och kan användas för att ladda och driva andra elektriska apparater som man kan behöva till exempel vid olika utomhusäventyr. Bilen kan leverera en effekt upp till 3,6 kW vilket gör att EV6 till och med kan användas för att ladda en annan elbil om det skulle behövas.

Kia EV6 lanseras hos de svenska Kia-återförsäljarna helgen 13-14 november.

Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?